Plat Haags - Koeltoer

In de rubriek Plat Haags nemen TheGrandWazoo en Driek Oplopers op zondagmiddag het Nederlandse politieke landschap onder de loep. Driek vanuit zijn gezellige studeerkamer met een liter koffie, en TheGrandWazoo vanuit het gemoedelijke Limburg.

Godverdomme, Driek! Clarence Clemons is dood. Al mijn helden gaan dood. Dat krijg je als je veel oude helden hebt. Vanuit Maastricht draai ik thans keihard Badlands. Ondertussen vraag ik me af...

Iets in het verkeerde keelgat schieten. Wat een onzin. Je hebt maar één keelgat. Er vindt een vertakking plaats. De luchtpijp (trachea), die in de keel begint, vertakt zich in twee andere vrij grote pijpen, de bronchiën, die naar de longen lopen. Maar dan nog heb je maar één keelgat. Iets met ziel en zaligheid doen. Nog zoiets. Wijs mij eens de ziel aan. Waar zit-ie? Of vanuit je hart zingen. Ook zo'n onzin. Je hart is het motortje waardoor je functioneert. Het is een grote spier. Een pomp. Vanuit die pomp komt toch geen gezang?

Zo zie je maar. Het abstracte, of het voorstellingsvermogen zoals je wilt, is heel erg belangrijk om een mooi verhaal te kunnen vertellen. Of om iets te duiden. Sommige mensen maken de werkelijkheid mooier of droeviger met woorden. Anderen hebben aan één woord genoeg. Dat zorgt ervoor dat niet iedereen dichter is. Zoiets heet cultuur. En daar wil het kabinet vanaf. Want de boodschap is niet dat iedereen iets moet inleveren in deze moeilijke tijden, wat heel plausibel klinkt, maar dat er eindelijk eens gekort gaat worden op 'die linkse hobby's'. Limburg, waar vreselijk veel cultuur wordt gemaakt, wordt onevenredig hard getroffen. Er gebeurde iets heel opmerkelijks deze week in mijn provincie. Er werd een brandbrief geschreven naar de Tweede Kamer namens de hele Provinciale Staten (en dus ook namens PVV, CDA en VVD) met daarin oprechte zorgen over de bezuinigingen binnen de cultuursector. Zoals het hoort was er voorafgaande een emotioneel betoog van verschillende kunstemakers tijdens de discussie in de Provinciale Staten. Want volgens jou, Driek, zitten de meeste kunstenaars in 020. Maar de beste theateropleiding zit nog altijd in Maastricht en bovendien is de muziekproductie en -beoefenig van Limburg uniek en iets waarmee je hier van kinds af aan al mee te maken krijgt.

Wanneer ik mijn ogen sluit zie ik me bij het slaapkamerraam van mijn oudershuis staan. De zomerzon hangt aan een zijden draadje in de hemel en de lokale fanfare besluit buiten te repeteren. Het geluid van koper vervult mijn hart met warmte. Ik ben thuis.

Nu is er wel een groot verschil tussen wat de PVV cultuur vindt en bijvoorbeeld D66. De PVV wil kunst reguleren. De PVV ziet graag dat cultuur enkel en alleen een groot draagvlak kent binnen de bevolking. Geen zogenaamde elitaire festivals meer. Daar kan volgens de PVV het geld wel weg, maar blijf af van het populaire. Het denken wordt ongevraagd ons weer ontnomen door de PVV. De grondbeginselen van het fascisme. Als ik in mijn dorp destijds niet de programma's van de VPRO had gezien of gehoord, was mijn leven cultureel gezien nooit zo rijk geweest. Het heeft niets met grachtengordel te maken. Dat is het eeuwige minderwaardigheidscomplex waar Limburg mee te kampen heeft. De zogenaamde grachtengorldel heeft mij destijds uit de Limburgse klei getrokken, me het land ingestuurd en weer veilig teruggebracht naar m'n roots. Het is zo'n onzin om te stellen dat 'moeilijke muziek' of experimenteel theater slechts tot de grachtengordel is toebedeeld. Maar als het aan de Partij voor de fascisten ligt kennen we straks slechts één cultuur en dat is de kunst waarmee de Limburgse 'koeltoer' geduid wordt. Een soort ideaalbeeld van hoe Limburg eruit moet komen te zien.

Even een kleine geschiedenisles tussendoor: In 1937 organiseerde ene Hitler een rondreizende tentoonstelling met de titel: Entartete Kunst in München waarbij abstracte kunst belachelijk werd gemaakt. Verschillende stukken werden wel geveild en de rest kwam op de brandstapel terecht. De opbrengsten van de veiling werden gebruikt om de collecties van verscheidene musea met 'echte Duitse kunst' aan te vullen.
Gelukkig vindt er anno tweeduizendelf geen kunstverbranding plaats en dat zal ook nooit meer gebeuren. Maar het 'ontaarde' het 'vreemde' wordt wel degelijk uit de samenleving gebannen en vooral belachelijk gemaakt. Er wordt neerbuigend gesproken en gekort op kunst waarvan de PVV het vermoeden heeft dat de massa zoiets niet zal pikken.

Ik ben een (links) liberaal in hart en nieren. Maar ik kan me niet voorstellen dat een echte liberaal de VVD anno nu kan goedkeuren. De liberaal hecht grote waarde aan vrijzinnige kunst. De liberaal vindt dat iedereen zélf mag bepalen wat hij of zij wil zien of horen. Waarom wordt nu door een hele grote groep liberalen ons die vrijheid ontnomen? De VVD is thans aan het dansen met de PVV en dat bevalt de partij heel goed. Stukje bij beetje vormen ze het 'ideale' Nederland. Want naast de bezuiniging op cultuur is dit kabinet met een ander idioot plan gekomen deze week. De integratienota van Donner Kebab stelt dat de immigrant de inburgeringscursus, welke verplicht is, zelf moet betalen. Waarvan? Dat maakt de liberaal anno nu niets uit. Betalen pannekoek! Ze mogen het geld ook lenen en het later terug betalen. Was de liberaal er niet voor dat iedereen een eerlijke start krijgt? Met een hopeloze schuld is dat schier onmogelijk. De PVV is maar wat blij met de vuige gedachtenkronkels van minister Donner Kebab. 'Heel centraal staat de Nederlandse samenleving, dat hebben we nog niet eerder gehoord'. Maar waaruit bestaat de Nederlandse samenleving dan? Inderdaad, die bestaat uit alles wat we bij elkaar gejat hebben de afgelopen eeuwen en wat andere mensen ons hebben gebracht.

De VVD heeft niks meer met liberalisme te maken. Het is de grote kar die de PVV in het geniep meetrekt. En als we die kar laten rijden komen we straks allemaal onder diezelfde kar terecht. Dat is overigens een uitdrukking in Limburg. Dat wil zoveel zeggen als; bezopen zijn. Tja.

Badlands, you gotta live it everyday,
Let the broken hearts stand
As the price you've gotta pay,
We'll keep pushin' till it's understood,
and these badlands start treating us good

(Springsteen)