Een cd'tje kopen

In de winkelstraat van Kampen is een kleine cd-winkel gevestigd. Ik heb plaatsgenomen aan de lees- en luistertafel achterin de winkel. De eigenaar van de zaak vraagt of ik koffie wil. ‘Graag.' Ik leg de cd's die ik wil luisteren voor me neer. Van het stapeltje is er maar een cd die ik zelf heb uitgezocht. De andere heeft de eigenaar me aangeraden. Hij kent mijn muzieksmaak ondertussen. Zijn aanraders zijn vaak het beluisteren waard. Het is zaterdagmiddag en het is goed toeven in mijn favoriete platenzaakje.

Platenzaken als deze worden steeds schaarser. De klandizie loopt ernstig terug; menig kleine cd-winkel heeft de deuren reeds moeten sluiten. De massa gaat liever elders, naar grote concerns waar de albums goedkoper zijn en het directe aanbod breder is. Toch is er nog altijd een groep, waar ik ook toebehoor, die graag de kleine platenzaak blijft bezoeken. Uit sympathie voor de winkelier, maar ook vanwege de romantiek. Een uurtje naar de platenzaak is een soort uitje. Dit geldt zeker niet voor iedere kleine platenzaak. Maar enkele winkels, die zich weten te onderscheiden en kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan, weten hierdoor de kop boven water te houden.

De terugloop van klandizie vindt niet alleen plaats bij de kleinere ondernemer. Het downloaden van muziek heeft de cd-verkoop in zijn algemeenheid een stuk teruggedrongen. Vele winkels die hun bestaan alleen ontleenden aan de cd-verkoop, hebben hun deuren moeten sluiten. Het is niet alleen de groeiende downloadcultuur die de nekslag betekent voor de kleine zaakjes. Ook het voor lage prijzen aanbieden van geluidsdragers door grote concerns als Mediamarkt en online giganten als bol.com betekenen een flinke krimp in de klantenkring. Vaak hebben deze concerns, zeker de online winkels, een groter en breder assortiment.

Terwijl ik zittend aan de tafel luister naar een plaatje, komen er nog een aantal vaste klanten binnen. We groeten elkaar. Ook de eigenaar wordt hartelijk begroet. Ze noemen elkaar bij de voornaam en er wordt enthousiast gekletst. Niet iedereen die binnenkomt koopt daadwerkelijk wat, maar de meeste blijven wel even hangen. Voor sommigen wordt van onder de toonbank een bestelling gepakt. Anderen zoeken in de bakken naar nieuwe muziek. Er wordt uitgebreid over muziek gesproken. Over wat nieuw is en wat bijzondere platen zijn. De winkel is ook een soort ontmoetingsplek voor muziekliefhebbers die graag uitgebreid over hun passie praten, met de eigenaar als officieus middelpunt. De man lijkt zo'n beetje alles te kennen en is altijd geïnteresseerd in nieuwe ontdekkingen. Wanneer je hem vertelt over een voor hem onbekende band of plaat, kan je erop rekenen dat hij op onderzoek uitgaat en er later op terugkomt.

Het is niet onbegrijpelijk dat de argumenten om de kleine ondernemer te bezoeken afnemen. Waarom zou men naar de kleine platenzaakjes gaan, wanneer een cd voor vijf euro minder elders aangeschaft kan worden? Als hij al wordt gekocht. Ik kan me herinneren dat ik vroeger weken moest sparen voor ik een album kon kopen, ik dacht wel twee keer na voor ik een plaat aanschafte. Ik bouwde een band op met een album. Ik had hem al drie keer vastgehouden en beluisterd voor ik genoeg geld had gespaard om hem daadwerkelijk te kopen. Die bijzonderheid lijkt te verdwijnen. Tegenwoordig heb ik de mogelijkheid om in een paar minuten het gehele oeuvre van een artiest op mijn computer te hebben staan, gratis.
Gelukkig zijn er nog altijd muziekliefhebbers die de voorkeur hebben voor originele en tastbare cd's. Mensen die albums kopen om het gehele product. Niet alleen de muziek, maar ook het artwork. Mensen die geld willen betalen om artiesten te ondersteunen, zodat ze nog meer mooie muziek kunnen maken. Ik behoor zeker tot die groep mensen.

Ik heb al menig middagje besteed in de kleine platenzaak aan de Oudestraat in Kampen. De winkelier en ik kennen elkaar redelijk goed. In ieder geval op muzikaal gebied. Ik kom graag bij hem in de winkel, vanwege zijn expertise en mijn vertrouwen in zijn vakkennis. Ik hecht er veel waarde aan dat er personeel in de winkel staat met vakkennis, die mij weet te vertellen wat er nieuw en hot is. Of wat ik mogelijk een mooi album vind, in ieder geval het beluisteren waard. Ik heb niet de behoefte om dat te horen van een zestienjarige zaterdaghulp bij de Mediamarkt, die zijn informatie oplepelt van een folder of een computerscherm, maar duidelijk geen idee heeft waar hij het over heeft.

Maar naast de sympathie voor de winkel en de romantiek van het speuren naar nieuwe muziek en albums, weet de zaak zich te onderscheiden van zijn grote concurrenten door klantenbinding, interessante acties en leuke activiteiten. In de winkel treden eens in de zoveel tijd bandjes op, de winkel maakt deel uit van culturele activiteiten in Kampen en, zeer belangrijk, is gespecialiseerd in enkele muzikale stromingen. Muziekliefhebbers zijn graag bereid om even te reizen om hier hun collectie uit te breiden. Ik zelf ook, ik heb dat kwartiertje reizen graag over voor een paar aangename uren in deze prachtige zaak.

Ik koop twee cd's. De eigenaar schudt me de hand en zegt: ‘Ik dacht wel dat je deze mooi zou vinden'. Ik steek de schijfjes in mijn tas. Het waren fijne uurtjes. Ik ben blij met mijn aanwinsten. Tevreden stap ik de winkel uit. Ik heb nu al zin om ze thuis te gaan draaien.