Goed jaar voor de NS

Het is 17 februari 2011 en de NS maakt de cijfers over 2010 bekend. De Nederlandse Spoorwegen hebben in 2010 een zeer goed jaar gedraaid. Ten opzichte van 2009 steeg de nettowinst met 28% naar 149 miljoen euro. What the fuck? Daarentegen is - niet vreemd - het klantoordeel gedaald, evenals de punctualiteit.

De NS presenteert zich als een jong en modern bedrijf met visie, ambitie en een missie. Het is en blijft echter gewoon een volbloed overheidsbedrijf, alhoewel het nooit een volledig staatsbedrijf is geweest. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar zo denk ik er wel over, aangezien 100% van de aandelen in handen is onze rijksoverheid zijn.

Ik heb zelf een bloedschurft aan de NS. Ik reis bijna nooit met treinen. Ik verafschuw die gele lange dingen op die ijzeren staven, die nooit op tijd rijden. Vorig jaar ben ik eenmaal in zo'n ding gestapt omdat het moest. En ik stapte natuurlijk weer eens te laat in dat ding. En dat was niet mijn schuld. Afgelopen maandagmiddag heb ik iemand op een trein gezet die weer eens 15 minuten vertraging had. Ligt het aan mij? Doet de NS dat om mij te pesten? Daar geloof ik niet in. Aan de andere kant geloof ik ook niet in de (hoge) punctualiteitcijfers die de NS ons presenteert.

We worden voorgelogen waar we met zijn allen bijstaan. Ik ben in 2008 naar een concert geweest in de HMH in Amsterdam, en we gingen met z´n allen gezellig met de trein. We vertrokken vanuit Rotterdam Centraal en alles liep wonder boven wonder redelijk goed. Na het concert wilden we toch weer terug naar onze stad en daarom was het maar goed dat we een retourtje hadden gekocht. Omdat het vrij laat was nam de trein een andere route terug. Heen over Den Haag en terug over Utrecht (of andersom, ik ben nu eenmaal geen kenner). Prima, als het niet anders is, dan moet het maar zo. Komt er natuurlijk zo'n conducteur die ons om de kaartjes vraagt. Geen probleem, want die hadden we allemaal bij ons. Maar er werd op de terugweg omgereden, waardoor we met tien man allemaal dik twee euro moesten bijlappen. Wat een naar persoon die kutconducteur. Het gaat me niet om die paar euro, maar ik heb gewoon een retourkaartje gekocht waarop staat dat de NS mij van Rotterdam CS naar Amsterdam Bijlmer en weer terug moet brengen. En dan wil ik niet bijlappen bij die monopolist, wat ik natuurlijk wel heb gedaan, want een andere keuze was er niet. Althans, niet een keuze die mij beviel.

De haren op mijn armen springen omhoog als ik denk aan de NS, of sNS, of als ik twee ons kaas bij de kaasboer bestel. Eigenlijk met alles waar de letters n en s achterelkaar staan. Reizigers zijn vaak aangewezen op de NS en hebben nauwelijks een andere optie en daar maakt de NS mooi gebruik - of misbruik - van.

In de zomer zet het spoor uit: geen treinen. In de herfst liggen er bladeren op de rails: geen treinen. In de winter krimpt het spoor of er ligt sneeuw. Hoe dan ook, geen treinen. Wat de problemen in de lente zijn weet ik niet. Maar ook dan zijn ze er in overmaat. Voor de goede orde: ProRail en de NS zijn wat mij betreft een pot nat. De reiziger koopt zijn kaartje en de btw vloeit naar de staatskas. De NS maakt miljoenen winst, waar ook de enige aandeelhouder weer van profiteert. De miljoenenwinst van de NS en de rijksoverheid wordt gemaakt over de rug van de reiziger, omdat-ie vaak geen keuze heeft.

Gelukkig pak ik de trein niet veel, maar toch walg ik van dat bedrijf. Ik ga me letterlijk fysiek misselijk voelen als ik lees dat zo'n bedrijf een nettowinst draait van 149 miljoen euro, terwijl er nog zo veel problemen bij dat kutbedrijf zijn op te lossen.