Limburg über alles!

Mede wegens ziekte van ArchEnemy leest u de komende tijd in de rubriek Plat Haags ook bijdragen van TheGrandWazoo:

Boeren, burgers en buitenlui! Hoort, hoort, hoort:

Ich bin ein Limburger. Ik kom uit de provincie en spreek niet de taal van Amsterdam, noch Gronings. Ik spreek zelfs de taal van mijn buurman uit Kerkrade niet, al kan ik hem uitermate goed verstaan. Toch heeft de landelijke media ervoor gezorgd dat de Nederlandse taal orenschijnlijk enkel en alleen uit één klank bestaat. Wanneer er al een Groninger of een Limburger op televisie verschijnt, dan is de strekking en de sfeer waarin hij of zij gezet wordt exotisch. De interviewer, wiens wereldbeeld niet verder lijkt te gaan dan de ringweg rond Amsterdam, laat met dit soort zogenaamde 'menselijke televisie' zien dat er meer in Nederland speelt dan wat men in 'DWDD' presenteert. Een prachtig streven, me dunkt. Toch is het juist de 'Man bijt hond'-maker die impliceert dat de norm toch echt geleefd wordt in de Randstad. Al het andere is zogenaamd bijzonder of exotisch. Er wordt even over de muur gekeken, maar alleen naar dat wat anders spreekt en leeft dan de norm die ooit door de Randstad is opgelegd en geadopteerd wordt door de landelijke media.

Gelukkig is er dan Maxime Verhagen. Hij heeft er voor gezorgd dat zuidelijke klanken door de kille gangen van het parlement golven. Het grijs verandert in Bordeaux Rouge, wanneer hij spreekt en de zuiderling speelt. Jammer dat hij alleen heult met de neo-fascisten van de PVV. Of wat te denken van Gerd Leers. Hij die thans onschuldige, prachtige meisjes het land wil uitzetten. Jarenlang de burgemeester van Maastricht. De zogenaamde hoofdstad van het Bourgondische leven. Maastricht, het Amsterdam van de provincie Limburg. Als het in Maastricht regent, wordt het niet veel later in de Randstad ook nat. Toch meent de Maastrichtenaar exceptioneel te verschillen van de rest van de Limburgers en Nederland. Hoe kunnen we verdraagzaamheid van vreemden verwachten als we elkaar niet eens kennen?

En dan hebben we nog Geert Wilders, de vleesgeworden zachte zuiderling. Niet dus. Het aantal PVV'ers in Limburg is aan de hoge kant. Naar de oorzaak kan ik slechts gissen. Immers, er bestaan geen imams in Kessel-Eik, van straat-tuig in Baexem is geen sprake en de Islamisering in Heerlen is vooralsnog niet zichtbaar. Ligt het probleem dan in Maastricht, waar aan het station flink gedeald wordt? Vaak door Marokkanen, soit. Maastricht grenst aan Luik. Er gaat een trein rechtstreeks naar de Frans-sprekende stad. Logisch dus dat hun winkel in het grensgebied op volle toeren draait. Ik reis regelmatig met de trein en zie dan de zenuwachtige dealers heen en weer rennen. Ik weet wat ze doen, maar heb er geen last van. Aan mij hebben ze immers een slechte klant. Bovendien ben ik gewend om geen grote bedragen bij me te dragen, dus ik voel me tamelijk veilig. Gespuis zit overal en dat is maar goed ook. Want in hoeverre is dit exotische zuiden zo bourgondisch als onze Randstedelijke vrienden graag doen geloven? Er is weinig bourgondisch aan de kansarme wijken in, bijvoorbeeld, Roermond. Aan de andere kant lees ik regelmatig 's middags, op vrije dagen, de krant in het café met een goed glas wijn om vervolgens te besluiten niet te koken en de avond in een restaurant voort te zetten. Een Amsterdammer zou toch ook op dit idee kunnen komen? Waarom zou lekker lang tafelen en van het leven genieten enkel tot het recht van de Limburger behoren? De Bourgondische farce wordt hooggehouden door de Limburgers zelf die ook graag geloven dat alles wat in de hoofdstad gebeurt hard en meedogenloos is. Misschien zijn zij het wel die massaal op de PVV hebben gestemd. Het eenrichtingsverkeer van beide partijen zorgt voor een schijnwerkelijkheid waarvan de gevolgen lachwekkend zijn. Lachwekkend gevaarlijk, getuige het aantal stemmen op de neo-fascistische partij.

De PVV wil met de provinciale verkiezingen Limburg teruggeven aan de Limburger. 'Geen broodje halal maar zuurvlees'. Het is Geert zelf die het beeld van de Limburger, zoals de Randstad hem kent, in stand houdt. En dat in een wereld waarin verschillende culturen, kunst, tradities en hervormingen ons leven bepalen. De opvattingen van de PVV passen niet in de wereld waarin we ons nu voortbewegen. 'Limburg über alles', kan allang niet meer. Was het ooit nog prachtig om je ogen te sluiten voor de rest en jezelf superieur te voelen, nu ontkom je niet meer aan samenwerking. Natuurlijk is het fantastisch om met carnaval je eigen volkscultuur te beleven en de rest van het land en jezelf een spiegel voor te houden. Maar de normale gang van zaken, het dagelijks leven, bestaat al lang niet meer alleen uit je eigen tuintje. Maar Geert trekt zich daar niets van aan. Hij heeft een hekel aan kunst die hij niet kent. Hij heeft geen behoefte aan eclecticisme. En hij ziet iedere vorm van openheid als een elitaire bezigheid. Geert en zijn gevolg wil het volk dom houden. De PVV heeft als hoogste doel alle prikkels waarvan een mens opgewonden en geïnspireerd kan raken, te ontzeggen. Alles glad te strijken en te rangschikken, zodat er duidelijkheid ontstaat en met alle gemak geleefd kan worden. Dat we niet meer kunnen schrikken, verontwaardigd zijn of geraakt worden door iets dat we nog niet kennen.

Maar alles beweegt en alles verandert. Van tijd tot tijd ontstaat er nieuwe cultuur en nieuwe sociale waarden. Alleen erkennen we dat pas veel later en plukken we er voor we er erg in hebben de vruchten van. Reactionaire politiek komt uiteindelijk altijd bedrogen uit.

Overigens: wat hebben de Tunesiërs en de Egyptenaren wat wij niet hebben?