Druk, het nieuwe goed

Vorige week verscheen ineens de naam van een ex-collega in het schermpje van mijn mobiele telefoon. Ooit werkten we voor hetzelfde reclamebureau totdat ik de stap naar zelfstandigheid nam. Toen onze voormalige werkgever in de crisis ten onder ging, besloot hij ook maar voor zichzelf te beginnen. Met succes, weet ik inmiddels. Ik had hem lang niet gesproken dus na de gebruikelijke begroeting vroeg ik hem hoe het ging. “Druk”, was het eerste wat hij zei. “Goed dus”, concludeerde ik. Dat had ik goed begrepen.

Ik vraag wel vaker aan iemand hoe het gaat.  Vroeger was het standaardantwoord ‘Goed’, al was dat soms bezijden de waarheid. Maar ergens tussen Domino D-day voor banken en het instorten van de huizenmarkt ging het goed fout met goed. Even probeerden we nog alternatieven als ‘Ik mag niet klagen’ en ‘Het gaat’, maar dat neigt zo naar negatief en zo zijn wij niet. En dus hebben we het tegenwoordig druk. Da’s tenminste iets.

Druk is goed.  En waar hebben we het dan zo druk mee? Met werken bijvoorbeeld. Als je deze dagen al het geluk hebt niet wegbezuinigd te worden ten gunste van de bonus van zo’n graaibobo, dan mag je blij zijn dat je het druk hebt. Druk op het werk, altijd een goed signaal. Dan behoor je nog wel even tot de werkende klasse. En tot de helden van onze natie: de premiebetalers. Je blijft ermee van de straat en in je huis. Allemaal goed.

Geen werk? Geen nood. Ook dan kun je het zo druk hebben als je zelf wilt. Met het verzorgen van je ouders bijvoorbeeld – omdat anderen het te druk hebben – of met de opvoeding van de kinderen, want daar kun je het tegenwoordig ook heel druk mee hebben. En heb je kind noch kraai, heb het dan druk met jezelf. Met investeren in jezelf. Bijscholen en –spijkeren, afstuderen en –vallen. Yin en Yang, body and mind, maakt niet uit als je het er maar druk mee hebt. Of druk, druk. Nog beter. Of druk, druk, druk: helemaal prima.

Social media! Nog zoiets waar je het vreselijk druk mee kunt hebben. En dat is echt geen onzin, hoor! Met Twitter, LinkedIn en Hyves, om er maar eens een paar te noemen, krijg je de kans om jezelf online te profileren. Bouwen aan het merk ‘ik’. Helemaal van deze tijd. Maar dan wil je het wel goed doen en dat kost tijd. Wie dagelijks investeert in zijn virtuele netwerk, heeft het er maar druk mee, maar zal zoete vruchten oogsten. Vergeet vooral niet aan kruisbestuiving te doen. Reactietje hier, quoteje daar; voordat je het weet promoveert Google je tot de bovenste regionen van zijn hitlijsten en daarmee tot ‘sterk merk’. Nu je baas nog.

Had je vroeger allerlei soorten van goed, tegenwoordig heb je druk in alle soorten en maten. Ging het vroeger goed met je, want net uit het ziekenhuis, tegenwoordig ben je druk herstellende. Waar het voorheen gewoon goed ging met de collecte voor de Hartstichting, nu zijn de collectanten er vooral druk mee. Tja, alles kost nu eenmaal meer moeite. Niet erg, wij doen wel een stapje extra. En dat is goed. Heel goed. Heb je toch tijd en geld te veel, doe dan gewoon lekker mee. Wees solidair, heb het druk. Met het witwassen van geld of met het uitzoeken van een nieuwe boot.

Goed verdween als de spaartegoeden bij de Icesave-bank. Oeps, weg. Of een paar duizend TNT-banen. Durf dan nog maar eens te zeggen dat het goed gaat. Nee, druk is een prima alternatief. Constructief, actief en vol van goede wil. Aan ons zal het niet liggen. En dat houden we lekker vol totdat het weer gewoon goed gaat en we weer met onze lamme ballen lekker op het strand kunnen liggen. Even bijkomen van al die drukte.