Goed op weg met CDA, VVD en PVV

Op deze website komen vele bezoekers die afhankelijk zijn van het Openbaar Vervoer. Een prima reden om hier de gevolgen van het regeerakkoord eens even door te nemen. Er staan, bezien door de bril van de OV-gebruiker, best goede dingen in. Natuurlijk, het kan altijd beter, maar zo te zien kan het OV er de komende tijd wel op vooruitgaan.

Allereerst is het een goede zaak, dat er wordt nagedacht over een grote verkeersautoriteit voor de gehele Randstad. Dat is goed voor de samenhang van het Openbaar Vervoer. Want nu is het natuurlijk een zootje. Voorbeeld: wanneer iemand in Leiden van het station naar de Groenoordhallen reist, betaalt hij steeds een andere prijs, afhankelijk van welke bus bij neemt. Allemaal precies dezelfde route, maar de verschillende bussen rijden voor verschillende vervoersautoriteiten die allemaal hun eigen tariefspelletjes spelen. Aan de reiziger valt dat niet uit te leggen. Een ander voorbeeld: iedere dag reist een inwoner van Almere die een baan heeft in Haarlem door allerlei verschillende OV-regio’s. Eerst stapt hij in een bus die wordt bestuurd namens het provinciehuis in Lelystad, dan in een trein die van de NS is en vervolgens weer in een bus onder Noord-Hollandse verantwoordelijkheid. Terwijl het logisch zou zijn, dat zijn reis onder het gezag van één autoriteit zou vallen, zodat het goed is geregeld met aansluitingen en met tarieven. Ook de stoptreinen van de NS zouden onder het gezag van die Randstedelijke verkeersautoriteit moeten gaan vallen. Goed voor de samenhang, goed voor de gedachte dat het OV één geheel moet vormen. Zodat je niet steeds weer voor verrassingen komt te staan. Qua tarief, qua aansluiting doe voor je neus weg rijdt.

Er is nóg een goede reden om te komen tot die Randstedelijke verkeersautoriteit. De Stadsregio’s zullen niet langer hun eigen vervoerbedrijf voortrekken. Als ik kijk naar het schandalig slechte Openbaar Vervoer dat in Rotterdam wordt geboden, dan springen de tranen mij in de ogen. Toen onlangs aan de Stadsregio Rotterdam werd gevraagd hoeveel procent van de trams en bussen eigenlijk op tijd rijdt, was het voorlopige antwoord dat de Stadsregio twijfelde of ze dat inzicht wel wilde geven. Immers, open kaart spelen zou mogelijk het belang van vervoerder RET als derde-belanghebbende schaden. De Stadsregio’s lopen vooruit op Europese wetgeving die aanbeveelt in de grote steden het OV niet aan te besteden als dat wordt uitgevoerd door een “in house operator”. In Rotterdam is de RET dat in ieder geval niet. Daar zitten ze blijkbaar met een slecht presterende “outhouse operator”.  Je staat voor Piet Snot op de halte omdat de bus helaas niet komt. De frequenties zijn sowieso beroerd, want zeg nou zelf: in welke wereldstad sta je 's avonds nou 20 minuten op de tram te wachten? Electronische vertrekborden waar geen moer van klopt. Echt een schandaal. Veel reden tot vreugde dus, dat in het concept-regeerakkoord staat dat aanbesteding ook in de grote steden wel degelijk verplicht wordt. Overigens vind ik dat in die aanbesteding een bedrijf dat gedurende vele jaren heeft laten zien niet in staat te zijn een deugdelijk product te bieden, wegens gebleken ongeschiktheid van de procedure moet worden uitgesloten. Anders schiet je er als passagier natuurlijik nóg niks mee op. Dat is de reden dat in Amsterdam het GVB zo’n aanbesteding glansrijk kan winnen, terwijl in Rotterdam de RET met stille trom kan vertrekken. Een goede Rotterdamse buschauffeur is een ontslagen Rotterdamse buschauffeur. De Rotterdamse OV-reiziger is de grote winnaar als dit concept-regeerakkoord wordt aangenomen.

Speciale aandacht voor de aanleg van P+R-voorzieningen en fietsenstallingen bij OV-knooppunten. Prima! En ondanks de noodzakelijke bezuinigingen heeft men 500 miljoen extra over voor de verbetering van wegen en spoorbanen. Dat is op zich mooi, maar desondanks wel te weinig, al was het maar omdat ik nog niet helder op het netvlies heb hoeveel van dat geld naar het spoor gaat. Wel prima dat er wordt verlangd dat de toegankelijkheid van de stations en de treinen wordt verbeterd (kan de NS meteen in al die nieuwe sprinters alsnog een plee bouwen, want ook ouderen en andere mensen met blaasproblemen moeten mee kunnen) en dat het spoorboekloos reizen wordt aangemoedigd. Maar dan zal er nog wel wat moeten worden verbeterd na die totaal mislukte proef met dat spoorboekloos reizen van de afgelopen weken tussen Amsterdam en Eindhoven, waarbij duidelijk werd dat veel treinen veel te kort waren om de reizigers op comfortabele wijze te kunnen meenemen. Een passagier in een trein is wat anders dan een sardientje in een blik of een haring in een ton.

Natuurlijk, zo’n regeerakkoord is nog maar een schets op hoofdlijnen en laat nog heel veel vragen onbeantwoord. Wordt er bezuinigd op de bijdrage voor het stads- en streekvervoer? Is het beschikbaar gestelde geld voldoende om de storingsgevoelige seinen, bovenleiding en wissels van ProRail voldoende op te kalefateren? En hoe zit het nu precies met die dringend noodzakelijke capaciteitsuitbreiding van de treinen tussen Lelystad, Amsterdam en Schiphol?

Eén belangrijk bezuinigingsvoorstel zag ik in dat hele regeerakkoord niet staan. Trek de stekker uit de OV-chipkaart. Dat scheelt een enorme berg geld die beter kan worden besteed. Die OV-chipkaart is een onbetrouwbare, ondeugdelijke, slecht aangestuurde, beroerd ontworpen, slecht uitgevoerde, klantonvriendelijke mislukking vol gebroken beloften geworden, die tot nu toe al honderden miljoenen heeft gekost. Weg ermee. Er is niets mis met een fatsoenlijke strippenkaart en een papieren treinkaartje!