Chinese makelij

Jan Willem Chinezen zijn bijzonder goed in kopiëren. Kijk naar het aantal inwoners van China en je begrijpt wat ik bedoel. Elektronica, cd’s, kleding, het is een Chinees om het even. Hij kijkt er één keer naar en maakt een replica. Dingen bedenken doen ze ook, maar pas écht befaamd zijn ze om hun nabootskunsten. Doorgaans niet van echt te onderscheiden. Nou ja, van de buitenkant dan. Als je je goedkope Bing & Ulofsen aanzet, komt er nog wel eens rook uit in plaats van de nieuwe hits van Caldploy. En juist die onbetrouwbaarheid kan grote gevolgen hebben.

Ik lees in de krant dat er in China een chronisch tekort aan piloten is. Jaren van economische groei maken dat de gemiddelde rijstboer ook eindelijk van een vliegvakantie kan genieten. En van gemiddelde rijstboeren hebben ze er veel in China. Zo stijgt het aantal vliegreizigers en daarmee de vraag naar piloten explosief. Een flink aantal slimmeriken is daar handig op ingesprongen. Die dachten: het namaken van zo’n vliegdiploma is een peulenschil en daarmee zitten we geramd voor een baan als piloot! Inmiddels zijn tweehonderd Chinezen vliegenier geworden met een nepdiploma. Tweehonderd! Plotseling ben ik er niet zo rouwig meer om dat mijn vlucht met China Airlines volgeboekt zit. Je zal een vliegenier achter de stuurknuppel hebben zitten die nog maar net Flight Simulator 4.0 uitgespeeld heeft. Of nog erger: een inferieure nepversie van Flight Simulator 4.0! Naar verluidt heeft de topman van Ryanair wel oren naar een zwendel met Chinese vliegdiploma’s. Pupillen zónder een peperdure opleiding betekent immers een reusachtige kostenbesparing. Als een stewardess een vliegtuig kan laten landen, dan moet een ongeschoolde Chinees dat ook kunnen, is zijn motto.

Ik heb altijd gedacht dat er een strenge voorselectie plaatsvindt bij aspirant-piloten. Maar Chinezen kopiëren sollicitatieprocedures zó goed, dat hun tekortkomingen pas aan het licht komen als ze eenmaal in de cabine zitten en in moeten grijpen. Als het vliegtuig lijdt onder hevige turbulentie en iedereen angstig naar de gezagvoerder kijkt, roept de zogenaamde piloot: “Sorry dames en heren, maar thuis druk ik in zo’n situatie op de knop ‘Automatic’,  maar die doet het niet meer.” Daar zit je dan met je goedkope ticket.

Er schiet me iets te binnen. Jan Peter Balkenende was onlangs in China. Ik verdenk hem ervan gedoogdiploma’s mee naar huis te hebben genomen voor Rutte, Wilders en Verhagen. Diploma’s van Chinese makelij. Op papier kunnen de rechtse fractieleiders prima plannen opstellen, maar o wee als ze straks echt met elkaar moeten gaan werken. Dan blijkt die samenwerking ineens hartstikke nep!