Keppeltjesdag op het homoplein

Terwijl demissionair Minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin nog bezig was met het verteren van het idee van Achmed Marcouch om lokjoden in te zetten, was de geestelijk vader van dat idee al weer drie stappen verder. Hirsch Ballin worstelde met de vraag of hij dit wel of niet toe zou staan. Uiteindelijk besloot hij dat het in beperkte mate toegestaan zou moeten worden. Dit terwijl de Amsterdamse politie tegen het plan is. Ik vraag me af hoe Hirsch Ballin tot zijn besluit gekomen is. Het mag in beperkte mate, wat is dan de pakkans? De hoeveelheid agenten die ingezet kunnen worden als lokjood is minimaal. Er is al een tekort om lopende zaken op te lossen, dit kost veel extra mankracht. Zou hij gokken op de afschrikkende werking? Immers, iedereen met een keppeltje zou wel eens een agent kunnen zijn, die kan je dan maar beter niet beledigen. Ik denk niet dat dit gaat werken.

Waarom dan wel? Zou hij het hebben gedaan omdat het idee uit de Marokkaanse hoek komt? Of in elk geval van een Marokkaans gemeenteraadslid / Tweede Kamerlid. Ernst moet besloten hebben dat er een verkeerd signaal afgegeven wordt als er eindelijk ideeën komen uit de hoek waarvan men vaak zegt dat de problemen komen en die ideeën worden meteen afgeschoten. Bovendien weet hij dat de kans klein is dat het idee werkelijk gebruikt gaat worden. Lokhomo's zijn immers ook nooit ingezet en met de politie tegen het idee zal dit ook wel nooit werkelijkheid worden. Met een gerust hart ging Ernst slapen om wakker te worden met een nieuwe brainfart van Marcouch.

Hij wil een jaarlijkse keppeltjesdag introduceren en in elk stadsdeel een plein dat homo's speciaal welkom heet met regenboogvlaggen. Lees de voorgaande zin nogmaals rustig door als u daar behoefte aan heeft of als u het idee heeft dat wat u net heeft gelezen er niet echt staat. Het staat er wel. Je gaat je afvragen of tegenwoordig werkelijk iedereen maar politicus mag worden. Wordt er geen onderzoek naar de mentale status van de aspirant-politicus gedaan voordat hij voor een publieke functie voorgedragen wordt? Ik ben bang van niet.

I just can't believe all of the things people say - Controversy
Am I black of white? Am I straight or gay? - Controversy
Do I believe in God? Do I believe in me? - Controversy
(Prince - Controversy)


Hoe kom je op een dergelijk idee: Keppeltjesdag. Hij wil het voornamelijk voor de grote steden, een landelijke actiedag lijkt hem nog niet nodig. Antisemitisme bestaat kennelijk niet in de kleinere plaatsen. Maar ja, tegelijk ontneem je de mensen die daar wonen wel de kans om ook eens een keppeltje te kunnen dragen. Dat is toch sneu voor ze. Moeten ze helemaal naar de dichtsbijzijnde grote stad om mee te doen met deze interculturele happening. Bovendien vergeet hij de leerzame werking die ervan uitgaat. Niet iedereen die in een kleine stad of dorp woont, blijft daar wonen. Velen verhuizen, al dan niet tijdelijk, naar de grote stad. Daar kunnen ze dan plotseling geconfronteerd worden met Joden. De kans bestaat dat ze die dan gaan discrimineren, weten zij veel dat zoiets niet mag. Pas bij de eerstvolgende keppeltjesdag komen ze tot het besef dat dat niet goed was. Daarom moet keppeltjesdag een landelijk iets worden, als leerproces. Wij willen immers ook dat de buitenlanders die hiernaartoe komen inburgeren in het land van herkomst. Dan moet iedereen ook meekeppelen in stad of dorp van herkomst. Anders discrimineren we ze en dat kan zeker niet de bedoeling zijn.

Wat is dan wel de bedoeling, wat wil hij hier mee bereiken? Gaat er van het dragen van een keppeltje door een heleboel niet-joden een leerzame boodschap uit? Denkt hij nou echt dat iedereen een keppeltje gaat kopen en op keppeltjesdag deze opzet, om zo aan te tonen dat men tegen antisemitisme is? Misschien is het een goed idee om de keppeltjes gratis te verstrekken. Idealen zijn een groot goed, maar als ze geld gaan kosten hoeft het voor de meeste mensen niet meer. En als je geen keppeltje draagt, wordt je dan aangezien voor antisemiet?

Stel dat ik, geïndoctrineerd door eeuwen religie en aangewakkerd door de internationale gebeurtenissen die mijn aangeleerde beeld versterken, een hekel aan Joden zou hebben. Niet een beetje een hekel, maar echt een hartgrondige haat. Als er dan een keppeltjesdag zou komen en veel mensen lopen ermee rond, dan zou ik me niet echt beter voelen. Dan zou ik niet denken dat ik het fout zou hebben. Het zou mij in elk geval geen positievere gevoelens ten opzichte van Joden geven. Ik zou denken dat al die mensen óók nog eens tegen mij zijn. Mijn haat zal alleen maar groter worden.

U give me AIDS, your history
When it comes 2 mine, another name
Many die and this is true
Red, black, yellow, even Jew
Claimin' God was backin' U on a cross, what a fool
1 4 me, 2 4 U
U preach a lie, not the truth
U give me candy, U keep the store
Gonna eat it in the war
(Prince - The War)


Die homo-pleinen zijn natuurlijk net zo raar. Wil Marcouch de gelijkheid van mensen bewijzen door hun anders-zijn te benadrukken? Er zijn diverse nationale- en internationale dagen om zaken te gedenken en onder de aandacht brengen. Zo is 9 november al de "Internationale Dag tegen Fascisme en Antisemitisme". Moet er dan nog echt een keppeltjesdag bij? Gaat dat dan wel werken? Het lijkt me stug. Of is dit een dubbele-agenda opzetje? Als er begrip gekweekt wordt voor Joden en één van hun religieuze symbolen, een keppeltje, wordt hét toonbeeld van saamhorigheid met ze, dan wordt het heel moeilijk om religeuze symbolen van andere religies te verbieden. Op die manier zou een boerka-ban of een minarettenverbod wel eens heel moeilijk kunnen worden. Of denk ik nu te cynisch?