Lokjoden in schuilsynagoges

2010 Heeft er weer twee nieuwe woorden bij: lokjood en schuilsynagoge. Niet de meest vrolijke woorden, maar ja dat is taal, onpartijdig. De lokjood is de opvolger van de lokfiets, de lokhomo en de lokoma. De lokjood is een bedenksel van Achmed Marcouch, gemeenteraadslid van Amsterdam en toekomstig Tweede Kamerlid en zelf Marokkaan. In delen van Amsterdam schijnen joden de laatste tijd veelvuldig het slachtoffer van geweld te zijn. Ze durven geen kepppeltje meer te dragen omdat ze worden gediscrimineerd en aangevallen door, naar het schijnt, Marokkaanse jongeren. Afgelopen week heeft een rabbijn met twee scholieren door verschillende wijken gelopen en kreeg daar, behalve scheldpartijen ook nog eens de Hitlergroet.

Kennelijk is het probleem zo groot dat dit niet op de normale manier opgelost kan worden. De normale manier is naar de politie gaan en aangifte doen, waarna de politie de zaak verder oplost. Dit schijnt niet te werken en dus moeten er drastische maatregelen genomen worden. Onorthodoxe maatregelen zelfs, zoals waarnemend burgemeester van Amsterdam, Lodewijk Asscher, heeft gezegd, die het wel een goed idee vond. Dan worden het in elk geval geen orthodoxe-lokjoden, met van die pijpenkrullen en zo'n zwarte hoed. Zoiets als die schreeuwer op de Dam aanhad bij de dodenherdenking. Hij was geen Jood, maar leek er op. Hij zorgde voor verwarring en tumult, was hij dan een uitlokjood? Zou Marcouch zijn idee dankzij hem hebben gekregen?

De politie moet op deze manier mensen op heterdaad betrappen. Heeft dat zin? Bij het gebruik van geweld wel, maar in geval van uitschelden gaat men ze dan berispen? "Niet meer doen", tik op de vingers en hup naar huis weer? Mag je als politieagent eigenlijk weigeren om lok-wat-dan-ook te spelen? Als trouwambtenaar is het vreemd genoeg toegestaan om te weigeren homo's te trouwen. Dat zou dan als agent ook moeten mogen. Of is het dan weer anti-semitisch als je als weigerambtenaar geen lokjood wil zijn?

Dat andere woord: schuilsynagoge is ook zo'n vreemd woord. In Amsterdam-West is er één ingericht. De schuilsynagoge is niet om ernaartoe te gaan en je veilig te voelen, nee deze is omdat Joden kennelijk bang zijn om naar een gewone synagoge te gaan, vanwege dezelfde bedreigingen. De schuilsynagoge heeft niet de uiterlijke kenmerken van een synagoge en ook de bezoekers dragen geen Joodse kenmerken, zoals keppeltjes en ..., nee die maak ik niet. Die keppeltjes durven sommigen al helemaal niet meer te dragen omdat ze bang zijn om bedreigd of aangevallen te worden.

Is de tolerantie dan echt helemaal verdwenen? Heeft Geert dan gelijk, of is dit juist een reactie op hem? Is dit de echte Islam, of hebben sommige mensen dit ervan gemaakt? Wat is de aanleiding en wat is het gevolg? Het trieste is dat er waarschijnlijk nooit een oplossing komt, al helemaal niet het dichtst bij de bron in Israël. Maandag werd bekend dat er in Oost-Jeruzalem 22 Palestijnse woningen verplaatst worden vanwege een opknapbeurt van de wijk waar ze in staan. Normaal is het al niet prettig als je verplicht je huis moet verlaten, in dit geval komen daar de niet geheel lieftallige gevoelens van de Palestijnen en Joden nog eens bij. De mensen in de voornamelij Arabische wijk beschuldigen Israël ervan hun invloed in de wijk uit te willen breiden en is de kiem voor een volgend conflict gezaaid.

Gaan we hier ook die kant op? Krijgen we hier in onze grote steden ook verschillende wijken? Joodse wijken, moslim wijken, christelijke wijken en blanke wijken. Of is dat al zover? Zijn we al op een punt aangekomen dat samenleven bij ons is veranderd in naast elkaar leven of nog erger, langs elkaar leven. Ik probeer het te begrijpen, maar het lukt me niet.