De uitwerpselen van SBS 6

Waarschuwing: Deze column is niet geschikt voor personen die SBS 6 een warm hart toedragen. Ik adviseer hen om deze tekst te ontwijken en zich bezig te houden met het nieuwe gekortwiekte kapsel van Gerard Joling.

'SBS 6 is dé familiezender van Nederland met veel amusement, topseries, films, sport en (show)nieuws uit binnen- en buitenland', aldus de site van SBS 6. Voor mij zou een introductie als deze beter passen: 'SBS 6 is dé achterlijkste campingzender van Nederland met veel presentatoren van het niveau Bassie & Adriaan, Amerikaanse kutseries, voetbal gecombineerd met irritante belspelletjes en een zender waar bekende Nederlanders met aandachtstekort hun schijt over heel SBS 6-kijkend Nederland kunnen uitsmeren.' Zo, dat is eruit.

Het was misschien nog niet opgevallen, maar sinds jaar en dag erger ik me aan de zender SBS 6. Deze über-gecommercialiseerde, veramerikaanste zender werpt zich in mijn ogen op als de zender voor randdebielen in Nederland. Hart van Nederland, het paradepaardje van SBS 6, is hier toch wel hét voorbeeld van. Dit programma bereikt dagelijks toch nog  ruim 1 miljoen kijkers. Blijkbaar zitten dagelijks 1 miljoen onzindelijke personen om half 11 klaar om te kijken naar onderwerpen die het niveau van mensen die hun wijsvinger in hun anus steken en dan aflikken zelfs niet ontstijgen om vervolgens af te sluiten met Piet Paulusma die elke dag op een andere locatie in Nederland met zijn prietpraat uw huiskamer verblijdt.

Nee, ik kijk niet veel naar SBS 6. Behalve als het Nederlands elftal moet voetballen, dan zet ik al mijn opgekropte bittere haat opzij en dan probeer ik er het beste van te maken. Vaak gaat in de eerste helft nog alles goed, maar dan komt de rust. Brrr, daar komen de belspelletjes weer om de hoek kijken. Tenenkrommend zit ik dan te kijken naar een dom blondje dat mij probeert over te halen om het goede antwoord op een achterlijke vraag te sms'en, waarbij ik wel kans maak op een Hyundai Tucson. Ik sms'en? Dat zou je willen, kuthoer.

Verder zeggen ze zelf dat ze topseries uitzenden. Nou, dat is mij nog niet opgevallen. Wat mij wel is opgevallen zijn die tergende reclames over die zogenaamde 'topseries'. Ze worden gepresenteerd als het achtste wereldwonder. 'De nieuwe hitserie uit Amerika!' Dat laatste zegt al genoeg over de serie. Daarbij verschijnen er om de haverklap zogenaamde banners in beeld die de beeldbuiskijker moet informeren dat toch echt donderdag om 21.30 de een nieuwe aflevering van Castle begint. Nou, ik kan niet wachten.

En daarom heb ik SBS 6 inmiddels verbannen naar nummertje 34 op mijn televisie. Daar kom ik gelukkig toch nooit met zappen. Ik heb hem omgewisseld met National Geographic, zodat ik nu voortaan een zender mét inhoud op nummertje zes heb.