Doe het lekker zelf!

Broertje: grote broer, wil je mij alsjeblieft helpen? Het lukt me niet.
Broer: natuurlijk broertje, geef de controller maar even aan mij.
Broertje: dankjewel grote broer Nebo, wat ben je toch goed!

R.I.P.


Ik ben niet iemand die graag zeurt over het feit dat vroeger alles beter was. Nee, ik zeur over het feit dat vroeger een hele hoop dingen beter waren, niet alles. Ik kan me nog goed herinneren dat ik een Mickey Mouse-game had voor de SNES, namelijk The Magical Quest Starring Mickey Mouse. In deze game wordt Pluto ontvoerd en is het aan mij om hem terug te vinden. De game was bij vlagen best eng maar vooral heel erg moeilijk. Wanneer ik bij de eindbaas was in het land met de brandweeroutfit stuurde ik mijn broers altijd de kamer uit om me zo extra te kunnen concentreren. Mijn broers waren dan in spanning in de gang aan het wachten tot ik ze met opgeluchte stem terug riep. Wat een voldoening bood het halen van een eindbaas of dat ene moeilijke level vroeger. En dan ben ik nog niet eens begonnen over King K Rool uit Donkey Kong Country 2. Om al zijn projectielen te ontwijken, moest je echt goed zijn. Zo voelde je je dan ook wanneer hij definitief neerging.

Waarom vertel ik dit en wat is het verband met de intro? Vroeger als mijn broertje een game aan het spelen was die hij gespeeld had zien worden door zijn grote broer, maar hij kwam niet verder, dan vroeg hij altijd aan mij of ik misschien wilde helpen. Zelfs mijn grotere broer vroeg soms om hulp, iets waar tegenwoordig een taboe op heerst. Als het aan Nintendo ligt, hoeven de jongere generaties van nu nooit meer om hulp te vragen aan hun broers of zussen. Demo Play moet casual gamers gaan helpen om de moeilijkere games ook te kunnen spelen. Miyamoto heeft aangegeven dan New Super Mario Bros. voor de Nintendo Wii de eerste game zal zijn die Demo Play bevat. Demo Play kan ingeschakeld worden door gamers wanneer het te moeilijk wordt. De game gaat vervolgens zichzelf spelen totdat de gamer besluit dat hij weer zelf wil spelen. Zo is het dodelijk simpel om door de moeilijkste stukken te komen en zo blijven behulpzame broers als ik eenzaam langs de kant staan.

Als Demo Play precies zo werkt zoals het nu is omschreven dan ben ik er vanaf nu op tegen. Casual gamers zullen nu blij zijn dat ze dan ook de moeilijkere games kunnen spelen, maar stiekem zijn ze gewoon genaaid. In plaats van meerdere moeilijkheidsgraden zodat iedereen de hele game kan spelen, kiezen ze bij Nintendo voor n moeilijkheidsgraad waarbij stukken wegvallen voor beginners. Natuurlijk zitten deze stukken er nog wel in, maar ze worden voor de gamer gespeeld. De uitdaging en adrenaline worden zo weggenomen en gamers kunnen, in mijn opinie, minder genieten van een game. De voldoening na het halen van een moeilijk stuk is bij mij altijd n van de grote drijfveren geweest om door te spelen. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan bij de broers van de Demo Play-generatie.


Broer: heb je hulp nodig met dat moeilijke stuk broertje?
Broertje: nee hoor, dat doet de game wel voor me.
Broer: maar ik wil het ook wel doen hoor?
Broertje: neehee!
Broer: ok, nou als je me nodig hebt; ik zit in mijn kamer.


Tot op heden is de broer nog niet zijn kamer uitgekomen…