Waar ligt de grens?


Vorige week was er nogal wat ophef rondom een game. De game, RapeLay genaamd, bood spelers de kans om seksueel geweld te plegen. Het is in deze game namelijk de bedoeling om onschuldige en vrij jonge dames te verkrachten. Op internetverkoopsite Amazon verschenen enkele tweedehands exemplaren van RapeLay die direct werden verwijderd van de site. De reden hiervoor was dat de game niet geschikt zou zijn voor een website als Amazon. Aan het einde van het spel wordt de speler echter vermoord door het slachtoffer dus de game zou niet aan moeten zetten tot het verkrachten in het echte leven. Een hoop FOK!kers reageerden vol walging op dit nieuwsbericht, maar anderen vonden het hypocriet. Waar ligt de grens tussen wat wel en niet mag in een game?

Mag wel, mag niet?

In Grand Theft Auto kunnen we mensen op grove wijze van het leven ontdoen. Mogen games als Grand Theft Auto, MadWorld, Manhunt en eigenlijk elke shooter dan wel in onze consoles en PC’s gestopt worden? Wat moet een game als Grand Theft Auto doen om voor jou de grens te overschrijden van wat wel en niet mag? Er hebben tot dusver nog nooit kinderen in Grand Theft Auto rond gelopen. Was dit wel het geval geweest, dan konden we dus ook kinderen op brute wijze van het leven beroven. Is dit de grens en zou Jack Thompson dan meer steun gekregen hebben van anderen? RapeLay laat dingen zien die wellicht taboe zijn en de film- en game-industrie. Moorden zit immers in zo’n beetje elke actiefilm. Als we er over nadenken, komen we dan niet tot de conclusie dat moorden erger is dan verkrachten? We kunnen er lang of kort over zijn maar wat wij willen weten is wat jullie er van vinden. Daarom nogmaals de vraagstelling van deze column:


Waar ligt de grens tussen wat wel en niet mag in een game?