There can be only one


Oma had ooit eens een goed plan: Ze zou voor haar kleinkind een spelletje voor op de computer kopen. Ze spoedde zich naar de speelgoedwinkel en omdat ze nogal onder de indruk was van het aanbod sprak ze een medewerker aan om haar te assisteren in haar keuze.
De eerste vraag die de medewerker stelde was:\\\" Voor welke spelcomputer is het spelletje, mevrouw?\\\"
Oma wist helemaal niet dat er meerdere soorten waren, hoe kon ze nu in godsnaam een spel kiezen? Oma heeft uiteindelijk een mooie basketbal gekocht, want een game kopen, dat is best ingewikkeld.

Bovenstaand verhaal zuig ik uiteraard kompleet uit mijn duim, maar ik weet zeker dat dit soort taferelen zich regelmatig afspelen. Het is dan ook niet voor niets dat vooraanstaande game-ontwikkelaars, zoals Denis Dyack en David Jaffe zich sterk maken voor een toekomst met slechts een enkele console, want het is duidelijk dat de markt best ingewikkeld in elkaar zit en er daarom veel inkomsten worden misgelopen.

Ik heb me vaak afgevraagd hoe dat vorm zou moeten krijgen, als alle fabrikanten hun console volgens een enkele standaard zouden produceren. Ik denk zelf dat zoiets als het MSX concept iets zou kunnen zijn. Toen maakten diverse fabrikanten hun eigen variant op de huiscomputer, maar allemaal volgens een bepaalde standaard. Het zou toch fantastisch zijn, dat ontwikkelaars zich alleen maar op het ontwikkelen van een game hoefden te richten, en geen rekening hoefden te houden met de verschillend van de diverse consoles. Het zou toch mooi zijn als je Guitar Hero controllers altijd zouden werken, op elke game waar een gitaar in voorkomt. Het zou toch mooi zijn als de Wiimote ook in Microsoft games toegepast zouden kunnen worden. Fanboys zouden tot het verleden behoren, hooguit dat mensen fan zijn van een bepaalde ontwikkelaar, maar het mooiste van alles zou zijn dat als Oma een game voor je zou willen kopen, ze ook daadwerkelijk met een game thuiskomt, want een computergame zou het op elke console doen.

Helaas zal er altijd een fabrikant opstaan die een betere of een goedkopere console maakt. het is immers nu toch ook het geval dat veel gamers meerdere consoles in huis hebben. Als er maar één console zou bestaan zouden er op die manier misschien inkomsten misgelopen worden. Misschien willen gamers wel dat er meerdere consoles bestaan, ook de media spint garen bij de diversiteit. Je zou je kunnen voorstellen dat een website als IGN er saai uit zou zien met maar een enkele categorie: Games. En wat als een ontwikkelaar na verloop van tijd meent het plafond van de capaciteiten van een console heeft bereikt, bij wie zou deze moeten aankloppen voor verbeteringen van de console?

Zoals ik al meldde vraag ik me vaak af hoe het zijn met maar een enkele console. Ik vraag me ook vaak af hoe de games-industrie er over 10 jaar uitziet. Misschien zitten we nu wel in de fase waar HD-DVD en Blu-Ray in zaten, en komt er over niet al te lange tijd een winnaar uit de bus, die ene enkele console?