De lantaarnpaal

Gehaast loop je op zaterdagochtend naar de bakker. Je weet dat het druk zal zijn, dus je loopt hard door om niet al te lang in de rij te hoeven staan. Afgeleid door de blonde buurvrouw aan de overkant van de straat, voel je plotseling de aanwezigheid van een lantaarnpaal die wel érg dichtbij is. Je kijkt op, ziet de lantaarnpaal op vijf centimeter afstand voor je staan, maar door je vaart weet je dat je niet meer op tijd kan stoppen. Je bereidt je voor op de impact van het harde, kille metaal op je verfijnde gelaatstrekken, maar als door een wonder loop je dwars door de lantaarnpaal heen. Verbaasd kijk je achterom, en besluit hetzelfde te proberen bij de volgende lantaarnpaal. Enkele seconden later lig je met een buil op je hoofd op de grond, terwijl mensen je aanstaren alsof je gek bent om te proberen door een lantaarnpaal heen te lopen.

Zo stel ik me voor dat characters en de omgeving zich af en toe voelen in een spel. Je bent lekker een beetje op wacht aan het staan als Orc zijnde, en ineens komt er een of andere hotshot op je af lopen met een zwaard, die vervolgens dwars door je heen rent, door een muur een herberg in gaat en op een bed gaat liggen om te slapen, waarna hij ergens tussen de vloer en het matras blijft zweven. Of je bent een boer die op het dorpsplein een elf een boog ziet spannen, de pijl ziet verwisselen en plotseling honderden schilden tevoorschijn ziet toveren, die als overmaatse herfstbladeren op het dorpsplein neerdwarrelen.

Natuurlijk zijn bovenstaande voorbeelden van bugs vrij onschuldig, maar lang niet alle games die tegenwoordig uitkomen hebben alleen last van onschuldige bugs. Genoeg spellen lijken tegenwoordig wel vroege bèta’s die pas over een jaar het uitgeven waard zouden zijn geweest, ware het niet dat de publisher vond dat het wachten lang genoeg duurde en de investeringsronde voorbij was; het werd tijd om te gaan oogsten. Het gevolg van dit soort gedrag is voor sommigen erger dan voor anderen. The Guild 2 was bijvoorbeeld compleet onspeelbaar, tenzij je zelf als een programmeur aan het werk ging met anderstalige patches. Hierna crashte het nog maar elk uur, in plaats van elke vijf minuten; toch een hele vooruitgang. Daartegenover staat dat een spel als Gothic 3 voornamelijk te kampen heeft met enkele collision-detection bugs en wat problemen met het afronden van enkele quests; het is jammer, soms irritant, maar maakt het spel niet onspeelbaar.

Het vervelende is dat je als gamer niet erg veel aan spellen met bugs kan doen. Al had NeverWinter Nights 2 tien keer zoveel bugs als het spel nu heeft, iedereen die het wil spelen koopt het, om achteraf teleurgesteld te zijn over de barre speelbaarheid van het spel. Gamers pikken meer en meer: waren vroeger bijvoorbeeld grafische bugs voornamelijk te vinden in pc-games, zelfs de nieuwste generatie consoles heeft tegenwoordig te kampen met grafische bugs en fouten (denk bijvoorbeeld aan het ontbreken van een weg tijdens het autorijden in Saint’s Row). Maar in plaats van een massale outcry van gamers richting publishers en developers, wordt het spel bijzonder goed verkocht en lijkt niemand er problemen mee te hebben dat het spel vol onvolkomenheden zit.

Natuurlijk kan een spel niet perfect zijn: niet alleen zou dat ontzettend veel werk aan de kant van de developer zijn, ook hebben bepaalde kleine foutjes zo hun charme. Af en toe een exploit gebruiken of een shortcut dwars door een berg nemen is nu eenmaal leuk, zeker als je het zelf hebt gevonden. Dat soort dingen “horen” toch in een spel. Maar als een spel last heeft van crashes, BSODs, en bugs die het hele spel ontwrichten, dan is het spel simpelweg niet af. Stuur het terug naar de developer, laat hen nog maar een maandje hun best doen, en kom dan nog maar eens terug zou je denken. Of, op zijn minst, maak een goede patch die makkelijk te downloaden is, en alle euvels oplost. Nu zal bij het woord patch menig Battlefield 2-gamer de koude rillingen over de rug lopen, aangezien de patches die voor deze game uitgebracht werden eerder iets weg hadden van Russische roulette dan een mogelijke oplossing voor de problemen waar het spel mee kampte.

Dit voorbeeld laat dan ook precies zien waar het probleem zit: het lijkt wel alsof sommige games tegenwoordig niet meer voor gamers worden gemaakt, maar voor de publisher. Is het speelbaar, ziet het er een beetje uit, en kan er nog een volgend nummer achteraan geplakt worden? Uitgeven die handel en cashen maar! Zitten er foutjes in? Dan zetten we toch onze random script-generator aan en laten we die elke maand een “patch” uitspugen? Dan werken we zelf ondertussen door aan het volgende deel, daar verdienen we tenminste wél geld aan. Daar lijkt het nu tenminste op bij Battlefield, hoewel van een spel als NeverWinter Nights gezegd kan worden dat de product support uitstekend is. Maar dat bepaalde ontwikkelaars (ik noem een JoWood) er om bekend staan gebrekkige games te leveren die pas na de vijfde patch enigszins speelbaar zijn, zou bij henzelf een aantal bellen moeten laten rinkelen. Het feit dat ze zich daar blijkbaar geen zorgen om maken, baart mij dan eigenlijk meer zorgen dan het feit dat ik Gothic 3 opnieuw van begin af aan kan gaan spelen omdat mijn savegames corrupted zijn. Dat laatste lag namelijk wél in de lijn der verwachtingen.