De Games Courant: 360 graden commercieler



De games.fok.nl editorial uitgave, week 19, jaargang 2

Als er 360 manieren te bedenken zijn om een product te hypen dan weet Microsoft ze te vinden. De afgelopen week stond in het teken van de hype rond de Xbox 360 en de grote "geheime" presentatie op MTV. Met z'n allen zaten we als een stelletje nerds voor de TV, te kijken hoe een lelijke hobbit de Killers bleef aankondigen alsof ze nèt binnen kwamen. Daar zaten we dan weer als zielige lemmings, we volgen Microsoft braaf als een grote kolonie, op weg naar de revolutie die Xbox 360 heet.

Wat hebben we nou eigenlijk gezien? Het uiterlijk van de Xbox 360 was voor de fans al lang bekend natuurlijk, dus behalve een stukje bevestiging van wat we al wisten was er weinig spectaculairs. Voor het mainstream publiek was de presentatie niet interessant, want er is geen game getoond die blijft hangen in het geheugen. Nee, in plaats daarvan vond Microsoft het belangrijk via een commercieel feestje te laten zien dat ze een al even commercieel product neer gaan zetten. Een product waarbij je frontjes kunt wisselen en waarbij ze hun eigen droom - alles met alles verbinden via het Internet - verder proberen uit te werken.

Bling bling op consoles, een onaangetaste markt! Onaangetast omdat niemand er behoefte aan heeft, maar zodra je het aanbiedt is de consument wel dom genoeg het nog nodig te gaan hebben ook. Ik voorzie een generatie gamers die een Xbox 360 gaat kopen omdat hij stylish is en in het interieur van het huis past. De Xbox hoeft dan ook niet aangesloten te worden, want het gaat meer om uiterlijk vertoon. Een paar huizen verder pimpt een Breezersletje de Xbox van haar nieuwe vriendje bij haar vriendinnen. "Kijk, dit Xbox frontje past perfect bij mijn mobieltje en oorbellen!". Een triest en leeg gevoel bekruipt mij. Naast de graphicshoer en de fanboy krijgen we nu ook de consolepimper. De presentatie kwam net te laat voor de smiley-ontwerpwedstrijd, anders hadden we daar meteen een mooie smiley voor gehad!

Toch weet Microsoft ook mij weer vrolijk te stemmen: ik ben namelijk intens blij dat ze hier zo kort voor de E3 pas mee aankomen. Stel je voor dat ze deze commerciële kermis drie maanden geleden al aan de kolonie hadden getoond via MTV. Dan was de ramp toch niet te overzien geweest? Stands met Xbox frontjes verdringen de stands met games. Enorme rijen met frontjes voor controllers, consoles en de gekleurde TV hoezen niet te vergeten. Ontwikkelaars die op veilig gaan en dus hun game menu's skinable maken zodat ze perfect passen bij het uiterlijk van console en oorbellen. Doom 4 waarin monsters met mobieltjes en gouden kettingen rondlopen. Een uitgever die een game gaat uitbrengen waarbij het alleen nog van belang is in een stad rond te lopen en populair te zijn door je cool te gedragen. Oh sorry, die laatste is er al. Langzaam maar zeker wordt het duidelijk: we gaan die kant echt op.

Gelukkig is er nog traditie. Weet je nog, vroegah, toen de E3 werd gebruikt om nieuwe producten aan te kondigen? Vroegah, toen MTV niet leading media was om je nieuwe console aan te kondigen? SONY en Nintendo lijken deze traditie niet te zijn vergeten en blijven koel. Nintendo verzint gewoon een spannende naam en laat waarschijnlijk weinig inhoudelijks zien en SONY doet aan die nieuwerwetse fratsen niet mee en noemt haar nieuwste console gewoon PlayStation 3. Want na 2 komt 3 toch? Schijnbaar niet, want na Xbox komt Xbox 360. De volgende stap is natuurlijk de Xbox 5000, zodat ze definitief de nummering kapot hebben gemaakt voor de eenvoudige consument. Zodat definitief ouders in de winkel geen idee meer hebben wat ze moeten aanschaffen. Bij de naam Xbox 360 kun je natuurlijk überhaupt vraagtekens zetten. Als je 360 graden draait ga je mooi precies dezelfde kant op waar je al heen ging. Geef me dan maar een Revolution of "3", daar kun je niets verkeerd aan interpreteren.

De E3 komt eraan. De gamende wereld is in spanning. We gaan het als FOK!games in ieder geval nauw volgen. Momenteel is de vertegenwoordiging voor FOK!games al een paar dagen in de VS en eerlijk gezegd kan ik in ieder geval niet wachten wat de komende weken ons gaan brengen. It better be good, want we moeten het er weer een jaar mee doen.

Enjoy!


(aka MrSubtle)
Hoofdredacteur