Ik tsjiet niet, tenminste niet als iemand het ziet!

Zoals de meer scherpzinnige lezer (en zijn dat niet eigenlijk alle FOK!-bezoekers?) had geraden na het lezen van de titel, gaat deze column over cheaten, en dan met name het cheaten in online games. Sommigen vinden het prima, de meesten veroordelen het, maar van die laatste groep gebruikt een grote meerderheid zelf ook wel eens een cheat. Zodoende de titel van dit stuk.

Laten we eens heel eerlijk zijn... Hoeveel van jullie hebben wel eens een spel gespeeld tot een punt waar je echt niet meer verder kwam? Hetzij door een onverslaanbare boss of door een onbegrijpelijke puzzel. Veel van ons zullen dit herkennen, ik durf zelfs te beweren de meesten van ons wel. Hoeveel van jullie hebben toen de moed opgegeven en het spel aan de kant gegooid? En hoeveel hebben op internet of in bladen gezocht naar een cheat of code die ze verder helpt? Wederom denk ik een meerderheid, want die denkt: "kom ik heb 40 Euro voor dat spel uitgegeven en dan zal ik verdorie het einde ook te zien krijgen."

Dus vond je een code je hielp om een level verder te komen en speelde je eerlijk verder. Toch heb je gecheat, ook al speel je het spel verder eerlijk uit; je hebt iets gebruikt dat je een voordeel gaf ten opzichte van andere spelers en hebt hier gebruik van gemaakt. Hetzelfde geldt als je een walkthrough gebruikt, ook al is het maar voor één klein dingetje. Je bent dan in feite een cheater. En als laatste wil ik ook hier het gebruik van bugs noemen. Soms kan een bug in een spel je een bepaald voordeel bieden. Als je hier gebruik van maakt ben je in mijn ogen dus ook een cheater. Kortom: cheaten is het gebruik maken van mogelijkheden die het spel normaal niet biedt en deze worden gebruikt door de gebruiker om er persoonlijk voordeel mee te halen.
Enfin, nu we dit hebben gehad en we dus met cheaters onder elkaar zijn ga ik verder met het interessante deel.

Zelf ben ik veel online te vinden in FPS-games zoals Medal of Honor en Call of Duty. Tot de komst van Punkbuster ergerde ik me mateloos aan valsspelers die gebruik maakten van cheats om enorme scores te halen en ik ben dus enorm blij met de komst van Punkbuster want ik speel graag eerlijk. Dat ik verlies maakt me niet eens zoveel uit, zolang het maar op een sportieve manier gebeurt.

Toch was ik nieuwsgierig geworden naar hoe en met name waarom mensen valsspelen, dus ben ik op zoek gegaan naar multiplayercheats voor mijn twee favoriete games, namelijk Medal of Honor: Allied Assault en voor Call of Duty: United Offensive. Lang hoefde ik niet te zoeken: binnen 25 minuten had ik acht hacks voor MOH en vijf voor COD. Vol goede moed ben ik ze gaan proberen. Enkelen vielen tijdens de proef op de som al af, omdat ze gewoonweg niet werkten; wel hield ik voor zowel MOH als COD één goede over.

Als eerste probeerde ik de cheat voor MOH. Ik heb deze getest op een lokale game en het werkte prima. Er waren diverse opties die ik kon instellen, waarbij de meest interessante de volgende waren: xray, zodat je silhouetten van tegenstanders door de muren heen kon zien en je ze kon omleggen zodra ze de hoek om kwamen. Daarnaast zat er ook een aimbot bij met autofire. Bij deze kon je instellen hoe groot de hoek moest zijn die de bot bestreek en waarbinnen hij automatisch op doelen schoot. Na dit een half uur te hebben gedaan was de lol eraf. Ik had enorme scores. 98 kills en slechts één keer dood gegaan, maar toch had ik er geen plezier aan beleefd: 1-0 voor de eerlijke speler.

Nu werd het tijd om COD (mijn echte favoriet) aan de proef te onderwerpen. De hack die hierbij zat bood meer opties, maar had geen aimbot en/of autofire. Enkele andere zaken die wel aanwezig waren: aan-/uitzetten van mist, aan/uit van special effects, spelerssilhoutten zien door de muren, gebladerte aan/uit. Er waren nog een aantal opties, maar hier heb ik het in eerste instantie bij gehouden.

Als eerste heb ik ervoor gekozen om op een server te spelen die geen Punkbuster ondersteunt, omdat ik niet het risico wilde lopen om gebanned te worden uit mijn favoriete game online. Laat ik je nu al vertellen dat dit aantal servers niet zo groot is en dat op het merendeel van de servers de cheaters in de meerderheid zijn. Dit was door de silhouetten duidelijk te zien. Wel grappig om te zien dat een tegenstander door de muur heen een wapen op je gericht heeft en houdt terwijl jij je beweegt.

Enfin ik moet zeggen dat ik nu begon te snappen waarom sommige mensen cheaten. Het feit dat ik toch nog kwetsbaar was maar wel meer voordelen had boven de andere spelers gaf me een machtig gevoel, bijna goddelijk. Door de mist uit te zetten kon ik veel verder zien dan zij en kon ik met een sniperrifle veel plezier hebben. Bovendien had ik het gebladerte uitgezet, dus kon niemand zich verschuilen achter bosjes of bladeren van bomen.
Tijdens enkele potjes Base Assault stelde ik de bom in en dropte een rookgranaat. Iedereen die naar binnen kwam kon ik zo af knallen omdat zij mij niet zagen en ik hen wel. Dat krijg je als de special effects uitstaan. Zoals gezegd betrapte ik hier ook regelmatig een andere cheater, die door de rook liep en mij feilloos wist af te knallen.

Voor mijn gevoel ben ik zelfs op servers geweest waar iedereen wel één of andere cheat had draaien. Het leukste is dan om mensen ermee te confronteren dat ze cheaten. Ze zullen keihard ontkennen, zelfs nadat je toegeeft dat je zelf ook cheat en daardoor weet dat zij cheaten. Maar de vraag is, als iedereen gebruik maakt van een cheat, is het dan nog wel cheaten? Iedereen heeft in principe weer dezelfde kansen dus...

Ik heb genoten van de uurtjes cheaten in COD die ik heb doorgebracht, maar was blij om toch weer terug te keren naar de 'eerlijke' wereld. Ik weet nu hoe het voelt, machtig maar zonder voldoening. Dan ga ik liever terug naar de situatie dat ik op een eerlijke manier won. Naast het feit dat er dan veel meer servers zijn om op te spelen, geeft het echte voldoening als je op een eerlijke manier weet te winnen.


Dick van der Velde