De Tafel Van 5

Tip: Deze column is ideaal voor mensen die geen mening hebben, maar er graag een zouden willen hebben. Speel mee met de Tafel Van 5. Het is heel simpel: Print de column uit, verzamel vier lotgenoten om je heen, regel een tafel, verdeel de rollen en leef je uit! 

Daphne: Een goedenavond en welkom bij de tafel van vijf. Vanavond gaan we het onder andere hebben of stigmatiserende reclames, over het voortbestaan van coffeeshops en we hebben een gesprek met een bijzondere gast: regisseur Paul Verhoeven. En dat doen we met de volgende vrouwen, op de stoelen zitten hoogleraar Ruth Oldenziel, caféhoudster Marina Bosman, actrice Georgina Verbaan en zangeres Frédérique Spigt. Ik ben Daphne Bunskoek en dit is de tafel van vijf.

Daphne: Georgina je zit met iets in je handen, wat is het?
Georgina: Een haar die hier op tafel lag.
Daphne: Ik bedoel dat blikje.
Georgina: Oh ja, dat is energy drink. En het viel me op dat dit de eerste energy drink is die ik te drinken vind. Red Bull en Golden Power enzo zijn allemaal niet te drinken, een soort zuurtjessmaak hebben die.
Daphne: We hebben het hier over het Nederlandse merk Go Fast.
Georgina: Go Fast, ja.
Frédérique: Dat idee had ik dus al een paar jaar geleden. Om een energiedrank te maken die wel energie geeft maar ook lekker smaakt. Apart dattie nu pas te koop is dan.
Daphne: Ja, maar het merk bestaat ook al een paar jaar.
Frédérique: Waarom hebben we het er nu over dan?
Georgina: Nou ik zag het liggen en ik...
Daphne: En er is een nieuwe reclame op billboards. Een meisje in bikini met een blikje Go Fast en ernaast in grote letters ‘Fucking Lekker’. Is het niet heel makkelijk om de vrouw weer als lustobject te gebruiken om een product te verkopen? Zijn we die fase nu nog niet gepasseerd?
Ruth: Ik denk het niet. Als we de trend in Amerika bekijken zien we dat deze manier van marketing nog altijd gigantisch aanslaat. En let wel, de vrouw wordt hier niet alleen als lustobject neergezet, het is ook een stoere vrouw, een krachtig beeld. Zowel letterlijk als figuurlijk, zowel voor een mannelijk als een vrouwelijk publiek, iets wat aanspreekt.
Marina: Bier da’s pas te drinken, haha.
Ruth: Wat?
Marina: Bier da’s pas te drinken, haha.
Ruth: Dus.
Georgina: Volgens mij heeft die vrouw op de poster neptieten.
Frédérique: Ja, ach dat hebben ze allemaal. Die jonge meiden die zo onzeker zijn dat ze zich laten volspuiten met siliconen.

*zap*

Winston: De tafel van vijf is pas een paar weken bezig, maar de toekomst van het programma lijkt onzeker. De kijkcijfers zijn dramatisch en de kritieken zijn niet mals.
Albert: Jaa, het programma was niks, is niks en gaat niks worden. Behalve dat het gewoon heel slechte televisie is, is de concurrentie ook gewoon te sterk met Shownieuws, De Wereld Draait Door en wij, Boulevard. Hé Daphne, ken je ons nog?
Winston: Paul de Leeuw wilde niet reageren in onze uitzending, maar Albert hoe lang denk jij dat ze het nog volhouden?
Albert: Nou, misschien 5, 10, 15, 20, hooguit 25 dagen. Hahahaha. Snap je, 5, 10, 15, de tafel van vijf! Hahahaha.
Winston: Haha, haha, haha.
Albert: Hahaha.

*zap*

Daphne: …wel van deze tijd of moet het kabinet nu toch echt een keuze gaan maken of ze kiezen voor complete legalisering of…
Ruth: Waar je natuurlijk rekening mee moet houden is dat het kabinet ook niet alles zomaar kan doorvoeren als de rest van de Tweede Kamer daar totaal niet op zit te wachten. Met in de verte een opdoemende Pechtold en Wilders die wel duidelijk zijn op dit punt.
Daphne: ….een verbod op de softdrugs zoals de EU voorschrijft aan haar lidstaten?
Frédérique: Als kunstenares ben ik natuurlijk voor legalezering. Da keijje toch ook allemaal nie goed vinden, da ze alles verbieden wat wai liefhebbe. Ben je helemaal belatafeld!
Daphne: We zijn aangekomen bij onze gast Paul Verhoeven. Welkom.
Georgina: Ga zitten, haha.
Daphne: Na de succesvolle Nederlandse films Turks Fruit en Soldaat van Oranje volgde een internationale carrière met RoboCop en Basic Instinct. Een paar jaar lang verdween Paul Verhoeven van het podium, maar drie jaar geleden kwam hij met de film Zwartboek die van Carice van Houten een internationale ster maakte. Nu is hij terug met een film over Jezus. Een nieuwe uitdaging?
Paul: Ja.
Daphne: Je hebt kritiek gekregen op je boek ‘Jezus van Nazareth – een realistisch portret’. Niet iedereen vond het boek daadwerkelijk een realistisch portret bieden. Vooral de badscène van Jezus met een afgekloven paardenhoofd kreeg de nodige kritiek te verduren. Betrek je deze kritiek in het maken van het filmscript?
Paul: Die critici zijn dezelfde als de mensen die Spetters afkraakten en er jaren later mee weg liepen.
Ruth: Een stelling: Nederland of de Verenigde Staten?
Paul: Geen idee.
Daphne: Paul, mogen we je heel hartelijk bedanken voor je komst, het was een eer dat je hier wilde komen.
Paul: Was dit het al? Wat? Is er al een punt gemaakt? Een conclusie, een verhaal? Moet ik niet nog wat doen of vertellen ofzo? Op de tafel gaan liggen? Zal ik dat doen? Dan krijgen jullie misschien nog wat kijkers.
Daphne: En Paul Verhoeven klimt op de tafel, nog altijd een man met aparte impulsen. Na de reclame zijn we terug met de stelling ‘Afghanistan, terugtrekken of niet?’
Marina: Dan klim ik in de tussentijd even op je Paul.
Paul: Nee, doe dat maar niet. Nee, echt niet. Echt niet. Rot op, eng mens.
Daphne: We zijn zo terug, dus blijf kijken!

*zap*