Prijzige vakantie

Nee, niet van mij, al moet ik wel de versnellingsbak van de auto laten reviseren. Maar dat had ook buiten de vakantieperiode kunnen gebeuren, dus mijn vakantie kost nog steeds weinig. En je klussen dan, Gramps? Idem dito, niet legge zeure.

Nee, dit overkwam iemand anders. Hij kocht een vouwwagen, want die grote tent met toebehoren vorig jaar was toch niet zo bie. Je moet wel een beeeetje gemak om je heen hebben,en dan is zo’n vouwbak toch wat beter te pruimen. Goed, kar achter je auto en rijden maar, onder Bordeaux ligt de bestemming. Echt niet, je hebt een leasebak zonder bijtelling, dus de eigen auto is out of the question, en dat 206-je van mam is ook geen oplossing. Dus maar eens rond gebeld. Een goede relatie gaat zonder zijn auto op vakantie, dus dat ding staat toch maar voor de deur te staan.  Het is een Mercedes ML420 met een grote dikke achtpitter diesel. Alle opties, waaronder beeldschermen in de hoofdsteunen, lekker voor de kids.

Op een avond buiten de spits verstrekt de familie. Algauw zijn er 450 kilometers afgelegd, lekker in de nachtelijke uren. Noord-Frankrijk is inmiddels bereikt als er een lampje op het dashboard gaat branden. Dus maar even bij een benzinestation gestopt om het instructieboekje te zoeken. Lekker zeg, dat ligt niet in de auto. Wat nu? Mazzel - er stopt nog een Nederlander, ook met een ML420. Dus hem gevraagd naar zijn boekje en hij had het wel bij zich. Dat lampje bleek te zijn gaan branden door een lek in het koelsysteem. De motorkap geopend om er achter te komen dat de hele motor onder het plastic zit, je ziet ongeveer niks. Wel blijkt er onder de auto een groen plas te liggen, koelmiddel dus.

De eigenaar van het tankstation met armen en benen duidelijk gemaakt dat er problemen zijn. Hij zegt dat er binnen twintig minuten iemand komt. Dat blijkt een sleepwagen om de auto met recreatiecontainer en al naar een garage te brengen. Dat was nou ook weer niet de bedoeling, je hebt ook nog dichtingsvloeistoffen die je in het koelsysteem mikt en waarmee je kleine lekkages afdicht. Na een zo’n blikje werd het lekken wat minder, dus nog eentje erin, bijgevuld, een jerrycan met water gevuld en het zaakje kon weer rijden.

Maar toen dreigde er een conflict met de man van de sleepdienst die voor niks was uitgerukt. Hij was bereid om na betaling van 170 euri weer te vertrekken. Dat dus maar gedaan. Daar sta je dan, ergens in Noord-Frankrijk midden in de nacht met een dikke Duitse auto die het waarschijnlijk niet tot de bestemming en terug gaat doen. Dus werd besloten om het hele eind, 450 kilometer naar huis terug te sukkelen, steeds bij een benzinepomp even controleren, bijvullen en weer verder. De volgende morgen om een uur of negen zijn ze weer thuis, heel wat geld en een illusie armer. Huurauto halen en toch weer weg? Huur maar eens wat middenin de vakantietijd. De eigen auto dan maar. Een poosje geslapen en toen weer op pad.

Ze zijn er inmiddels allang, daar in Frankrijk, alles ging prima. De hut blijft staan op de camping voor een stel vrienden die er in trekken, het gezin gaat met de auto in Parijs nog wat rondkijken, hier en daar een hotelletje en dan weer op huus an.

En nu? Nu krijg je heel direct te maken met een instantie die altijd aan de beurt komt. En met de verhalen die misschien borrelpraat zijn, of waarschijnlijk echt, of een beetje echt. Wat haalt de fiscus allemaal voor strapatsen uit om zwartrijders te traceren? Ik bedoel hier lieden die geen bijtelling betalen, maar wel privaat rijden? Het is natuurlijk ook wel heel erg aantrekkelijk. Met een auto van een mille of vijftig komt er algauw een duizendje of twaalf bij je inkomen, en daar zal dan ook wel een redelijk inkomen bij passen, anders had je een goedkopere leasebak. Dus een belastingschijf van 52%, tel uit je winst. Dat is 120 euri netto per week.

Je hoort van die verhalen dat de fiscus zaterdags bij bouwmarkten staat te controleren. Als ze dat doen is het gevonden vreten. Meubelboulevards, de Ikea, grote supers, noem maar op. Dan komt een grensovergang of het laatste wegrestaurant ervoor natuurlijk ook in het rijtje. Alles met een caravan erachter effe checken. Kassa voor baasje Bos.

Er zijn dus een aantal opties. Doen of je neus bloedt en tweeduizend kilometer wegfrommelen in de administratie is misschien nog wel te doen, zeker als je heel veel rijdt voor de zaak en eigenaar-directeur bent. Maar als je dan een aanslag krijgt omdat je bent geknipt, ben je echt zuur. Dan word je aangeslagen voor alle jaren dat je een auto van de zaak had. Boete erbij en je hebt zo een jaar voor jandoedel gewerkt. Naar de inspectie stappen en de zaak uitleggen is natuurlijk de eenvoudigste manier, dan krijg je geen boete en bijtelling voor 2009. En kun je er dan het volgende jaar weer vanaf, met het duidelijk aanwezige risico dat je heel secuur in de smiezen wordt gehouden?

Moeilijkmoeilijkvragenvragen. Ik denk wel dat hij bij nader inzien beter de vouwkar thuis had kunnen laten staan, met het vliegtuig naar Bordeaux en twee weken met het hele spul in een viersterrenhotel. En daar een Franse huurauto, dat ook. Uiteindelijk goedkoper? Ik vrees van wel.