Bollywood

Column door Armand

De liefhebber van Bollywoodfilms komt in december oren en ogen tekort om het aanbod van films, optredens en shows in ons land te volgen. Van de eerste Bollywood-voetbalfilm ‘Goal’ tot aan de musical ‘Bollywood the Show’, Nederland wordt ermee overspoeld. En het publiek wordt steeds breder.
De Hindi-film kreeg in Nederland serieus voet aan de grond toen de prestigieuze Awards van de International Indian Film Academy (IIFA) in 2005 in Amsterdam werden uitgereikt. De IIFA Awards bleken als een katalysator te werken voor het succes van Bollywood in Nederland.

De grote hoeveelheid aandacht die het evenement genereerde resulteerde in een distributiedeal in Nederland voor distributiemaatschappij BEI. Deze maatschappij verzorgt al bijna twee jaar de Bollywoodfilms voor bioscoopketen Pathé. “Wij begonnen met het vertonen van de films, toen uit de Hindoestaanse hoek de behoefte bleek om de films ook op reguliere tijden te kijken”, aldus Daniella Koot, hoofd filmprogrammering van Pathé.

In de eerste instantie was het merendeel van de bezoekers Hindoestaan. Gaandeweg begon het publiek veel breder te worden en werden de zalen gevuld door Marokkanen, Afghanen en anderen die geïnteresseerd zijn in en gecharmeerd zijn van de Bollywoodfilm.

Volgens directeur Soeniel Sewnarain van distributeur BEI is de charme van Bollywood te vinden in “De universele thema’s die in de films worden aangesproken en die in elke cultuur terug te vinden zijn. Denk aan normen en waarden en sterke familiebanden, maar zeker ook de muziek en de kleurrijkheid in de films.”

Na de successen die Pathé boekte met de Bollywoodfilms bleven optredens van de muzikanten uit de films niet uit in Nederland, met als summum de maand december. Deze maand werden we getrakteerd op een optreden in Amsterdam van Himesh Reshammiya, die vaak wordt omschreven als ‘India’s First and Number One Rockstar’. Alsof dat nog niet genoeg was, kwam Shilpa Shetty met haar theatershow ‘Miss Bollywood’ naar Den Haag.

Op 28, 29 en 30 december tenslotte, speelt de internationale productie Bollywood - The Show in de RAI in Amsterdam. Deze musical geeft een muzikale samenvatting van 80 jaar Indiase filmgeschiedenis.

Volgens Sewnarain is Bollywood niet alleen in Nederland aan een opmars bezig. Ook in België doet hij goede zaken. De Belgische bioscoopketen Kinepolis, waar BEI ook de distributie van Bollywoodfilms voor verzorgt, kent een groei van bezoekersaantallen. “Waar we eerst in totaal rond de 400 bezoekers kregen voor de films praten we nu over enkele duizenden”, aldus Soeniel Sewnarain.

Waar men voorheen afhankelijk was van de speciaalzaken, de videotheken en de festivals om aan Bollywoodfilms te geraken, hebben de bioscopen een gat in de markt gevonden. Door producties te presenteren in de bedoelde setting met perfect beeld en geluid floreert de markt in Nederland als nooit tevoren.