Tief op met je Maroon 5!

Wanneer deze column geschreven zou zijn op een ander moment dan nu, zou een andere band de eer hebben gehad in de titel te schitteren. Helaas voor de puberende en minder puberende Maroon 5 fanaten onder u, is op dit moment Maroon 5 hot en daarom een stralend onderdeel van de volgende discussie, want eigenlijk wil ik mij afzetten tegen het dooddraaien van plaatjes op de radio en de clipzenders op teevee.

Je kunt tegenwoordig geen twee uur een op muziek gerichte zender opzetten, zonder minstens twee keer een bepaald nummer te horen. Soms zelfs vaker! Natuurlijk kan ik naar een andere zender schakelen, maar ook daar wordt je lastiggevallen met dezelfde nummers. Echt precies hetzelfde. Het enige verschil is, dat de ene DJ nog talentlozer is dan de ander in het zoutloos aankondigen van de volgende hit die u door de strot wordt geramd.

Het maakt niet echt uit welke zender je pakt. Er is altijd wel enige vervlakking van het aanbod. Radio 2 laat bijvoorbeeld bands als Judas Priest, Black Sabbath en Iron Maiden links liggen, terwijl Radio 3 zich alleen concentreert op wat er nu weer in de Top 50 moet komen. Hetzelfde met de muziekzenders op de televisie. Hoewel je MTV – Serious Music Television - nog nauwelijks een muziekzender kunt noemen met voornamelijk programma’s die muziek juist niet als onderwerp lijken te hebben. De tijd die ze nog besteden aan het uitzenden van clipjes, lijkt door dezelfde persoon te zijn samengesteld als degene die het voor TMF doet.

Zelfs The Box, een zender die bestaat bij de gratie van de eigen keuze van het publiek, heeft een voorgeselecteerde hoeveelheid clips. Bovendien tref je ook daar een aantal malen per avond de hits aan van dat moment die verplicht gedraaid worden.

Waarom is het nodig om met zoveel radiozenders en enkele clipzenders identieke playlists te hebben, die daar bovenop ook nog eens enkele keren per dag herhaald moeten worden? Een afwisselend aanbod lijkt mij toch veel interessanter voor het publiek… Daar zijn de zenders toch ook eigenlijk voor bedoeld? Voor het publiek? Het komt mij allemaal wat over als een paternalistisch geheel, waarin de grootte muziekexperts wel eens zullen bepalen wat er nu weer goed verkocht moet worden. Wanneer je iets dertig keer per dag hoort, moet je het wel mooi gaan vinden.

Wat variatie zou volgens mij écht geen kwaad kunnen. Dat betekent niet, dat alles maar anders moet en dat er geen plek meer is voor hetgeen nu op de zenders tevoorschijn wordt getoverd. Nee, het betekent een aanbod met voor ieder wat wils. Persoonlijk zou ik er ook gestoord van worden wanneer er in plaats van Maroon 5 elk uur dezelfde clip van Iron Maiden langs zou komen.

In de tijd die je hebt als zender kun je zoveel moois laten horen en denk hierbij niet alleen aan andere muziek dan er nu gedraaid wordt, maar ook nummers van bands die nu te beluisteren zijn, die je normaal niet op de radio hoort. B-kantjes van singles, albumtracks met een wat mindere hitpotentie, etc.

Er zijn maar weinig mensen die elke ochtend ontbijten met een broodje kaas en aardbeienjam. Waarom zou dat dan wel moeten gelden voor de muziek op radio en teevee?