Het is bijna te mooi om waar te zijn: $100.000 verdienen om vliegtuigen rond te rijden. Maar bij British Airways is het werkelijkheid. De vliegmaatschappij is op zoek naar piloten met een brevet om vliegtuigen over de grond te verplaatsen. Geen take-offs en landingen, maar alleen het heen-en-weer rijden met een vliegtuig tussen terminals.
De operaties van British Airways (BA) in Chicago hebben behoefte aan invulling van deze rol. De vluchten van de maatschappij komen namelijk in Terminal 5 aan, waar internationale passagiers door de grenscontrole moeten. Vertrekken doet BA echter vanaf Terminal 3, de terminal waar onder andere American Airlines opereert, en dat is geen toeval. Dankzij hun trans-Atlantische joint venture kunnen overstappende passagiers sneller door naar binnenlandse vluchten. Dit levert echter een logistieke uitdaging op. Zodra de passagiers van boord gaan, zit de bemanning aan haar uren, en moeten ook zij van boord. Iemand moet het toestel dus tussendoor van Terminal 5 naar Terminal 3 verplaatsen en vliegtuigslepers lijken hier geen oplossing.
Op de meeste luchthavens worden vliegtuigen met een zogenaamde 'Tug' verplaatst. Op het vliegveld O'Hare International ligt dat anders. Het netwerk van taxi-banen is immens en complex, waardoor het vaak veiliger is om een vliegtuig op eigen kracht laten taxiën. Daar heb je dan wel iemand voor nodig dit dat toestel kan besturen. BA kies daarvoor voor piloten met ervaring op haar Boeings.
Het lijkt erop dat de luchtvaartmaatschappij vooral op zoek is naar piloten die niet (meer) actief vliegen. Volgens Amerikaanse media gaat het dan vooral om recent gepensioneerden of vliegers die hun medische keuring niet meer halen, maar nog wel de kennis en vaardigheden hebben.
Mocht je toevallig een brevet en type-rating op de Boeing 777 of 787 hebben, kun je wellicht dit lucratieve baantje bemachtigen.
Op 11 juni gaat het WK voetbal van start in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Met de uitbreiding naar 48 deelnemende landen wordt het de meest uitgebreide editie tot nu toe. In de weken voorafgaand aan het toernooi nemen we elke dag één land onder de loep. Vandaag: Haïti.
We gaan kijken naar tot nu toe wel het kleinste voetballand dat we gehad hebben, met mogelijk Qatar als concurrent. Haïti dus, dat in 1950 voor het eerst iemand uit het land op het WK zag scoren: Joe Gaetjens deed dat echter wel namens de VS. In 1974 was de eilandstaat er voor het eerst en tot nu laatst bij, Emmanuel Sanon maakte zich onsterfelijk door de ploeg tegen het grote Italië in hun debuutwedstrijd op 1-0 te zetten - Italië scoorde er daarna nog wel drie. Polen was met 7-0 te sterk, Argentinië met 4-1, met nog eens een goal van Sanon.
In de kwalificatie werd Haïti dit keer achter Curaçao tweede in de groep, voor Saint Lucia, Aruba en Barbados, in de volgende ronde dwongen ze de kwalificatie af door Honduras, Costa Rica en Nicaragua achter zich te laten in de groep. Groep C wacht nu op het WK, met Brazilië, Marokko en Schotland als pittige tegenstanders voor Les Grenadiers.
Sportland
Ook op Haïti is voetbal met afstand de grootste en meest populaire sport, hoewel sport de afgelopen jaren helaas noodgedwongen een mindere rol speelt in het altijd door ellende geteisterde land. Basketbal en atletiek zijn toegankelijk en doen het vooral daardoor ook prima onder Haïtianen.
Aan tafel!
Gerecht nummer één is griot: gebakken stukjes gemarineerd varkensvlees, vaak geserveerd met pikliz - pittige ingelegde groenten en een pittige saus. Diri ak djon djon is een andere goede kanshebber, rijst met zwarte paddenstoelen, met name paddenstoelen die vooral op Haïti groeien. Rum is een goed exportproduct van het eiland, met name het bekende Rhum Barbancourt, terwijl de beste niet-alcoholische optie jus de corossol is: zuurzaksap, erg populair en verfrissend.
Wat zeggen de bookmakers?
Het zal weinigen verrassen dat Haïti niet bepaald de grote favoriet is voor de groepswinst. Sterker nog, het behalen van de volgende ronde kan je al elf keer je inzet opleveren, met een wereldtitel boer je helemaal lekker: Haïti is één van de twee teams die helemaal onderaan de lijst bungelen met een notering van maar liefst 5001 voor de titel.
Wereldranglijst: 83e
Aantal WK-deelnames: 1
Beste WK-prestatie: Groepsfase (1974)
Topscorer aller tijden: Duckens Nazon (44)
Recordinternational: Pierre Richard Bruny (95)
Bondscoach: Sebastien Migné

Haïti
Leipzig is maandagmiddag opgeschrikt doordat een auto inreed op een menigte in het centrum van de stad. Bij het incident kwamen twee mensen om het leven en raakten zeker 22 mensen gewond, van wie twee zwaar. De bestuurder is door de politie aangehouden.
Volgens de politie reed de auto door de voetgangerszone bij Augustusplatz, een druk gebied vlak bij de winkelstraat Grimmaische Strasse. Het voertuig zou vanaf daar zijn doorgereden tot aan de markt, waarbij het meerdere voetgangers raakte.
Lokale autoriteiten bevestigen dat twee personen ter plaatse zijn overleden. De gewonden zijn naar verschillende ziekenhuizen in de omgeving gebracht. Twee slachtoffers verkeren in kritieke toestand en worden daar behandeld.
De politie arresteerde de bestuurder kort na het incident. Het gaat volgens de premier van de deelstaat Saksen om een jonge Duitser met mentale problemen. Over een mogelijk motief is nog niets bekendgemaakt.
Burgemeester Burkhard Jung reageerde aangeslagen op wat er is gebeurd. "We zijn diepbedroefd. Het enige wat ik nu kan doen, is mijn medeleven betuigen aan de families van de slachtoffers", zei hij. Jung benadrukte dat het nu aankomt op het onderzoek van de politie en de andere hulpdiensten om duidelijkheid te krijgen over de toedracht.
Shari Bossuyt heeft de tweede etappe van de Vuelta Femenina gewonnen. De Belgische van AG Insurance-Soudal was na een chaotische finale de snelste in de sprint, terwijl landgenote Lotte Kopecky haar kansen zag verdwijnen na contact en later werd gedeclasseerd. Opvallend was de afwezigheid van Marianne Vos, die na haar val in de openingsrit met een gebroken sleutelbeen niet meer van start ging.
De etappe door Galicië kende met ruim tweeduizend hoogtemeters een lastig profiel en dat zorgde voor veel strijd om de vroege vlucht. Uiteindelijk reden vijf rensters weg, maar hun voorsprong bleef beperkt. In het peloton bleef het tempo hoog en richting de finale volgden nieuwe aanvallen, waardoor de kopgroep werd ingerekend. Een valpartij van leidster Noemi Rüegg gooide het klassement overhoop, waarna een uitgedund peloton aan de slotklim begon.
Op die klim voerde Anna van der Breggen het tempo op voor Kopecky, maar echt verschil werd er niet gemaakt. In de chaotische sprint raakte Kopecky licht Bossuyt, schoot uit haar pedaal en was kansloos voor de ritzege. Bossuyt profiteerde optimaal en snelde naar de overwinning, voor Franziska Koch en Évita Muzic. Koch nam dankzij bonificatieseconden de leiderstrui over.
We zijn terug! Elke vrijdagmiddag een dosis babes. Bizarre babes, lekkere babes, grappige babes, schaarsgeklede babes, wannabe babes etc. Babes dus.
Doen plaatjes het niet? Schakel dan je adblocker uit. Liever toch bannervrij FOK!ken? Neem een premium account en steun FOK!

Den Haag ziet dieselrijders vanaf januari fors meer betalen aan de pomp, omdat de tijdelijke accijnskorting op diesel dan afloopt. Volgens ramingen van het ministerie van Financiën gaat het om een stijging van zo’n 12 cent per liter, boven op de toch al hoge prijzen. Voor benzinerijders dreigt in 2028 een extra duw omhoog door zowel het einde van de huidige korting als nieuwe Europese klimaatregels, samen goed voor mogelijk 33 cent per liter extra.
De hogere dieselprijs is het gevolg van een eerdere coalitieafspraak van D66, VVD en CDA om alleen de lagere accijns op benzine te verlengen. Die belastingverlaging op brandstoffen werd ingevoerd na de Russische inval in Oekraïne om de klap van de toen al snel stijgende energieprijzen te dempen. Voor diesel werd geen extra geld vrijgemaakt, waardoor de accijns daar vanaf 1 januari 2027 automatisch weer oploopt. De uiteindelijke stijging hangt nog wel af van de inflatieontwikkeling.
Minister van Financiën Eelco Heinen benadrukt dat de keuze is gemaakt in een andere marktsituatie, nog vóór de recente spanningen rond Iran de olie- en brandstofprijzen verder opdreven. Sindsdien is diesel ongeveer 50 cent per liter duurder geworden en was de brandstof een periode zelfs kostbaarder dan benzine. Of het kabinet de dieselkorting alsnog wil verlengen, blijft voorlopig onduidelijk; een besluit daarover volgt pas in aanloop naar Prinsjesdag en zou bijna 500 miljoen euro kosten.
Voor de transport- en logistieksector is de aangekondigde verhoging slecht nieuws. Bedrijven kampen al met stijgende kosten en krijgen daarnaast te maken met een vrachtwagenheffing. Als de onrust in het Midden-Oosten aanhoudt en olieprijzen hoog blijven, lopen de lasten verder op. Consumentenorganisaties zien aan de pomp nog geen massale ‘kopersstaking’, maar waarschuwen wel dat de grens in zicht komt als de prijzen blijven klimmen.
In 2028 komt daar een nieuwe kostenpost bij door het Europese emissiehandelssysteem ETS2, in Den Haag al snel omgedoopt tot “Timmermans-taks”, naar de oud-Eurocommissaris die het pakket mee uitwerkte. Dit systeem rekent autobezitters via de brandstofprijs af op CO₂-uitstoot en kan volgens de berekeningen van Financiën zo’n 13 cent per liter toevoegen. Voor benzine valt die ETS2-heffing samen met het aflopen van de accijnskorting, waardoor een liter benzine in één keer zo’n 33 cent duurder kan worden.
Binnen de politiek groeit de twijfel of al deze stappen ongewijzigd kunnen doorgaan. De accijnskorting is eerder al meerdere keren verlengd om grote prijsstijgingen tegen te houden, en het kabinet verkent nu andere manieren om de pijn aan de pomp te verzachten, bijvoorbeeld via een hogere kilometervergoeding of steun voor de energierekening. Ook in Brussel zwelt de kritiek aan op ETS2, omdat het systeem zowel automobilisten als huishoudens direct in de portemonnee raakt. Het is daarom nog onzeker of alle geplande verhogingen uiteindelijk volledig worden doorgevoerd.

Rijke dames spelen met iets heel duurs (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Mexico-Stad zakt jaarlijks bijna 25 centimeter weg, blijkt uit nieuwe satellietbeelden van NASA. De metropool, waar ongeveer 22 miljoen mensen wonen, behoort daarmee tot de snelst verzakkende grote steden ter wereld, en de daling is zelfs vanuit de ruimte zichtbaar.
De stad is gebouwd op de bodem van een oud meer, wat nog steeds te zien is aan voormalige kanalen in het centrum en de nog bestaande waterroutes in landelijke delen. Door decennialange, intensieve winning van grondwater en zware bebouwing is het onderliggende waterrijke lagenpakket uitgeput geraakt. Daardoor verzakt de stad al meer dan een eeuw en staan historische gebouwen, zoals de in 1573 begonnen Metropolitan Cathedral, inmiddels duidelijk scheef.
Volgens geofysicus Enrique Cabral van de Nationale Autonome Universiteit van Mexico raakt de bodemdaling direct de basisvoorzieningen. "Het beschadigt een deel van de kritieke infrastructuur van Mexico-Stad, zoals de metro, het rioolstelsel, het drinkwatersysteem, woningen en straten", zegt hij. De uitgedroogde watervoerende laag verergert tegelijk de al bestaande watercrisis, die naar verwachting de komende jaren zal toenemen.
NASA schat dat sommige delen van de stad tot 2 centimeter per maand zakken, onder meer rond de grootste luchthaven en bij het bekende monument de Engel van de Onafhankelijkheid. Gemiddeld komt dat neer op zo’n 24 centimeter per jaar, en in minder dan een eeuw is de bodem daar al meer dan 12 meter gedaald. "We hebben een van de hoogste snelheden van bodemdaling ter wereld", aldus Cabral.
De nieuwe cijfers komen van de NISAR-satelliet, een gezamenlijk project van NASA en de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO. Deze satelliet meet veranderingen aan het aardoppervlak in bijna real time. Volgens NISAR-wetenschapper Paul Rosen laten de beelden niet alleen zien wat er aan de oppervlakte gebeurt, maar geven ze ook informatie over processen daaronder: "Je kunt de volledige omvang van het probleem zien."
Onderzoekers hopen op termijn nog gedetailleerdere metingen te doen, mogelijk tot op het niveau van afzonderlijke gebouwen. Dezelfde techniek moet wereldwijd worden ingezet om onder meer aardbevingszones, de gevolgen van klimaatverandering in gebieden zoals Antarctica en risico’s rond vulkanen te volgen. Voor Mexico-Stad betekent dit volgens Cabral een grote stap in het in kaart brengen van de verzakking en het beperken van de schade. Lange tijd besteedde de overheid vooral aandacht aan het stutten van iconische monumenten, maar door de recente watercrisis is er meer geld gekomen voor onderzoek. "Voor langdurige oplossingen is de eerste stap simpelweg begrip", zegt hij.

Ter illustratie (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
NAC Breda heeft maandag het kort geding tegen de KNVB over de paspoortkwestie verloren. Daarmee blijft de 6-0 nederlaag tegen Go Ahead Eagles van 15 maart staan en wordt de Eredivisie-competitie niet door een reeks overspeelwedstrijden opgeschud.
De zaak draaide om Go Ahead-verdediger Dean James, die in 2025 zijn Nederlandse nationaliteit verloor doordat hij voor het Indonesisch elftal ging spelen. Daardoor had hij voor duels in Nederland een werkvergunning nodig, die ontbrak toen hij tegen NAC in actie kwam. Formeel speelde James dus niet speelgerechtigd, iets waar de KNVB later in meeging.
Ondanks die erkenning besloot de voetbalbond de wedstrijd niet over te laten spelen, omdat volgens de KNVB in de hele voetbalwereld onbekend was dat James’ status was veranderd. De rechter onderschreef dat standpunt en oordeelde dat het besluit "niet in strijd is met het reglement van de KNVB en ook niet in strijd is met de eisen van redelijkheid en billijkheid". Daarmee blijft het sportieve gevolg voor de ranglijst beperkt.
De uitspraak in kort geding is nog niet definitief; NAC kan de zaak voortzetten in een bodemprocedure. De voorzieningenrechter acht het echter "voldoende aannemelijk" dat een rechtbank dan opnieuw zal oordelen dat het besluit van de KNVB in stand kan blijven. NAC laat weten het vonnis eerst grondig te willen bestuderen en pas daarna met een reactie te komen: "Daarna bespreken we het met onze adviseurs en doen we pas verdere mededelingen."
Voor de KNVB is de uitspraak een flinke opluchting. De bond waarschuwde vooraf voor "chaos" als NAC gelijk zou krijgen, omdat er dan mogelijk tientallen wedstrijden moesten worden overgespeeld en het seizoen in gevaar kwam. Volgens de KNVB zijn er in 133 duels in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie spelers ingezet die achteraf gezien niet speelgerechtigd waren, onder wie NEC-aanvoerder Tjaronn Chery en FC Groningen-doelman Etienne Vaessen.
Voor NAC was de gang naar de rechter een laatste redmiddel in de strijd tegen degradatie. De Bredase club kan handhaving in de Eredivisie alleen nog theoretisch bereiken en hoopte via juridisch ingrijpen een nieuwe kans af te dwingen. Bij Go Ahead Eagles overheerste daarentegen de verontwaardiging over de procedure; kort na de uitspraak deelde de club een foto van een juichende James, terwijl trainer Melvin op zijn eigen X-account reageerde met een dansend gifje.

De Verenigde Staten beginnen vandaag met het weggeleiden van vastliggende schepen uit de Straat van Hormuz. Dat heeft de Amerikaanse president Donald Trump aangekondigd op zijn platform Truth Social. De operatie, Project Freedom geheten, moet schepen in veiligheid brengen die al weken vastzitten sinds de sluiting van de zeestraat.
Iran sloot de strategische vaarroute eind februari na Amerikaanse en Israëlische aanvallen op het land. Ook de VS houdt de doorgang inmiddels tegen om extra druk op Teheran uit te oefenen. Als gevolg daarvan liggen tientallen schepen voor anker in en rond de Straat van Hormuz, een van de belangrijkste knooppunten voor de mondiale olie- en goederenstroom.
Volgens Trump is Project Freedom bedoeld voor schepen die "niets met het conflict te maken hebben". Hij noemt de operatie een humanitaire actie, omdat op meerdere schepen tekorten zouden zijn ontstaan aan voedsel en andere basisbenodigdheden. Hoe de operatie precies wordt uitgevoerd en welke landen betrokken zijn, liet hij in zijn bericht niet weten.
Trump waarschuwde Iran zich niet in de actie te mengen. "Als dit humanitaire proces op welke manier dan ook wordt belemmerd, zal daar helaas krachtig tegen opgetreden moeten worden", schreef hij. Daarmee legt Washington de verantwoordelijkheid voor eventuele escalatie nadrukkelijk bij Teheran neer.
Uit Iran kwam vrijwel direct een scherpe reactie. Ebrahim Azizi, hoofd van de veiligheidscommissie in het Iraanse parlement, sprak op X van een "waarschuwing" aan de Verenigde Staten. "Elke Amerikaanse inmenging in het nieuwe maritieme regime van de Straat van Hormuz zal worden beschouwd als een schending van het staakt-het-vuren", stelde hij, daarbij toevoegend dat "de Straat van Hormuz en de Perzische Golf niet worden beheerd door de waanvoorstellingen van Trumps berichten".
De spanningen in de regio blijven hoog, ondanks het formele staakt-het-vuren. In de nacht van zondag op maandag werd een tanker ten noorden van Fujairah, in de Verenigde Arabische Emiraten, geraakt door onbekende projectielen, meldt de Britse maritieme veiligheidsorganisatie UKMTO. De bemanning bleef ongedeerd, maar het incident onderstreept hoe kwetsbaar de scheepvaart in en rond de Straat van Hormuz momenteel is.

Donald Trump
Arcadia Lake in Edmond, Oklahoma in de VS is zondagavond het toneel geworden van een schietpartij tijdens een feest op een camping, waarbij zeker 12 mensen in het ziekenhuis zijn beland. Het incident vond kort na 21.00 uur plaats bij het meer, zo meldde de politie van Edmond op X.
Volgens de politie kwamen agenten van Edmond, Oklahoma City en de Oklahoma Highway Patrol ter plaatse en troffen zij meerdere gewonden aan. Tien slachtoffers zijn per ambulance overgebracht naar verschillende ziekenhuizen in de regio, maakte de politie bekend. Over de ernst en aard van de verwondingen is nog geen duidelijkheid gegeven.
Maandagochtend werden negen schietslachtoffers behandeld in het Integris Health Baptist Medical Center in Oklahoma City en drie in het Integris Health Edmond Hospital, liet een woordvoerder van de ziekenhuizen aan NBC News weten. "Dit zijn allemaal slachtoffers van de schietpartij in Edmond van vanavond. Er zijn geen andere patiënten binnen onze ziekenhuizen die bij het incident betrokken zijn," aldus de woordvoerder.
Er is vooralsnog niemand aangehouden in verband met de schietpartij, meldde de politie in de nacht van zondag op maandag. Ook is nog niet bekend wat er aan het geweld voorafging of hoeveel schutters er mogelijk betrokken waren.
De camping ligt bij Arcadia Lake, zo’n 30 kilometer ten noorden van Oklahoma City. Het meer, populair voor watersport en recreatie, werd in 1987 aangelegd in een project van de stad Edmond en het Amerikaanse legerkorps van ingenieurs. De politie heeft de omgeving afgezet voor onderzoek.
Het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam is in de nacht van zondag op maandag door racistisch tuig beklad met rode verf, enkele uren voor de Nationale Dodenherdenking op 4 mei. Op het monument is het woord "genocide" aangebracht. Schoonmaakploegen waren maandagochtend vroeg al bezig om de verf te verwijderen. Wie verantwoordelijk is voor de actie, is nog niet bekend. De politie laat weten dat zij nog informatie verzamelt.
Het monument op de Dam is de afgelopen maanden vaker doelwit geweest van dit soort vandalisme. In augustus vorig jaar schreef een antisemiet de tekst "Never again is now" op het monument. In oktober werd het beeld opnieuw beklad door tuig met rode verf en verscheen de tekst "Fuck Israël". Die actie werd toen opgeëist door Palestine Action NL.
Burgemeester Femke Halsema reageert fel op de nieuwe bekladding. Zij noemt het op sociale media "een ongelooflijk laffe daad" en spreekt van "vernielzucht en opzettelijke beschadiging van ons nationale monument". Volgens haar wordt met dit soort acties een plek beschadigd die symbool staat voor herdenken en gemeenschappelijke rouw.
Ook Rob Jetten veroordeelt de bekladding. Hij schrijft op X dat het "een idiote en volstrekt onacceptabele actie" is, "al helemaal vandaag, op 4 mei". Jetten roept op om juist nu "eensgezind te zijn en samen met respect stil te staan".
Op de Dam vindt maandagavond de jaarlijkse Nationale Dodenherdenking plaats. Om 20.00 uur wordt in heel Nederland twee minuten stilte gehouden voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van latere oorlogen en vredesmissies. De Dam en het monument spelen daarbij een centrale rol, met onder meer de koning en andere genodigden aanwezig.
Volgens berichtgeving van NU.nl hebben gedenkplekken die verbonden zijn aan de Tweede Wereldoorlog de laatste tijd vaker te maken met antisemitisme, Jodenhaat, geweld, vernieling en bedreigingen. Voormalige concentratiekampen, musea en begraafplaatsen worden in toenemende mate doelwit van door politiek en racisme gemotiveerde acties. De bekladding van het monument op de Dam past in die zorgwekkende en asociale ontwikkeling.
Californië gaat beginnen met het bekeuren van zelfrijdende auto's die de verkeersregels overtreden. De staat heeft aangekondigd dat de politie nieuwe regels zal toepassen op autonome voertuigen, waaronder het uitdelen van een "melding van AV-niet-naleving" aan de fabrikant van de auto. Deze regels zullen op 1 juli in werking treden als onderdeel van een breder wet uit 2024 die strengere reguleringen op de technologie oplegt.
Er zijn rapporten geweest van zelfrijdende auto's die de verkeersregels overtreden, waaronder tijdens een stroomstoring in San Francisco vorig jaar. Het Department of Motor Vehicles (DMV) van Californië noemt de nieuwe regels "de meest uitgebreide AV-regelgeving in het land". De politie kan nu AV-bedrijven beboeten wanneer hun voertuigen verkeersovertredingen begaan.
Waymo is een van de belangrijkste exploitanten van volledig zelfrijdende robotaxi's in de San Francisco Bay Area en Los Angeles County. Maar diverse bedrijven, waaronder Tesla, hebben ook vergunningen om hun AV's te testen in enkele steden in Californië. In incidenten waarbij de voertuigen de verkeersregels overtreden, hebben sommige politieagenten moeite gehad om de eigenaren van de auto's verantwoordelijk te houden. Voorheen konden agenten de auto's niet bekeuren omdat er geen bestuurder was om de boete aan te geven.
De introductie van deze nieuwe regels markeert een belangrijke stap in de regulering van autonome voertuigen en het handhaven van de verkeersveiligheid. Het zal AV-bedrijven dwingen om snel te reageren op oproepen van de politie en andere hulpdiensten, en zal boetes opleggen als hun voertuigen actieve noodgebieden betreden. Californië blijft vooroplopen in de ontwikkeling en acceptatie van AV-technologie, en met deze bijgewerkte regelgeving toont de staat haar toewijding aan de openbare veiligheid.

Zelfrijdende taxi in Californië (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
RIVM wil dat vapes in heel Nederland een standaardkleur en -vorm krijgen, omdat opvallende verpakkingen jongeren extra aantrekken. Uit nieuw onderzoek van het RIVM en de Wageningen Universiteit blijkt dat niet alleen zoete smaakjes, maar ook felle kleuren en hippe designs e-sigaretten aantrekkelijker maken. Onderzoeker Ina Hellmich pleit daarom voor neutrale, niet-opvallende verpakkingen voor alle vapes.
In het onderzoek kregen deelnemers verschillende vapes te zien en te gebruiken. Zij mochten aan de vloeistof ruiken en de damp inhaleren. Zelfs wanneer exact dezelfde tabakssmaak werd gebruikt, werd een rode e-sigaret steevast als zoeter beoordeeld dan dezelfde variant in een witte of bruine behuizing. De gekleurde vapes werden consequent als "zoeter" ervaren, terwijl de inhoud niet verschilde.
Eerder onderzoek liet al zien dat ook de vorm van vapes invloed heeft op hoe snel iemand ernaar grijpt. Vooral jongeren zien opvallende, kleurrijke wegwerpvapes als een modeaccessoire dat past bij hun outfit of stijl. Volgens Hellmich is daarom een wettelijke standaard voor zowel vorm als kleur nodig om die aantrekkingskracht te verkleinen.
De RIVM-onderzoeker wijst erop dat zoete smaken ervoor zorgen dat zowel rokers als niet-rokers sneller gaan vapen. Sinds 2024 zijn veel zoete smaakjes in Nederland verboden, en dat lijkt effect te hebben. In een eerdere vragenlijst onder bijna duizend adolescenten en volwassenen gaf ongeveer 40 procent aan minder te zijn gaan vapen, terwijl 22 procent aangaf helemaal te zijn gestopt.
Niet iedereen reageerde hetzelfde op het smaakjesverbod: ongeveer 6 procent van de ondervraagden zei juist meer te zijn gaan roken. Toch ziet Hellmich de maatregelen als stap in de goede richting. Ze benadrukt dat regels rond smaak, kleur en vorm idealiter in heel Europa gelijk worden. Als landen afzonderlijk strenge regels invoeren, kunnen gebruikers volgens haar eenvoudig uitwijken naar vapes die in het buitenland nog wel vrij verkrijgbaar zijn.

Jeugd aan het vapen (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Mogge!
Roept u uw gedachtes maar in de comments. Ik voel geen behoefte om hier verder op in te gaan. Het kaartje spreekt voor zich.
Ik kies één dezer dagen de winnaar/winnares!
Tot kijk!

Nee5 (Foto: Stephan5)
Rederij Oceanwide Expeditions meldt dat op het Nederlandse cruiseschip m/v Hondius in de Atlantische Oceaan drie passagiers zijn overleden na een ernstige luchtweginfectie, vermoedelijk door het hantavirus. Onder de doden zijn een 70-jarige man en een 69-jarige vrouw uit Nederland, bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Een derde slachtoffer is overleden, maar over diens identiteit is nog niets bekendgemaakt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn daarnaast drie andere opvarenden ziek geworden. Een van hen, een 69-jarige Brit, is in kritieke toestand opgenomen op de intensive care in Johannesburg, waar bij hem het hantavirus daadwerkelijk is vastgesteld.
De twee andere zieken zijn bemanningsleden die nog aan boord van de Hondius verblijven en "dringend medische zorg nodig" hebben, aldus de rederij. De Kaapverdische autoriteiten weigeren vooralsnog toestemming om hen van boord te halen, al zijn lokale gezondheidsfunctionarissen wel aan boord geweest voor onderzoek. De Nederlandse overheid heeft volgens de rederij toegezegd zich in te spannen om de bemanningsleden naar Nederland over te brengen.
Het schip was op 20 maart vertrokken uit Ushuaia in Argentinië voor een 46-daagse reis richting Kaapverdië en ligt nu voor de kust bij de hoofdstad Praia. Aan boord is ruimte voor 170 passagiers, 58 bemanningsleden en 13 gidsen; volgens Buitenlandse Zaken reizen zeker tien Nederlanders mee. Een woordvoerder van het ministerie liet eerder weten dat passagiers zoveel mogelijk in hun hut moeten blijven en contact met anderen moeten beperken.
De 70-jarige Nederlandse man zou als eerste ziekteverschijnselen hebben gekregen die passen bij een hantavirusinfectie en is aan boord overleden. Zijn lichaam is volgens een Zuid-Afrikaanse woordvoerder overgebracht naar het eiland Sint-Helena, een Brits overzees gebied, al kan Buitenlandse Zaken dat niet bevestigen. De 69-jarige Nederlandse vrouw werd naar een ziekenhuis in Johannesburg vervoerd, waar zij is overleden.
Hantavirussen worden overgedragen door knaagdieren zoals muizen en ratten, bijvoorbeeld via beten, uitwerpselen of ingeademde stofdeeltjes. De infectie kan leiden tot luchtwegklachten of ernstige koorts met nierproblemen, met symptomen als vermoeidheid, koorts, misselijkheid en hoofdpijn. De WHO wijst erop dat mens-op-mensbesmetting zeldzaam is, maar in sommige gevallen kan voorkomen en dan tot ernstige longziekte kan leiden.

Een cruiseschip, ter illustratie (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Een 21-jarige Amsterdammer die twee keer zwaar geweld gebruikte, onder meer tijdens een nacht in het uitgaansgebied, hoeft niet terug de cel in. De rechtbank legde hem een taakstraf van 240 uur op en koos er bewust voor om geen nieuwe gevangenisstraf te geven, om een "voorzichtig positieve trend" in zijn leven niet te doorbreken.
De man mishandelde op 9 augustus 2024 samen met zijn vader, broer en jongere broertje een buurtbewoner. Ze achtervolgden het slachtoffer, waarna zij hem schopten en sloegen. De rechtbank spreekt in het vonnis van zinloos geweld. Het slachtoffer raakte lichamelijk gewond en ontwikkelde een posttraumatische stressstoornis (PTSS).
Op 21 maart 2025 ging het opnieuw mis, rond 3.00 uur ’s nachts bij een terras in het centrum. Na een eerdere woordenwisseling diezelfde nacht sloeg de man volgens de rechtbank samen met zijn broers een andere jongen in elkaar. Ook deze jongen belandde in het ziekenhuis door het geweld.
Uit het reclasseringsrapport blijkt dat er zorgen zijn over de rol van het gezin van de verdachte. Volgens de reclassering is de familie snel geneigd tot agressie als zij denken dat hun onrecht wordt aangedaan. De verdachte zegt het belangrijk te vinden dat je het altijd voor je familie opneemt, wat volgens de reclassering een risico vormt.
De 21-jarige is geen onbekende van justitie. Eerder werd hij al veroordeeld voor poging tot doodslag, brandstichting, mishandeling, een straatroof, geweld tegen de politie en bedrijfsinbraken. Na zijn laatste aanhouding zat hij 22 dagen in voorarrest en droeg hij acht maanden een enkelband.
De rechtbank stelt dat een forse vrijheidsstraf op zijn plaats zou zijn, maar ziet dat de man inmiddels werk heeft en begeleid woont. Om die ontwikkeling niet te verstoren, kiest de rechter voor een taakstraf gecombineerd met behandeling. De man moet zich laten behandelen bij een zorgverlener, waar onder meer wordt gewerkt aan zijn denkpatronen, conflicthantering, agressieregulatie en het effect van alcoholgebruik. Ook moet hij zich melden bij de reclassering. Hij zal nu dus zeker wel twee keer nadenken voordat hij iemand het ziekenhuis in schopt.

Goedemorgen FOK!
LET OP: Dit item kan NSFW plaatjes bevatten!
Elke dag (nou ja, zoveel mogelijk) een dosis plaatjes en memes. Random.
Grappig, mooi, bizar, interessant of compleet WTF?!?! Alles kun je hier tegenkomen.
En weet je een onderschrift bij een bepaalde foto? Zet het in de comments (die staan op de laatste pagina!)
Doen plaatjes het niet? Schakel dan je adblocker uit. Liever toch bannervrij FOK!ken? Neem een premium account en steun FOK!


