Laat ik maar met de deur in huis vallen. Ik heb een geweldig (voetbal)boek gelezen (In één ruk), en dat wil ik hier graag delen. Het verscheen vorige week, en is geschreven door Gerard Knolhoff, een schrijver en dichter. Het is een roman die velen hier zal aanspreken. Anekdotisch, nostalgisch, persoonlijk, en toch voor velen herkenbaar.
De opsporingsdienst van de NVWA heeft donderdag twee directeuren en een manager van de Esro Food Group in Nuenen aangehouden. De autoriteiten verdenken het bedrijf van grootschalige vleesfraude, waaronder het verhandelen van onveilig en bedorven vlees. De erkenning van de Brabantse vleesverwerker is met onmiddellijke ingang ingetrokken, waardoor alle bedrijfsactiviteiten zijn gestaakt.
Handel in onveilig vlees en vervalste documenten
Het strafrechtelijk onderzoek, dat onder leiding staat van het Functioneel Parket, richt zich op de handel in vleesproducten die ongeschikt zijn voor menselijke consumptie. Esro Food Group had toestemming om runderkoppen uit te benen voor de productie van gehakt vlees, een halffabricaat dat veelal in snacks zoals frikandellen wordt verwerkt. Dit vlees mocht uitsluitend worden geleverd aan gecertificeerde verwerkers, maar de NVWA vermoedt dat het bedrijf ook leverde aan partijen zonder de benodigde papieren.
Naast de illegale afzet wordt het bedrijf beschuldigd van het verwerken van bedorven vleesdelen. Om deze praktijken te maskeren, zouden op grote schaal documenten zijn vervalst. Hierdoor was de wettelijk verplichte tracering van de vleesstroom onmogelijk, wat een direct risico vormt voor de voedselveiligheid. De aanhouding van de directie is opvallend; een van de verdachten werd onlangs nog uitgeroepen tot 'ondernemer van het jaar' in de gemeente Nuenen.
Bedrijfsvoering in Nuenen per direct gestopt
Tijdens de inval op het industrieterrein De Huufkes hebben rechercheurs de volledige administratie in beslag genomen. Tientallen inspecteurs controleerden de aanwezige vrachtwagens en het bedrijfspand. De NVWA heeft de complete voorraad diepgevroren vlees geblokkeerd, terwijl al het aanwezige verse vlees wordt vernietigd. De maatregelen moeten voorkomen dat potentieel gevaarlijke producten alsnog de consument bereiken.
Om de winst uit deze vermoedelijke illegale praktijken veilig te stellen, is er direct beslag gelegd op bankrekeningen, personenauto’s en vrachtwagens van de betrokkenen. De NVWA benadrukt dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op eerlijk en veilig geproduceerd voedsel. Fraude in de vleessector schaadt niet alleen de volksgezondheid, maar ondermijnt ook het vertrouwen in de gehele branche.

Vleesverwerkend bedrijf (@Gemini-AI-impressie)
De eerste race van de 24h Nürburgring Qualifiers is gestaakt na een dodelijk ongeluk. In de race, waar ook Max Verstappen aan deelneemt, kwam Juha Miettinen (66) om het leven.
Het ongeluk op de Nordschleife gebeurde na ongeveer 25 minuten toen, vermoedelijk nadat er olie van een wagen op de baan terechtkwam, zeven auto's betrokken raakten bij het ongeval. Miettinen kwam daarbij om en zes andere coureurs raakten gewond, zij zijn behandeld en verkeren niet in levensgevaar.
Als gevolg van het ongeval werd de race stilgelegd en later werd besloten om deze niet meer te hervatten. De race krijgt geen officiële uitslag. Er worden dan ook geen punten toegekend en het resultaat telt niet mee voor de kwalificatie van de 24 uur van de Nürburgring.
Max Verstappen was op het moment van het ongeval nog niet in actie gekomen, zijn teamgenoot zat nog achter het stuur. Verstappen wilde deze race gebruiken om te oefenen in het donker te rijden op de Nürburgring als voorbereiding op de 24 uurs wedstrijd van volgende maand waar hij aan meedoet maar daar is het dus niet meer van gekomen.
De tweede race morgenmiddag gaat wel door, Voorafgaand aan die race wordt bij de startopstelling een minuut stilte in acht genomen.
Iran heeft de Straat van Hormuz zaterdag opnieuw afgesloten, minder dan een dag nadat het land de cruciale zeestraat had heropend voor de internationale scheepvaart. Teheran eist dat Washington zijn blokkade van Iraanse havens beëindigt voordat vrije doorvaart weer mogelijk is. Het Iraanse leger verklaarde dat de zeestraat "weer in de oude staat is teruggekeerd" en "streng wordt gecontroleerd."
Aanvallen op tankers bij heropening
Kort voor de nieuwe afsluiting liet Iran zaterdag nog een reeks tankschepen door als gebaar van goede wil — maritieme trackingdata telde minstens acht doorgevaren olie- en gastankers. Daarna escaleerde de situatie snel. Een Britse maritieme waakhond meldde dat schepen van de Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC) het vuur hadden geopend op een tanker die de straat probeerde te passeren, zo'n twintig zeemijl ten noordoosten van Oman. De kapitein gaf aan dat er geen waarschuwing per radio was gegeven vooraf. Ook een Indiaas vlagschip met ruwe olie aan boord werd beschoten. Beide vaartuigen en hun bemanningen bleven ongedeerd.
Teheran en Washington beschuldigen elkaar
Het Iraanse gezamenlijke militaire commando Khatam al-Anbiya stelde dat de beperkingen gehandhaafd blijven zolang de VS geen volledige bewegingsvrijheid garanderen voor schepen die van en naar Iran varen. Iran beschuldigde de Amerikanen ervan zich schuldig te maken aan "piraterij en maritieme diefstal" onder het mom van een blokkade.
Viceminister van Buitenlandse Zaken Saeed Khatibzadeh sprak de pers toe in Antalya, aan de zijlijn van een Turks diplomatiek forum. Hij stelde dat de VS geen "belegering" kunnen opleggen terwijl Iran juist probeert veilige doorvaart te faciliteren.
Trump schreef vrijdag dat de Amerikaanse blokkade volledig van kracht blijft zolang onderhandelingen met Iran voortduren. Het tijdelijke staakt-het-vuren, tot stand gebracht door Pakistan, verloopt woensdag en zou mogelijk niet verlengd worden.
Vredesgesprekken nog zonder resultaat
Een tweede gespreksronde tussen Amerikaanse en Iraanse delegaties wordt verwacht, al is de datum nog onbekend. De Egyptische minister van Buitenlandse Zaken Badr Abdelatty liet zaterdag weten te hopen op een akkoord "in de komende dagen." Hij benadrukte dat niet alleen de regio, maar de hele wereld lijdt onder de aanhoudende spanningen.
Het Nederlandse kabinet heeft intussen fase 1 van het nationale crisisplan voor olie in werking gesteld, als reactie op de voortdurende onzekerheid rond de zeestraat. Analisten waarschuwen dat de olieprijzen hoog blijven zolang de situatie niet stabiel is, en dat het zelfs bij een volledige heropening nog maanden duurt voordat het scheepvaartverkeer weer normaal verloopt.
Spil van de wereldenergie
Via de Straat van Hormuz passeert ongeveer een vijfde van de mondiale olie- en lng-productie. De Iraanse blokkade heeft geleid tot een wereldwijde energiecrisis die ook in Europa de prijzen heeft opgedreven. Iran sloot de straat op 4 maart, na Amerikaanse en Israëlische luchtaanvallen op het land.

Scheepvaartverkeer in Straat van Hormuz ligt opnieuw stil (@Gemini-AI-impressie)
Hondenbezitters in Eindhoven en Best worden gewaarschuwd voor menselijke uitwerpselen in parken na meerdere incidenten waarbij honden ernstig ziek werden. De dieren kregen een drugsvergiftiging nadat zij ontlasting hadden gegeten waarin resten van THC of andere verdovende middelen zaten. Meerdere honden moesten met spoed aan een infuus worden gelegd om de vergiftiging te overleven.
Ernstige THC-vergiftiging na wandeling
Verschillende hondenbezitters in de regio Eindhoven maken melding van beangstigende situaties. Zo raakte de hond van Kevin Verhees 'onder invloed' na een wandeling in het Urban Sportpark. De pitbull kon niet meer op zijn poten staan en moest direct aan een medisch infuus met vocht en medicatie. Volgens de behandelend dierenarts had de situatie voor een kleiner hondenras fataal kunnen aflopen.
De oorzaak van de vergiftiging blijkt menselijke ontlasting te zijn die drugsresten, zoals wiet of hasj, bevat. Honden worden aangetrokken door de geur, maar de psychoactieve stof THC is in deze concentraties zeer gevaarlijk voor de dieren. Symptomen zijn onder meer rood doorlopen ogen, een dronken motoriek en in ernstige gevallen hartproblemen.
Alarmbellen bij dierenkliniek in Best
De bezorgdheid nam toe nadat binnen 48 uur meerdere gevallen binnenkwamen bij een lokale dierenkliniek in Best. Naast het Urban Sportpark werden er ook incidenten gemeld bij het Philips de Jongh Park en de Gagel, nabij een parkeerplaats voor vrachtwagens. De kliniek heeft inmiddels een waarschuwing op sociale media geplaatst om andere eigenaren alert te maken op verdachte plekken in deze parken.
Slachtoffers spreken van een traumatische ervaring. Eigenaresse Heleen vertelt dat haar hond Cody zelfs een angststoornis heeft overgehouden aan een eerdere vergiftiging. De medische kosten voor de eigenaren lopen fors op; de behandelingen kosten vaak honderden euro's per keer.
Roep om betere sanitaire voorzieningen en toezicht
De vervuiling in de parken is volgens omwonenden een groeiend probleem. Zij zien dat verslaafden in tentjes in de parken verblijven en dat chauffeurs bij parkeerplaatsen hun behoefte doen bij gebrek aan openbare toiletten. Ineke Vliem, wiens hond Pelle ook werd getroffen, benadrukt dat er meer voorzieningen moeten komen voor chauffeurs.
Hondenbezitters dringen er bij de gemeente op aan om het toezicht te verscherpen en de overlast van drugsgebruik en wildpoepen aan te pakken. Tot die tijd luidt het advies om honden in de genoemde gebieden extra kort aan de lijn te houden en direct contact op te nemen met een arts bij symptomen van desoriëntatie.

Hond uitlaten in het park (@Gemini-AI-impressie)
Zeker zes mensen zijn zaterdag om het leven gekomen bij een schietpartij en daaropvolgende gijzeling in de Oekraïense hoofdstad Kyiv. Een 58-jarige man opende het vuur op straat en verschanste zich vervolgens in een supermarkt, waar hij door een speciale politie-eenheid werd uitgeschakeld.
Drama in het centrum van Kyiv
Het geweld begon op klaarlichte dag toen de schutter lukraak begon te vuren op voorbijgangers. Na de eerste schoten op straat vluchtte de man een nabijgelegen supermarkt in. Hier gijzelde hij meerdere aanwezigen, wat leidde tot een grootschalige inzet van de veiligheidsdiensten.
De Oekraïense minister van Binnenlandse Zaken, Ihor Klymenko, bevestigt dat de dader een 58-jarige man uit Moskou is. Hoewel de politie probeerde te onderhandelen met de schutter, leverde dit geen resultaat op. De speciale eenheden besloten daarop het pand te bestormen om verdere slachtoffers te voorkomen, waarbij de dader om het leven kwam.
Slachtoffers en gewonden bij schietpartij
Naast de dodelijke slachtoffers zijn er zeker tien mensen met verwondingen overgebracht naar ziekenhuizen in de regio. De medische toestand van sommige gewonden is op dit moment nog onduidelijk. Hulpdiensten waren snel ter plaatse om de slachtoffers op straat en in de winkel te verzorgen.
Opvallend is dat de dader volgens de eerste rapportages legaal in het bezit was van zijn vuurwapen. Hij beschikte over de benodigde vergunningen, wat vragen oproept over de screeningprocedures. De autoriteiten hebben de omgeving van de supermarkt afgezet voor sporenonderzoek.
Motief schutter nog onduidelijk
Ondanks de identificatie van de man tast de politie nog in het duister over het motief achter de bloedige daad. Er wordt onderzocht of er sprake is van een politiek motief, mede vanwege de Russische achtergrond van de dader, of dat persoonlijke omstandigheden een rol speelden.
Burgemeester Vitali Klitsjko heeft zijn medeleven betuigd aan de nabestaanden en spreekt van een "verschrikkelijke tragedie" die de stad in het hart raakt. De komende dagen zal het onderzoek zich richten op de achtergrond van de man en zijn recente bewegingen in de hoofdstad.

Politie Kiev (@Gemini-AI-impressie)
Het regionaal tuchtcollege in Amsterdam heeft een plastisch chirurg een berisping gegeven omdat hij tijdens een operatie een operatieassistente "ezel" noemde. De arts liep uit in tijd tijdens een liposuctie en reageerde boos toen de assistente dit doorgaf aan de rest van de kliniek. Het college oordeelt dat de chirurg zich daarmee schuldig maakte aan grensoverschrijdend gedrag en waarschuwt dat een herhaling kan leiden tot een schorsing.
De ruzie in de operatiekamer kwam aan het licht door audio-opnamen die een anesthesiemedewerker tijdens de ingreep maakte. Daarop is te horen hoe de chirurg de assistente beledigt. Volgens de verklaringen in de tuchtzaak ontstond de spanningen toen duidelijk werd dat de ingreep langer zou duren dan gepland.
Na de operatie meldden beide operatieassistenten het incident bij hun teamleider, maar zij moesten diezelfde dag nog meerdere operaties begeleiden. Het tuchtcollege neemt het de chirurg zwaar kwalijk dat zijn gedrag direct effect had op de sfeer en de concentratie in de operatiekamer. De anesthesiemedewerker verklaarde dat zij zo geschrokken was dat zij zich minder alert en minder vriendelijk voelde bij de daaropvolgende patiënten.
In zijn uitspraak benadrukt het tuchtcollege dat artsen een bijzondere verantwoordelijkheid hebben om professioneel en respectvol te blijven, juist in de operatiekamer. Onheuse bejegening van collega’s kan volgens het college gevolgen hebben voor de patiëntveiligheid en tast het vertrouwen binnen het behandelteam aan. Met de berisping wil het college een duidelijke grens trekken voor dergelijk gedrag.

Chirurg noemt assistente 'ezel', berispt om grensoverschrijdend gedrag (afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Provincie Zeeland is in beeld als locatie voor de eerste commerciële gesmoltenzoutreactor van Europa, die in 2034 in bedrijf moet gaan. De provincie heeft samen met energiebedrijf EPZ, reactorontwikkelaar Thorizon, NRG PALLAS, Impuls Zeeland, de provincie Noord-Holland, ROM Inwest en Invest-NL een samenwerkingsovereenkomst getekend om dit mogelijk te maken.
In de overeenkomst zijn drie mijlpalen vastgelegd. In 2027 moet in Zeeland een niet-nucleaire gesmoltenzout-testfaciliteit gereed zijn en start het Thorizon PILOT-programma, waarbij ook bedrijven als Schelde Exotech in Zeeland en de VDL Groep in Noord-Brabant zijn betrokken. In 2028 volgt de bouw van de Thorizon PIONEER-demonstratiereactor bij NRG PALLAS in Petten in Noord-Holland.
Het uiteindelijke doel is de realisatie van Thorizon One, een compacte kernreactor van 100 megawatt elektrisch vermogen in Zeeland. Deze Smart Modular Reactor (SMR) moet vanaf 2034 CO₂-vrije stroom en eventueel industriële warmte leveren. Eerder is de locatie Borssele al onderzocht op geschiktheid, en EPZ bekijkt nu of het bedrijf eigenaar en exploitant van de nieuwe reactor kan worden.
Naast de commerciële reactor richt de samenwerking zich op de ontwikkeling van testfaciliteiten in Zeeland en Noord-Brabant en de nucleaire demonstrator in Noord-Holland. De provincies Zeeland en Noord-Holland hebben uitgesproken de plannen actief te steunen en betrokken partijen in hun regio erbij te halen. Regionale ontwikkelingsmaatschappijen Impuls Zeeland en ROM InWest willen investeren in Thorizon en samen met het bedrijf een stappenplan voor de regio uitwerken.
Invest-NL, dat Thorizon sinds 2022 financieel begeleidt, zegt de intentie te hebben deze volgende fase eveneens te ondersteunen. Volgens gedeputeerde energie Johan Aalberts betekent het project voor Zeeland een forse impuls voor de energietransitie en de regionale economie, met extra energiezekerheid, nieuwe hooggekwalificeerde banen, kansen voor nucleair onderwijs en groei van innovatie en industrie. "Als dit wordt gerealiseerd, betekent het huisvesten van Europa’s eerste commerciële gesmoltenzoutreactor een belangrijke mijlpaal voor Zeeland," aldus Aalberts.
Mogge!
De gezondheid liet het even afweten afgelopen week, maar heel spannend was het weer het eigenlijk niet.
Op deze heugelijke dag zien we een zwak koufront overtrekken dat zeker in het zuiden en oosten voor een tamelijk bewolkte en soms natte 2e daghelft gaat zorgen. Op het front zitten ook plukjes met wat regen en op het moment van schrijven rond 12.30 uur ligt het voor de kust en begint dan aan zijn doortocht door het land.
Daarachter klaart het direct weer op en in het westen krijgen ze zeker nog een aantal uren volop zonneschijn. In het midden krijgen ze de zon ook nog wel even te zien, maar in het oosten en zuiden gaat dat voor vandaag wel lastig worden, want het front vertraagt wat en mogelijk levert dat daar ook nog wat meer regen op. Elders valt er niet veel hoor en er zullen ook plekken zijn die het ondanks de bewolking volledig droog houden. Zeker voor het zuidwesten is dat geen goede zaak. Daar was vorig jaar al ruim 400 mm tekort aan regen en de komende tijd zit er ook vrijwel geen regen in het verschiet helaas.
Na de afgelopen warme dagen schakelen we vanaf vanmiddag over op een westelijke en daarna noordelijke stroming. Dus we zullen het met een stuk koeler weertype moeten doen. Met name in de eerste helft van de nieuwe week is het tamelijk fris, met maxima tussen de 11 en 13 graden. In de 2e helft van de week loopt het kwik wel wat op, maar met 15 tot 17 graden ook niet heel bijzonder.
De noordelijke wind houd zich op zich wel gedeisd met windkracht 3. Alleen op open water kan kracht 4 nog wel bereikt worden.
Weinig regen dus. Morgen kan er nog wel een bui vallen, maar de hele volgende week blijft het vrijwel overal droog. Best saai dus.
Tot ziens.
Op 18 april 1981 stond deze klassieker op nummer 1 in de Top 40. Niet slecht als je bedenkt dat je ook geboren had kunnen worden met Yves Berendse of iets dergelijks op nummer 1 
De politierechter heeft de dakloze Dick uit Nigeria veroordeeld tot een onvoorwaardelijke celstraf voor het meermaals plegen van schennis van de eerbaarheid in treinen en op perrons. De man, die kampte met "geiligheid" door het kijken van porno, moet naast zijn gevangenisstraf verplicht worden behandeld voor zijn complexe problematiek.
Treinmasturbeerder slaat herhaaldelijk toe in openbaar vervoer
De verdachte, in de processtukken aangeduid onder de gefingeerde naam Dick, vertoonde een hardnekkig patroon van onzedelijk gedrag. In september vorig jaar opende hij zijn broek in de trein van Den Haag naar Dordrecht, recht tegenover een jonge vrouw. Het slachtoffer wist de treinmasturbeerder echter haarscherp te filmen, waarbij zowel zijn gezicht als de handelingen in zijn kruis werden vastgelegd.
Twee maanden later herhaalde het incident zich bij een vrouw die in Delft opstapte. Ook dit slachtoffer legde de handelingen vast op beeld. Een derde incident vond plaats op een perron, waarna de verdachte door de politie uit de trein werd gehaald in Dordrecht. Hij had zich op dat moment verschanst op het toilet.
Opvallende afwezigheid tijdens rechtszitting
Hoewel de verdachte aanvankelijk van plan was te verschijnen, bleef hij op de zittingsdag in zijn cel. Hij mailde de officier van justitie kort voor aanvang dat hij kampte met "hele zware hoofdpijn". Zijn advocate toonde zich verrast door deze plotselinge afmelding. De man verblijft momenteel al in detentie voor een ander, niet nader gespecificeerd feit.
Tijdens de verhoren gaf de man, die sinds 2009 in Nederland verblijft, toe dat hij de persoon op de beelden was. Hij verklaarde "geilig" te worden van het kijken naar porno op zijn telefoon, mogelijk versterkt door een wietverslaving. De incidenten waarbij hij niet gefilmd was, ontkende hij of deed hij af als "met de hand over de buik gaan".
Eis en vonnis: Celstraf voor treinmasturbeerder
De officier van justitie benadrukte de ernst van de feiten: "Vrouwen moeten zich veilig kunnen voelen op straat en in de trein." Hij eiste een voorwaardelijke celstraf van twee maanden met een behandelplicht. De officier vroeg aanvankelijk vrijspraak voor het perron-incident wegens een gebrek aan steunbewijs.
De rechter oordeelde echter strenger:
- Onvoorwaardelijke straf: De rechter legde drie weken onvoorwaardelijke celstraf op, plus drie weken voorwaardelijk.
- Steunbewijs: In tegenstelling tot de officier vond de rechter het perron-incident wél bewezen. De gedetailleerde verklaring van het slachtoffer aan de conducteur, haar trillende gesteldheid en de identieke werkwijze van de dader boden voldoende wettig bewijs.
- Behandelplicht: De verdachte moet zich laten behandelen door de Reclassering voor zijn psychische, seksuele en verslavingsproblematiek.
De rechter onderstreepte dat de slachtoffers geen kant op konden in de trein, wat de feiten extra beangstigend maakte. De verdachte, die ook kampt met schulden en dakloosheid, blijft nu drie weken langer achter de tralies.

Treincoupe (@Gemini-AI-impressie)
De positie van FBI-directeur Kash Patel staat zwaar onder druk door aanhoudende berichten over excessief drankgebruik en onvoorspelbaar gedrag. Medewerkers van de opsporingsdienst en bronnen binnen het Witte Huis melden dat er inmiddels concreet wordt gesproken over zijn ontslag en mogelijke opvolging.
Nationale veiligheid in het geding door drankgebruik
Binnen de FBI groeit de bezorgdheid over de functionele inzetbaarheid van hun hoogste baas. Volgens ingewijden zijn vergaderingen en belangrijke briefings herhaaldelijk uitgesteld omdat Patel niet in staat was om te verschijnen na nachten waarin hij zwaar zou hebben gedronken. Functionarissen omschrijven zijn gedrag in Amerikaanse media als een risico voor de nationale veiligheid, mede omdat hij door zijn toestand regelmatig onbereikbaar is voor het ministerie van Justitie.
De ernst van de situatie wordt onderstreept door maatregelen van zijn eigen beveiligingsteam. Leden van dit team zouden speciale SWAT-apparatuur hebben aangevraagd, zoals gereedschap om deuren te forceren. Deze uitrusting zou nodig zijn om Patel te kunnen bereiken wanneer hij in een diepe roes verkeert en niet reageert op oproepen.
Spanningen tussen Patel en het Witte Huis
De relatie tussen de FBI-chef en president Trump lijkt eveneens bekoeld. In februari kreeg Patel naar verluidt al een officiële berisping van de president na een incident waarbij hij overmatig zou hebben gedronken met een ijshockeyploeg. Het slechte geweten van de directeur kwam onlangs aan het licht toen hij door een technisch probleem niet kon inloggen op een intern systeem. Patel zou in paniek hebben geconcludeerd dat hij was ontslagen, wat later een onjuiste aanname bleek.
Snelle opkomst bij de FBI
Kash Patel trad begin 2025 aan als hoofd van de federale recherche. Hij maakte daarvoor carrière als advocaat en klom tijdens de eerste ambtstermijn van Trump op tot een belangrijke adviseur op het gebied van nationale veiligheid. Ondanks deze snelle opmars lijkt zijn huidige ambtstermijn nu voortijdig ten einde te komen door de aanhoudende kritiek op zijn persoonlijke levensstijl en de gevolgen daarvan voor zijn professionele functioneren.

FBI-directeur Kash Patel februari 2025 (@Federal Bureau of Investigation)
Porsche brengt met de nieuwe 911 GT3 S/C de droom van menig autoliefhebber tot leven. De sportwagenfabrikant combineert voor het eerst de atmosferische hoogtoerige motor van de GT3 met een open dak en een handgeschakelde versnellingsbak. Dit nieuwe model focust volledig op een ongefilterde rijbeleving en puristisch rijplezier.
Lichtgewicht constructie voor maximale prestaties
Om het gewicht van de cabriolet zo laag mogelijk te houden, maakt Porsche op grote schaal gebruik van koolstofvezelversterkte kunststof (CfK). De motorkap, spatborden en deuren zijn vervaardigd uit dit lichte materiaal, een techniek die is overgenomen van de exclusieve 911 S/T. Ook de stabilisatoren en diverse structurele delen zijn van CfK.
Daarnaast is de auto standaard uitgerust met keramische remmen (PCCB), wat een gewichtsbesparing van ruim 20 kilo oplevert ten opzichte van gietijzeren exemplaren. De magnesium wielen — 20 inch voor en 21 inch achter — verlagen de ongeveerde massa verder, wat de rijdynamiek ten goede komt.
Hoogtoerige boxermotor en handgeschakelde bak
Het hart van de 911 GT3 S/C is de bekende 4,0-liter zescilinder boxermotor. Deze krachtbron levert 375 kW (510 pk) en een koppel van 450 Nm. De motor staat bekend om zijn directe gasrespons dankzij individuele gaskleppen en bereikt een maximaal toerental van 9.000 omwentelingen per minuut.
De aandrijving verloopt uitsluitend via een handgeschakelde zesversnellingsbak met korte overbrengingen naar de achterwielen. Hiermee snelt de open tweezitter in 3,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 313 km/u. Het volautomatische stoffen dak kan tot een snelheid van 50 km/u in circa twaalf seconden worden geopend of gesloten.
Interieur gericht op de bestuurder
Binnenin is de 911 GT3 S/C strikt ingericht voor twee personen. Porsche monteert standaard sportstoelen, waarbij lichtgewicht kuipstoelen van koolstofvezel optioneel beschikbaar zijn. Het instrumentarium beschikt over een speciale 'Track-Screen', die enkel de meest noodzakelijke informatie toont tijdens sportief rijden.
Voor wie meer exclusiviteit wenst, biedt Porsche het 'Street Style'-pakket aan. Dit pakket bevat specifieke graphics, unieke kleurstellingen voor de velgen en een interieur met gevlochten leder. Een opvallend detail in dit pakket is de versnellingspook met een houten knop, een knipoog naar klassieke racewagens.
Beschikbaarheid en prijs
De nieuwe Porsche 911 GT3 S/C is per direct te bestellen. De vanafprijs in Duitsland is vastgesteld op 269.000 euro. De Nederlandse prijs zal door de extra BPM-belasting aanzienlijk hoger uitvallen. Voor het Street Style-pakket geldt een meerprijs van bijna 28.000 euro.

Porsche 911 GT3 S/C voorkant (@Pressroom Porsche)

Porsche 911 GT3 S/C achterkant (@Pressroom Porsche)
Gerard Joling is vrijdagavond tijdens een optreden in het Overijsselse Boerhaar in een vechtpartij beland met een jongen uit het publiek die bier naar hem gooide. De 65-jarige zanger haalde de jongeman het podium op om hem hierover aan te spreken, waarna de situatie escaleerde en de twee met elkaar op de vuist gingen.
Op videobeelden die op sociale media circuleren, is te zien hoe Joling de jongen confronteert na het bierincident. "Wat is de reden dat je dat doet?", vraagt de zanger, waarop de jongen antwoordt: "Ik vond hem niet lekker." Joling reageert zichtbaar geïrriteerd en besluit het niet bij woorden te laten.
Voor het oog van het publiek gooit Joling vervolgens een glas bier in het gezicht van de jongen, wat leidt tot een worsteling op het podium. Beide mannen delen klappen uit, waarna Joling de jongen naar de grond werkt. Beveiligers schieten in actie en halen de jongeman uiteindelijk weg bij het podium.
Na het incident is op de beelden te horen hoe het publiek de naam van Joling scandeert. De zanger richt zich daarna opnieuw tot de aanwezigen en reageert kort op wat er is gebeurd. "Ik vind het heel dapper dat hij hier naar voren durft te komen, maar hij moet natuurlijk niet gaan slaan", zegt hij. "Ik vind dit heel jammer, maar jullie zijn voor mij fantastisch publiek."
Over mogelijke gevolgen van het incident is nog niets bekend. Het management van Gerard Joling was zaterdagochtend niet bereikbaar voor commentaar op het voorval.
https://www.tiktok.com/@aryanparsaofficial/video/7629861314063551777
NAVO-chef Mark Rutte is ervan overtuigd dat de Verenigde Staten onderdeel blijven van het transatlantische militaire bondgenootschap. Ondanks de aanhoudende kritiek van Donald Trump op de bijdragen van bondgenoten, noemt Rutte speculaties over een Amerikaans vertrek onwaarschijnlijk. De secretaris-generaal benadrukt dat de Amerikaanse nucleaire bescherming cruciaal blijft voor de veiligheid in Europa.
Rutte begrijpt frustratie van Trump over defensie-uitgaven
Tijdens een gesprek met Welt am Sonntag uitte de voormalige Nederlandse premier zijn vertrouwen in de voortzetting van de samenwerking met Washington. Recent ontstond er onrust nadat Donald Trump zich kritisch uitliet over de steun van NAVO-partners tijdens het conflict met Iran. Hoewel Rutte toegeeft dat hij de frustraties van de Amerikaanse president begrijpt, ziet hij geen scenario voor zich waarin de VS de alliantie daadwerkelijk verlaten.
Ongeveer anderhalve week geleden spraken beide leiders elkaar persoonlijk in het Witte Huis. Volgens Rutte was Trump daar "duidelijk teleurgesteld" over de houding van verschillende lidstaten. Vooral de toegang tot militaire bases en de missie in de Straat van Hormuz zijn gevoelige punten. Met name landen als Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk liggen onder het vergrootglas van de Amerikaanse administratie.
Belang van Amerikaanse nucleaire paraplu voor Europa
De bescherming door Amerikaanse kernwapens is volgens de topman de "ultieme garantie" voor Europese veiligheid. Rutte verwacht niet dat deze positie ter discussie komt te staan. Naast de diplomatieke banden wijst hij op de juridische drempels voor een vertrek van de Amerikanen. Voor een uittreding is namelijk een tweederdemeerderheid in de Amerikaanse Senaat vereist, wat door experts als zeer onrealistisch wordt beschouwd.
Bovendien is de Amerikaanse wetgeving in 2023 aangescherpt via de National Defense Authorization Act, die expliciet verbiedt dat een president de NAVO verlaat zonder toestemming van de Senaat of een wet van het Congres. Dit versterkt de positie dat een eenzijdige actie van de president vrijwel onmogelijk is.
Oproep tot meer investeringen in defensie-industrie
Om de slagkracht van het bondgenootschap te vergroten, roept Rutte op tot een sterkere Europese defensie-industrie. Hij moedigt banken en pensioenfondsen aan om meer kapitaal in deze sector te steken. Investeringen in wapens en defensie zijn volgens hem noodzakelijk om afschrikking en veiligheid op de lange termijn te waarborgen.
"De defensie-industrie speelt een centrale rol zodat wij veilig kunnen blijven leven," aldus Rutte. Hij benadrukt dat Europese landen zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen om de balans binnen de NAVO te herstellen en zo tegemoet te komen aan de kritiek vanuit Washington.

Secretaris-generaal NAVO Mark Rutte (@NebojaTejić - gov.si - CC BY-SA 4.0)
Een groep van zo'n twintig koopvaardijschepen heeft zaterdag de doorvaart door de Straat van Hormuz afgebroken en is omgekeerd. Scheepvaartdata tonen beelden van vrachtschepen die vanuit de Perzische Golf opstomen, om vervolgens massaal rechtsomkeert te maken. Waarom de schepen terugkeerden, is nog niet duidelijk.
Het gaat om het grootste scheepskonvooi dat zich naar de Straat van Hormuz heeft begeven sinds het uitbreken van de Iran-Irak-oorlog. Onder de terugkerende vaartuigen bevinden zich containerschepen, bulkcarriers en tankers, waaronder drie schepen van de Franse rederij CMA CGM. Dat bedrijf weigerde commentaar.
Iran stelt strenge voorwaarden aan doorvaart
Iran verbindt meerdere voorwaarden aan een tocht door de zeestraat. Zo mogen schepen niet gelieerd zijn aan "vijandelijke naties", moet de vaarroute worden afgestemd met het Iraanse leger en dient die vlak langs de Iraanse kust te lopen. Over wat precies wel of niet is toegestaan, bestaat nog veel onduidelijkheid.
Iraans parlementsvoorzitter Mohammad Bagher Ghalibaf dreigde op het platform X dat de Straat van Hormuz niet openblíjft als de Amerikaanse blokkade voortduurt. Toestemming van Iran zou vereist zijn voor elke doorvaart.
Amerikaanse blokkade blijft van kracht
President Trump heeft verklaard dat de Amerikaanse zeeblokkade van Iraanse havens "volledig" van kracht blijft totdat er een akkoord is met Iran. Volgens hem zijn de meeste punten al besproken en zou een deal niet ver weg meer zijn.
Het Amerikaanse militaire hoofdkwartier Centcom meldt dat er in de Golf van Oman en de Arabische Zee twaalf oorlogsschepen en ruim tienduizend militairen aanwezig zijn.
Nederlandse reders zitten vast
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) meldt dat zo'n honderd Nederlandse schepen al wekenlang zijn geblokkeerd. De vereniging wil verifieerbare garanties voor een veilige passage, waaronder volledige transparantie over mogelijke zeemijnen.
Premier Jetten zei op zijn persconferentie dat het tempo van de voorbereiding voor een internationale missie in de Straat van Hormuz omhoog moet.

Straat van Hormuz (@Gemini-AI-impressie)
Mart Hoogkamer gaat dit keer een samenwerking aan met Billy Dans!
Samen zingen ze een lekker vrolijk nummertje over het sappie, dans jij hem mee?
De Duitse stad Völklingen is vannacht opgeschrikt door een zware explosie in een voetgangerstunnel, waarbij een man om het leven kwam en vier anderen zwaargewond raakten. Het incident gebeurde rond 00.15 uur in een onderdoorgang tussen de straten In der Grät en Im alten Brühl, in het centrum van de Duitse stad nabij Saarbrücken.
Hulpdiensten rukten massaal uit na meerdere meldingen van een harde knal in de omgeving van de tunnel. Ter plaatse troffen zij vijf mannen aan, van wie er vier zwaargewond waren. Zij zijn overgebracht naar ziekenhuizen in de omgeving; twee van hen verkeren volgens de politie in kritieke toestand. Voor de vijfde man kwam de hulp te laat, hij overleed op de plek van de explosie.
De politie heeft het gebied rond de voetgangerstunnel direct afgezet en uitgebreid onderzoek ingesteld. Specialisten onderzoeken de locatie om de oorzaak en het exacte verloop van de explosie te achterhalen. De afzettingen blijven naar verwachting nog enkele uren van kracht, zodat sporen veilig kunnen worden gesteld.
Volgens de eerste bevindingen gaat de politie uit van menselijk handelen als oorzaak van de ontploffing. De vijf mannen zouden de explosie zelf hebben veroorzaakt, al is nog onduidelijk wat er precies tot ontploffing is gebracht en met welk motief. Er zijn volgens de autoriteiten geen aanwijzingen dat omwonenden of voorbijgangers gevaar lopen.

(Afbeelding: Streetview)
Donald Trump heeft aangekondigd dat de Amerikaanse regering "zeer interessante documenten" over ufo’s en onverklaarbare luchtfenomenen binnenkort zal vrijgeven. De Amerikaanse president sprak vrijdag 17 april tijdens een bijeenkomst van jongerenorganisatie Turning Point in de staat Arizona en zei dat de eerste openbaarmakingen "erg, erg snel" zullen volgen.
Volgens Trump had hij eerder minister van Oorlog Pete Hegseth opdracht gegeven om te beginnen met het vrijgeven van overheidsbestanden over ufo’s en ongeïdentificeerde verschijnselen in de lucht. "Ik ben blij om vandaag te melden dat dit proces in volle gang is en dat we veel zeer interessante documenten hebben gevonden", zei hij tegen het publiek. Een concrete datum voor de eerste publicaties noemde hij niet.
De opmerkingen volgen een dag nadat Trump vragen beantwoordde over tien wetenschappers die recent zijn verdwenen of dood zijn aangetroffen. Op donderdag 16 april reageerde hij op een vraag van een journalist over deze gevallen: "Ik hoop dat het willekeurig is, maar we gaan het weten in de komende anderhalve week." Hij noemde de situatie "tamelijk serieus" en benadrukte dat "sommigen van hen zeer belangrijke mensen waren".
Trump kondigde aan dat de overheid de zaak rond de wetenschappers in de "korte periode" die voor hem ligt nader gaat onderzoeken. Of er een verband is tussen deze mysterieuze verdwijningen en de ufo-documenten, is tot nu toe onduidelijk. De president gaf geen verdere toelichting op mogelijke verbanden of lopend onderzoek.
In de Verenigde Staten is de discussie over ufo’s en geheime overheidsbestanden de laatste jaren weer opgelaaid. Eerdere incidenten en rapporten over wetenschappers die werkten aan cruciale technologie of ruimteonderzoek en onder onverklaarbare omstandigheden om het leven kwamen of verdwenen, hebben die zorgen verder aangewakkerd. Trumps belofte om binnenkort documenten te publiceren, voedt de verwachting dat er meer duidelijkheid kan komen over wat de overheid precies weet.

Trump met een buitenaards wezen voor het witte huis onder een ruimteschip (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Een machinist in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg heeft gisteren twintig vogelspinnen aangetroffen in een achtergelaten pakket in een regionale trein tussen Herrenberg en Tübingen. Op het pakket stond een label met de tekst "spinnen en schorpioenen", waarna de machinist de politie inschakelde.
Agenten uit Stuttgart namen het pakket mee en stelden vast dat het om tarantula's ging. De dieren zaten veilig verpakt en konden de trein niet ontsnappen, melden de autoriteiten.
Dezelfde dag nog wist de politie de eigenaar te achterhalen, een 31-jarige vrouw die de doos per ongeluk in de trein had laten staan. Zij kreeg haar dieren terug, omdat ze volgens de politie geen regels had overtreden bij het vervoeren van de spinnen.
Vogelspinnen komen vooral voor in tropische gebieden buiten Europa en hebben een giftige beet. Volgens deskundigen is die voor mensen doorgaans niet levensgevaarlijk en vergelijkbaar met een steek van een wesp.

Vogelspin (afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Stephan5 is vandaag jarig!
Feliciteer hem maar in de comments! 


Paul Quinn is in Engeland schuldig bevonden aan de verkrachting, gewelddadige mishandeling en wurging van een vrouw in Salford in 2003, een zaak waarvoor Andrew Malkinson eerder 17 jaar ten onrechte in de gevangenis zat. De nu 52-jarige Quinn werd na een maand durend proces veroordeeld, bijna twintig jaar nadat justitie zich op de verkeerde man had vastgebeten.
De vrouw, toen 33 en moeder van twee kinderen, werd in de vroege ochtend van 19 juli 2003 in Little Hulton, een half-landelijk gebied bij Salford, van de straat getrokken. De dader trok haar een talud af, wurgde haar tot ze buiten bewustzijn raakte en sloeg haar gezicht zo hard dat haar jukbeen operatief moest worden hersteld. Toen ze bijkwam, was voor haar en artsen duidelijk dat zij was verkracht; politie en justitie behandelden de zaak aanvankelijk als poging tot moord.
Malkinson, die tijdelijk in de regio werkte en uit Grimsby komt, werd kort na de aanval als hoofdverdachte aangemerkt nadat hij eerder door agenten was staande gehouden en volgens hen op de daderbeschrijving leek. In 2004 werd hij uitsluitend op basis van getuigenverklaringen veroordeeld, ondanks dat hij vanaf zijn arrestatie zijn onschuld bleef volhouden. Pas veel later bleek uit DNA-onderzoek dat zijn veroordeling één van de grootste gerechtelijke dwalingen van deze eeuw was.
Al rond 2007 wees nieuw forensisch onderzoek binnen het landelijke project Operation Cube op mannelijke DNA-sporen op het hemdje van het slachtoffer die niet van Malkinson waren. Toch ondernamen noch de politie van Greater Manchester, noch het Openbaar Ministerie, noch de Criminal Cases Review Commission actie, terwijl de DNA-vondst volgens latere onderzoekers "miscarriage of justice" had moeten doen vermoeden. De doorbraak kwam pas toen de juridische hulporganisatie Appeal het materiaal opnieuw liet testen en in 2022 via de Nationale DNA-databank een match met Quinn werd gevonden.
Drie DNA-bronnen werden tijdens het recente proces cruciaal: speeksel op het hemdje nabij een bijtwond, speeksel op de beha en een klein, deels matchend spoor op een speculum dat bij het medisch onderzoek was gebruikt en twintig jaar bewaard was gebleven. Deskundigen stelden dat het speekselprofiel op het hemdje een miljard keer waarschijnlijker van Quinn afkomstig was dan van iemand anders. Quinn erkende uiteindelijk dat dit DNA van hem was, maar bleef de verkrachting ontkennen.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat Quinn al op jonge leeftijd was veroordeeld voor seksuele en gewelddadige delicten, al hoorde de jury dat niet. Zijn ex-vrouw verklaarde dat hij rond de tijd van de aanval zonder een van zijn weinige nette overhemden thuiskwam en dat hij vaak met open of uitgetrokken overhemd rondliep, wat overeenkwam met de beschrijving van het slachtoffer. Zij vertelde ook dat hij in de zomer zijn borsthaar afschoor, terwijl de vrouw destijds verklaarde dat de man die haar verkrachtte een glimmend, haarloos bovenlichaam had.
De zaak rond Malkinson en Quinn heeft inmiddels geleid tot meerdere onderzoeken naar het politieoptreden in 2003 en 2004. De Independent Office of Police Conduct onderzoekt mogelijk ernstig plichtsverzuim bij vijf voormalige en één zittende agent; een oud-rechercheur wordt daarnaast strafrechtelijk onderzocht op mogelijke ambtsmisdrijven en het belemmeren van de rechtsgang. Assistent-hoofdcommissaris Steph Parker van Greater Manchester Police heeft publiekelijk excuses aangeboden aan zowel Malkinson als het slachtoffer en spreekt van een ernstig falen van politie en justitiële keten, dat volgens haar niet mag worden herhaald.

Andrew Malkinson (links) zat 17 jaar vast, Paul Quinn (rechts) is nu schuldig bevonden
Albert Heijn moet uitzendkracht Pawel Rudzki met terugwerkende kracht in vaste dienst nemen en zijn achterstallige salaris betalen, heeft de kantonrechter beslist. De 31-jarige Pool werkte zeven jaar via een uitzendbureau bij een distributiecentrum van de supermarktketen in Delfgauw en werd in oktober vorig jaar weggestuurd na een arbeidsconflict.
Rudzki werd de afgelopen maanden een boegbeeld voor Oost-Europese arbeidsmigranten die al jaren op flexibele contracten werken. Volgens vakbond FNV veranderde zijn behandeling na een staking voor betere rechten voor uitzendkrachten: hij zou zwaardere diensten hebben gekregen, genegeerd zijn door leidinggevenden en zijn aangesproken op zijn productiecijfers, waarna hij na enkele waarschuwingen weg moest.
Samen met FNV stapte Rudzki naar de rechter om zijn ontslag en de afwijzing voor een vast contract aan te vechten. In meerdere steden verschenen leuzen als "Justice 4 Pawel" op stoepen bij Albert Heijn-filialen, als steunbetuiging aan zijn zaak. De rechter oordeelde nu dat hij al sinds juni 2021 recht had op een vaste aanstelling bij de supermarkt.
Albert Heijn stelde in de procedure dat Rudzki niet werd aangenomen vanwege zijn beperkte beheersing van het Nederlands. De kantonrechter wees erop dat dit bij eerdere sollicitaties niet helder tegen hem was gezegd en plaatste vraagtekens bij het argument, omdat hij hetzelfde werk jarenlang wél als uitzendkracht mocht doen. Ook verwees de supermarkt naar eerdere waarschuwingen, maar die vond de rechter onvoldoende onderbouwd als reden om hem te weigeren.
Vakbond FNV spreekt van een uitspraak met bredere impact voor uitzendkrachten. "De rechter bevestigt in Pawels situatie dat iemand die ergens drie jaar lang als uitzendkracht werkt, het recht heeft om daarna in dienst genomen te worden", zegt bestuurder Levin Zühlke-van Hulzen. Volgens haar is dit "een signaal voor de hele arbeidsmarkt" dat werknemers met structureel werk ook structurele zekerheid moeten krijgen.
Rudzki laat via de vakbond weten blij te zijn met de uitkomst en zegt uit te kijken naar zijn terugkeer bij Albert Heijn. De supermarktketen verklaart dat zij kennis heeft genomen van de uitspraak en die verder gaat bestuderen.

Justice4Pawel poster