Heroes of the Storm - Blaze special

Puddington

Heroes of the Storm blijft heroes toevoegen aan de line-up, en na een flink aantal Overwatch-gerelateerde heroes is het nu weer tijd voor eentje uit het Starcraft-universum. De geruchten waren er al, maar de eerste nieuwe hero van 2018 is Blaze - de personificatie van de Firebat-unit in Starcraft II. Ik speelde een aantal potjes met Blaze om te kijken of hij bevalt.

Blaze1

Blaze is een warrior met als trait pyromania, waarbij hij een beetje armor krijgt en een redelijk sterke AoE attack doet in een kleine cirkel om zich heen. Zijn E-ability is jet propulsion, waarmee hij na een korte aanloop naar een vijandige hero kan vliegen, waarbij ze damage oplopen en stunned raken. Zijn W en Q-vaardigheden - oil spill en ignite - kun je eigenlijk niet los van elkaar zien. Met oil spill gooi je een vat met olie op het veld in een richting die je aangeeft, die vijandige heroes vertraagt. Zitten die vervolgens onder de olie, dan  gebruik je vervolgens ignite om de olie in de fik te zetten.

Het valt me tijdens het spelen op dat Blaze een behoorlijk tanky hero is die niet snel terug hoeft naar de basis om health terug te krijgen, en daarnaast heeft ook nog een sterke wave clear - zijn basisaanvallen raken meerdere minions en met de combinatie oil spill plus ignite kun je over een redelijk groot gebied minions barbecueën. Blaze is voor mij dus een uitstekende solo laner, en als hij met rust gelaten wordt kan hij behoorlijk veel schade aan vijandige structuren aanrichten. 

Blaze2

In teamgevechten moet Blaze het hebben van area of denial en crowd control - om Blaze goed te kunnen spelen moet je goed kunnen voorspellen welke richting vijandige heroes gaan lopen als ze willen vluchten, daar een oil spill op gooien en die in de hens zetten als ze daadwerkelijk proberen te vluchten. Om dat wat makkelijker te maken kan Blaze twee keer oil spill in een korte tijd gebruiken, zodat hij van tevoren al de oil spills in twee verschillende richtingen kan gooien en de vlek in de hens kan zetten die het vijandige team uiteindelijk kiest.

Maps waar Blaze dan ook echt goed tot zijn recht komt zijn de maps met control point-achtige objectives die veel kleine doorgangen hebben, zoals Infernal Shrines en Sky temple. Op Cursed Hollow lijkt hij wat minder sterk doordat de ruimte rondom de tributes vaak wat groter is en vijanden makkelijker om de oil spills kunnen lopen, maar zijn ignite is daar een uitstekende poke die heroes die de tribute willen krijgen onderbreken. Verder is zijn jet propulsion van onschatbare waarde - de stun van een paar seconden kan goed gebruikt worden om gevaarlijke heroes tijdelijk uit te schakelen en is een fantastische ability om een teamgevecht mee te beginnen.

Vanuit een artistiek standpunt voelt Blaze behoorlijk bevredigend. Zijn diepe grommende stem is iconisch voor iedere Starcraft-speler en de special effects wanneer je alles en iedereen in de hens zet is fantastisch om te zien. Ook is Blaze redelijk toegeeflijk voor nieuwe spelers die op verkeerde momenten worden verrast – zoals al eerder is gezegd is het een behoorlijke tanky hero, zeker als je zijn trait pyromania meerekent (die armor geeft wanneer je het nodig hebt) en deze combineert met de heat treatment-talent op level 16, waarmee hij ook nog health terugkrijgt als hij pyromania gebruikt. Wanneer hij gecombineerd wordt met een support zoals Uther of Malfurion is Blaze al helemaal moeilijk te stoppen.

Blaze3

Daarnaast had ik met Blaze ook veel vrijheid wanneer het aankwam op het kiezen van talents – er is een mogelijkheid tot een build die zich focust rondom oil spill, maar mijn persoonlijke favoriet was een build die de basic attack van Blaze sterker maakt en hem daardoor nog best dodelijk maakt voor een warrior. Zijn heroic abilities zijn wel wat teleurstellend – de eerste genaamd bunker drop is natuurlijk gaaf voor een Starcraft-hero, maar vereist samenwerking met andere heroes om echt effectief te zijn en doordat de bunker op een vaste plek staat kunnen andere vijandige heroes deze makkelijk omcirkelen. De tweede genaamd Combustion waarbij Blaze na een korte periode een enorme explosie veroorzaakt rondom omliggende heroes, is in dat opzicht sterker – maar omdat het zo lang duurt voordat Combustion afgaat is de schade die het doet aan omringende heroes nogal tegenvallend.

Ook tonen de abilities van Blaze veel overeenkomsten met die van een andere warrior hero, Chen. Chen's flying kick lijkt veel op Blaze's Jet propulsion, en ook zijn Keg Smash en Fire Breath vertonen veel overeenkomsten (respectievelijk oil spill en ignite). Zelfs de voorspelbare speelstijl van Chen heeft Blaze geërfd - wanneer Blaze Jet propulsion gebruikt, kan je er donder op zeggen dat hij daarna olie op het veld gooit en deze probeert aan te steken met ignite. Chen heeft daarnaast ook een behoorlijk sterke Area of Denial, hoewel dat bij hem pas ter sprake komt wanneer hij rolling barrel kiest als heroic ability op level 10. Ergens is Chen ook makkelijker om te spelen - hij heeft geen skillshots nodig in tegenstelling tot Blaze, die onder andere afhankelijk is van goede plaatsing van oil spill en ignite.

Maar met de vele builds, de sterke waveclear en de vele rollen die hij kan vervullen tijdens een potje Heroes of the Storm is Blaze een veelzijdige hero. Hij heeft opties in zijn talent trees om hem wat weerbaarder te maken maar ook flink wat damage te doen, vergelijkbaar met een bruiser. Ik had wel het gevoel dat toen ik met Blaze speelde hij alles een beetje kan, maar dat dit toegewijde talent builds vereist en hij het niet zo goed kan als echte tanks zoals Johanna of bruisers zoals Artanis. Voor potjes waar die rollen niet vereist zijn is Blaze echter een leuke hero – hij is makkelijk om te leren, en de special effects van zijn abilities zijn fantastisch om te zien. Voor de Heroes of the Storm-spelers die nog een vijfde hero zoeken om een team op te vullen is Blaze een goede keus.