FOK!toen: Boudewijn de Groot - Picknick

dekatophetspek

Op 22 januari 1968 was het alweer 50 jaar geleden dat het album Picknick van Boudewijn de Groot verscheen. Picknick was het derde album van de troubadour en mag ook zeker tot de mooiste Nederlandstalige psychedelische popalbums uit de flowerpowerperiode worden gerekend. Genoeg reden dus om eens terug te kijken naar de totstandkoming van deze fijne plaat.

Boudewijn de Groot - Picknick 01
Boudewijn de Groot - Picknick

Boudewijn de Groot
Boudewijn de Groot wordt op 20 mei 1944 geboren in het Japanse interneringskamp Kramat in Batavië in het voormalige Nederlands-Indië. Zijn moeder was in 1945 in een vrouwenkamp overleden en in mei 1946 vertrok Boudewijn de Groot samen met zijn vader, zusje en broertje naar Nederland. Terwijl zijn vader terug moest naar Indië om zijn pensioen vol te maken woonden de kinderen bij een tante in Haarlem.

In 1951 zou Boudewijns vader weer in Nederland komen om een jaar later te hertrouwen en met zijn herenigde gezin in Heemstede te gaan wonen. In dezelfde straat woonde Lennaert Nijgh, een schoolvriend van Boudewijns stiefbroertje Dick. Als Boudewijn de Groot 17 jaar oud is leert hij gitaarspelen en geeft hij zijn eerste optredens op schoolfeesten. Hierbij speelt hij liedjes van Jaap Fischer en Jacques Brel. Rond dezelfde tijd komt Boudewijn de Groot Lennaert Nijgh weer tegen en ontdekken de jongens dat ze beiden wel interesse hebben voor het filmvak.

Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh gaan dan ook beiden na hun eindexamen studeren aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam. In 1963 schrijft en regisseert Lennaert Nijgh de korte 8mm film Feestje Bouwen, waarin we Boudewijn de Groot kunnen zien schitteren als een troubadour met een tweetal eigen liedjes. De korte film werd vooral in familiekring vertoond en bij een van deze vertoningen was ook de toenmalige televisiecommentator Ed Lautenslager aanwezig. Lautenslager was onder de indruk van het filmpje en zorgde dat de jongens een viertal liedjes mochten opnemen in de studio van Phonogram.

Boudewijn de Groot ‎- Élégie Prénatale (1964)
Boudewijn de Groot ‎- Élégie Prénatale (1964)

De eerste singles
De liedjes 'Élégie prénatale', 'Sexuele voorlichting (Kinderliedje)', 'Strand', en 'Referein voor…' verschenen in 1964 bij Decca Records op een tweetal singles maar waren beide geen succes. Dankzij de plaatjes kreeg Boudewijn de Groot wel een uitnodiging voor het in die tijd zeer populaire televisieprogramma Nieuwe Oogst. Met zijn liedje 'Élégie prénatale' wist Boudewijn de Groot de eerste plaats te halen in het programma.

Nadat eind 1964 de Boudewijn de Groot Ep met daarop de tracks van de beide singles en de nieuwe liedjes 'Morgen' en 'Delirium' opnieuw een flop was kreeg de jonge muzikant van producer Tony Vos te horen dat hij een keuze moest maken. Of hij hield er mee op of hij moest een commercieel nummer opnemen. Het leek Vos namelijk wel een goed idee om een eigenzinnige versie op te gaan nemen van het liedje 'Une Enfant' van Charles Aznavour. Lennaert Nijgh zou zich voor de vertaling en het arrangement van het liedje 'Een Meisje Van 16' echter later inspireren door de coverversie van Noel Harrison die het nummer van Aznavour had uitgebracht als 'A Young Girl (of 16)'. De single stond 12 weken in de Nederlandse Top 40 en haalde daarin de 23e plaats.

Boudewijn de Groot - Boudewijn de Groot (1965)
Boudewijn de Groot - Boudewijn de Groot (1965)

Na het succes van de single 'Een Meisje Van 16' moest er al snel een eerste album verschijnen en zo verschijnt in 1965 het album Boudewijn de Groot, waarop we de zanger een aantal eigen composities kunnen horen spelen en bewerkingen van nummers van Simon & Garfunkel, Donovan, The Kinks en Bob Dylan. Mede door liedjes als 'Welterusten, meneer de President' en 'Woningnood' krijgt Boudewijn de Groot al snel het imago van een protestzanger. Een imago waar de zanger zelf niet zo blij mee was. Boudewijn de Groot was in die tijd ook enige tijd te horen op Radio Veronica waar hij als Marcel Oversteege een jazzprogramma presenteerde.

Boudewijn de Groot - Voor De Overlevenden (1966)
Boudewijn de Groot - Voor De Overlevenden (1966)

Voor De Overlevenden
'Welterusten, meneer de President' zou in 1966 op single uitgebracht worden en leverde Boudewijn de Groot zijn eerste zelfgeschreven hit op. De single stond 12 weken in de Nederlandse Top 40 en wist de 9e plaats te bereiken. Datzelfde jaar verschijnt het eerste album met alleen composities van het duo De Groot en Nijgh. Het album Voor De Overlevenden was wederom geproduceerd door Tony Vos en kende arrangementen van orkestleider Bert Paige.

Het album Voor De Overlevenden zou Boudewijn de Groot zijn eerste gouden en platina plaat opleveren. Dat grote succes werd ook deels veroorzaakt door het succes van zijn single 'Het Land Van Maas En Waal'. Het liedje was op oudejaarsavond van 1966 te horen in het goed bekeken programma Hartewens Festival en zou in 1967 ook nog eens een enorme carnavalshit worden. 'Het Land Van Maas En Waal' zou de allereerste Nederlandstalige single zijn die de hoogste plaats in de Nederlandse Top 40 wist te bereiken. Ook kende de plaat prachtige liedjes zoals 'Ken Je Dat Land', 'Testament' en 'Verdronken Vlinder'. Het album Voor De Overlevenden zou ook worden bekroond met een Edison.

Boudewijn de Groot - Picknick 03
Boudewijn de Groot - Picknick

Picknick
Gedurende 1967 was het hippietijdperk ook in Nederland losgebarsten. Na het verschijnen van epische albums zoals Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles en Pet Sounds van The Beach Boys wilden Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh de ultieme Nederlandse hippieplaat maken. Nadat we in september 1967 al een voorproefje hadden gekregen met de single 'Picknick' verscheen op 22 januari 1968 de gelijknamig getitelde derde LP van Boudewijn de Groot.

Picknick was een elpee met een tweetal hoofdstukken. Zo luisterde de A-kant naar de titel Picknick, terwijl de B-kant de titel De Tuin Der Lusten had gekregen. De eerste kant van de plaat opent met het titelnummer wat ook het enige liedje op dit album is waarvan ook de tekst is geschreven door Boudewijn de Groot. Alle andere teksten op het album Picknick werden geschreven door Lennaert Nijgh. Het daaropvolgende 'Ballade Van De Vriendinnen Voor Eén Nacht' verscheen al eerder als de achterkant van de single 'Picknick'.

Voor de tracks op de B-kant van de elpee Picknick lieten Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh zich inspireren door het drieluik Tuin der Lusten van schilder Jeroen Bosch, die eerder al werd bezongen in 'Het Land Van Maas En Waal'. Zo vormen de liedjes 'Eva', 'De Tuin Der Lusten' en 'Megaton' een drieluik die symbool staan voor de Hemel, de Aarde en de Hel. Als laatste track van de B-kant komen we het liedje 'Prikkebeen' tegen dat op dezelfde dag als de elpee zou worden uitgebracht op single. Het duet met zangeres Elly Nieman (van het illustere duo Elly & Rikkert) zou 10 weken in de Nederlandse Top 40 staan en de 9e plaats halen in die hitlijst.

Boudewijn de Groot - Picknick 02
Boudewijn de Groot - Picknick

Het album

Boudewijn de Groot - Picknick a

Kant A:

1. Picknick (3:30)
2. Ballade van de Vriendinnen voor één Nacht (2:54)
3. Cinderella (4:36)
4. Ballade van Wat Beter Is (2:11)
5. Tegenland (4:58)
6. Mensen Om Me Heen (5:51)

Boudewijn de Groot - Picknick b 

Kant B:

1. Canzone 4711 (3:27)
2. Eva (3:01)
3. De Tuin der Lusten (2:40)
4. Megaton (3:11)
5. Glazen Stilte (2:05)
6. Prikkebeen (4:12)

Boudewijn de Groot - Picknick (Belgische persing)
Boudewijn de Groot - Picknick (Belgische herpersing uit 1973)

Het album Picknick zou worden uitgebracht in Nederland en België. Het was ook het eerste album van de muzikant dat alleen als stereo elpee zou worden uitgebracht. Van het album Picknick verschenen her-uitgaven in 1973 in België en in 1982, 1998 en 2012 in Nederland.