Hearthstone: Q&A sessie

Puddington

Hearthstone heeft net zijn nieuwe uitbreiding Knights of the Frozen Throne achter de kiezen, dus is het tijd om te reflecteren en de eerste indrukken te verwerken. Puddington werd met een aantal vragen onder de arm in de persruimte van Blizzard verwelkomd door Jason Chayes en (de bulderende lach van) Ben Brode, respectievelijk de production director en de game director van Hearthstone.

BenBrode

JasonChayes2

Wat is momenteel, naar jullie mening, de kaart die jullie het meest verrast heeft in de Knights of the Frozen Throne-set?

Brode: persoonlijk ben ik erg fan van Meat Wagon. Ik heb hem al gebruikt om onder andere doomsayer of devilsaur egg uit mijn deck te trekken. Het is niet erg geschikt voor constructed, maar het is wel erg leuk!

De algemene opvatting is dat druid in de huidige opvatting erg sterk is, waarbij Tempo Storm 5 druid decks als een van de beste decks op het moment beschouwt. Veel spelers wijzen Ultimate Infestation als schuldige aan. Zijn jullie het daar mee eens?

We zitten momenteel nog erg vroeg in de meta en we willen nu nog niks gaan aanpassen. Spelers hebben tijd nodig om zich aan een nieuwe meta aan te passen en je zult zien dat er snel counter-decks komen voor de populaire decks, waardoor de meta constant evolueert.

Wanneer we naar de data kijken zien we juist dat Ultimate Infestation niet de kaart is die het beste presteert in druid decks: vaak is het een dode kaart in je hand totdat je heel laat in een potje zit. Wanneer we nerfs gaan aankondigen, zullen we dat waarschijnlijk eerder doen voor kaarten zoals innervate, omdat deze kaart deel uitmaakt van de klassieke set en druid. Wanneer je een kaart als ultimate infestation aanpakt, schuif je het probleem eigenlijk alleen maar op.

(Noot: op 5 september is aangekondigd dat er onder andere nerfs komen voor innervate en spreading plague. Ultimate Infestation was overwogen, maar is uiteindelijk hetzelfde gebleven).

Hearthstone1

We hebben al co-op gezien tijdens de tavern brawls. Zijn er plannen om dit een permanente feature te maken?

We zijn heel blij met hoe positief er is gereageerd op de co-op tavern brawls, maar voorlopig willen we het alleen bij de brawls houden. Je zult voorlopig nog dus geen co-op kunnen spelen in quick play. Wel willen we meer Fireside Brawls gaan toevoegen zoals het raid-gevecht tegen de Lich King op Gamescom, waarbij iedere speler (en dat kunnen er honderden zijn: zie Gamescom) met toegang tot Hearthstone in de nabije omgeving mee kan doen met het gevecht.

Het tempo van de meta is behoorlijk vertraagd in Knights of the Frozen Throne met de introductie van onder andere lifesteal. Zijn er plannen om de meta nog verder te vertragen?

Er is niet echt een specifiek tempo dat we willen voor de game. Als je aggrodecks wilt spelen in Hearthstone dan zou dat gewoon moeten kunnen, evenals dat je een deck moet kunnen spelen dat heel erg gefocust is op control en de late-game. Zolang er voor al deze decks plaats is en je counters kunt maken voor alle soorten decks, dan geloven we dat de meta voor Hearthstone gezond is.

Knights of the Frozen Throne voegt onder andere death knights toe, maar niet op de manier die veel spelers in gedachten hadden: in plaats van een compleet nieuwe class worden alle heroes omgetoverd tot death knights. Is er ooit een kans dat er een nieuwe class gaat verschijnen voor Hearthstone?

Voordat we zo’n idee overwegen moeten we heel erg goed nadenken wat de potentiële kosten zijn om zo’n idee uit te voeren. Wanneer je een compleet nieuwe class maakt moet je heel veel nieuwe kaarten verzinnen, deze ook nog allemaal balancen tegen de andere classes, en dan heb je nog het risico dat deze class zwakker is omdat deze geen kaarten heeft gehad tijdens de vorige uitbreiding. Het is een monsteropgave die op meerdere manieren moeilijk haalbaar is.

Toen we Knights of the Frozen Throne maakten wilden we wel de death knights toevoegen: ze zijn immers iconisch voor het hele verhaal rondom de lich king en Icecrown citadel. Dat we alle classes in death knights kunnen veranderen voelt als een goede compromis.

Hearthstone2

Knights of the Frozen Throne voegt nogal complexe kaarten toe zoals Defile, waarbij spelers even moeten nadenken voor ze hem spelen. Zijn jullie van plan meer complexe kaarten toe te voegen in komende uitbreidingen?

Wij gebruiken liever de term diepte dan complexiteit. Een goed voorbeeld hiervan is miracle rogue: het deck is gebaseerd op een heel simpele regel (wanneer je een spell speelt, dan trek je een kaart), maar het deck heeft nog veel diepte met in welke volgorde je kaarten speelt. Dat is de filosofie die we gebruiken met kaarten: de tekst op de kaart moet duidelijk zijn zodat mensen onmiddelijk snappen hoe hij gebruikt moet worden, maar dat hij ook gebruikt kan worden op manieren die je niet verwacht.

Op reddit hebben jullie al eerder in een AMA (Ask Me Anything) aangegeven dat er plannen zijn om ranked play te vernieuwen. Hoe ver zijn jullie met deze plannen?

We hebben een design waar we tevreden mee zijn, maar dan begint pas het echte werk: er moet artwork komen, het moet allemaal gecodeerd worden, maar het grootste werk zit hem in het testen. Wanneer je ranked play gaat vernieuwen moet het werken voor miljoenen spelers: je begrijpt dat daar heel veel tijd en werk in gaat zitten. Er wordt dus aan gewerkt, maar we kunnen nog niks zeggen over wanneer je de nieuwe vorm van ranked play kan verwachten.

Er zijn stemmen opgegaan om achievements toe te voegen aan Hearthstone. Zijn er plannen om die droom werkelijkheid te laten worden?

Als je kijkt naar de alpha-versie van Hearthstone zie je dat we plannen hadden voor achievements, maar dat we dit eindelijk niet in het spel hebben gestopt. We vinden het wel een heel tof idee en het staat zeker nog op onze to-do list.

Als laatste vraag: komen de liedjes in de cinematics terug?

Ja, die komen terug!