Blindspot: Jaimie Alexander zoekt haar identiteit op haar eigen lichaam

Peter Breuls

Veronica noemt Jaimie Alexander (bekend als Lady Sif uit de Thor-films) al 'de vrouwelijke Jason Bourne' in de promo's voor het eerste seizoen van Blindspot, dat dit weekend start op de tv-zender. Ze zitten er niet ver naast: het eerste seizoen leverde voldoende actie en intrige op om ruim 20 afleveringen boeiend te blijven en Alexander, geplaagd met geheugenverlies en een mysterieus verleden, kan een flink potje knokken.

Van de eerste aflevering, die zondag 18 september bij Veronica te zien is (samen met direct erna de tweede aflevering), plaatste FOK! vorig jaar augustus een eerste review. Het onderstaande artikel werd oorspronkelijk op FOK! geplaatst in september 2015 en belicht het eerste seizoen van de serie.

De nieuwe tv-serie Blindspot opent met een indrukwekkend moment: op een dag wordt op Times Square, New York een tas gevonden. De inhoud? Een vrouw, naakt, volledig onder de tatoeages en met een zwaar geval van geheugenverlies. Niemand weet wie de vrouw, gespeeld door Jaimie Alexander, is, waar ze vandaan komt of wat al die tatoeages op haar lichaam te betekenen hebben. Of waarom één van die tatoeages de naam van FBI-agent Kurt Weller noemt. Maar volgens Martin Gero, bedenker en showrunner van Blindspot, worden we voor die vragen niet té lang aan het lijntje gehouden.

"Meteen in de tweede aflevering gaan we al onderzoeken waarom zij nou juist in de spotlight staat, waarom zijn naam op haar rug staat." vertelt Gero wanneer we met hem spreken tijdens Comic-Con International. Volgens Gero zal Jane Doe, Alexanders personage, door middel van flashbacks meer inzicht krijgen zodat ze kan achterhalen wat voor persoon zij geweest kan zijn voordat dit allemaal gebeurde. "Kurt en zij zijn als kogels die op elkaar afgevuurd zijn. Ze zijn voorbestemd om elkaar op deze manier te ontmoeten; hun beider verledens leiden naar wat er hier gebeurt. Hierover hebben we een grote onthulling, en die zit in aflevering twee. Want we gaan je niet het hele seizoen op informatie laten wachten. De achtergrond die we hebben opgezet is gestoord ingewikkeld en het mooie is dat we daardoor heel goed een richting te volgen hebben, en weten waar de wendingen moeten komen. Ik vind dat elk seizoen, als we zo gelukkig zijn dat we er meerdere krijgen, als een boek in een serie moet zijn, met een begin, midden en einde."

Blindspot: Jaimie Alexander op Times Square
Een bijzondere 'vroegste herinnering': wakker worden in een tas op Times Square

Gero en Jaimie Alexander zelf zijn bijna niet te stoppen wanneer ze worden gevraagd wat meer over Blindspot te vertellen, zo gepassioneerd zijn ze over dit project. Volgens Gero is het uitwerken van de verhaallijnen, gebeurtenissen en de betekenissen van al die tatoeages al vorig jaar in augustus begonnen. Want veel van het verhaal zal worden aangedreven door de tatoeages op het lichaam van Jaimie Alexander. "We hebben de tatoeages al vroeg in het proces ontworpen omdat ze als een soort van schatkaart dienen. Je kunt het niet van week tot week anders maken; kijkers kunnen zien wat er op haar lichaam staat en merken het op als je dat doet: 'Wacht eens even, waar komt dat nou weer vandaan? Er stond vorige week helemaal geen enorme adelaar op die plek.' Dat is allemaal permanent, dus we hebben veel verhaallijnen al uitgewerkt tot in het tweede seizoen zodat het niet voelt alsof we je bedriegen." Hij voegt toe dat het belangrijk is te weten waar je heen gaat, zodat je het verhaal niet per ongeluk in een richting stuurt waar je jezelf niet meer uit kunt schrijven. Een valkuil waar menig veelbelovende serie nogal eens in wil belanden.

Ook Alexander zelf heeft er veel vertrouwen in. Volgens de actrice, die tot nu toe de meeste bekendheid verwierf als Lady Sif in de Thor-films, wordt het eerste seizoen "intens", mede omdat de show een hoog tempo heeft. "Je kunt sommige hints inhalen, als je een aflevering mist ben je niet meteen de weg kwijt, maar er komt in elke aflevering nieuwe informatie die de verhaallijn vooruit stuwt. En dat is zo intens. Het is geschreven als een film, en dat vind ik geweldig." Volgens Alexander zal Blindspot niet de formule volgen die de meeste procedurele zaak-van-de-week series hebben. "Alles kan gebeuren. Iedereen kan zomaar dood gaan, niemand is veilig. Nou ja, misschien ik wel, want ik heb alle aanwijzingen op mijn lichaam, maar het wordt heel interessant omdat het niet de formule van de meeste procedurals volgt. Het wordt heel cinematisch, en tot nu toe hebben we daar goede feedback op gekregen."

Blindspot: Jane Doe's tatoeages
Jane Doe wordt volledig doorgelicht, maar haar identiteit blijft een mysterie

Direct vanaf de pilot is goed te zien dat ze inderdaad vol zit met aanwijzingen, die allemaal vers op haar lichaam getatoeëerd zijn. "Ik heb zelf negen tattoos die allemaal of zijn verwerkt in het ontwerp, of zijn bedekt met iets anders, en ik kreeg al de opmerking 'neem voorlopig alsjeblieft geen nieuwe tatoeages', maar als ik geen actrice zou zijn, zou ik echt 'sleeved' zijn. Maar de tatoeages zijn geweldig. Ik heb een uil op mijn rechterheup, en een munt, of een wiel aan de linkerkant en die is geweldig. Alle staten van New England staan in het midden. Het is heel mooi. Ik kreeg er onlangs een vraag over van iemand in een Starbucks, die vroeg wie mijn tatoeages doet, en ik antwoordde, met een grijns, 'mijn make-up artiest'."

"Elke tattoo heeft ook een dubbele of zelfs driedubbele betekenis," voegt Gero eraan toe. "In de tweede aflevering al ontdek je dat je soms iets nauwkeuriger moet opletten." Volgens hem kan de show lang doorgaan, maar blijven de tatoeages niet altijd de drijfveer. "De tatoeages brengen ons naar een bepaald punt, en daarna is er een overdracht gepland naar iets anders waar de tatoeages nog steeds mee te maken hebben. Er is een groot plan in gang gezet en de tatoeages zijn daar, zeg maar, de eerste twee seizoenen van."

Liefhebbers van series met een seriële verhaallijn en veel vooraf bedachte wendingen kennen het concept van een lichaam vol tatoeages nog van Wentworth Miller, die in Prison Break aanwijzingen voor een uitbraak op zijn eigen lichaam plaatste. Heeft Alexander met Miller gesproken om over deze ervaring te praten? "Nee, ik zou hem eens moeten bellen om te vragen hoe hij ermee om is gegaan. Maar ik heb tegen de producers gezegd 'hou je niet in, ik wil ze constant dragen, het is helemaal prima'. Want vaak, met televisie of film, in zo'n geval, hebben ze de neiging om je te bedekken omdat dat goedkoper is of zo van 'we willen haar dat niet steeds laten doormaken, we geven haar wel een jas om te dragen' maar ik zei 'nee, het is prima, ik draag wel een hemdje' want het is zo'n belangrijk onderdeel van de show." En dat is een dappere uitspraak, want volgens Alexander duurt het aanbrengen van de tatoeages op haar complete lichaam zeven-en-een-half uur. "Ik kan er niet bij gaan zitten, dus het wordt aan het einde van die periode wel wat zwaar. Maar we hebben een geweldige crew, we komen bij elkaar, we gooien de Beatles aan op Pandora of kijken herhalingen van Daniel Boone omdat dat het enige is dat op tv is om half vier 's ochtends. En als ze klaar zijn, en ik ga een beetje bewegen, breken de tatoeages een beetje en gaan ze heel comfortabel voelen. Het zit me niet dwars."

De eerste tatoeage die centraal staat in de pilot is die waarop staat "Kurt Weller FBI", die ertoe leidt dat agent Weller, gespeeld door Sullivan Stapleton, bij het verhaal wordt betrokken. En al direct krijgen de twee een band. "Ik denk dat Jane op haar onderbuikgevoel af gaat. Zijn naam staat op haar rug, dus zij denkt 'ik moet bij deze gast in de buurt blijven, want hij heeft misschien wat antwoorden voor me'. Maar ze hebben ook een onderlinge band waarin ze begrijpen 'ik kan jou helpen, en jij kan mij helpen, dus wij moeten elkaar leren kennen'. Dat gaan we verder verkennen. En het wordt niet wat je denkt, er is geen romance aan het broeien. Hij zal haar helpen ontdekken wie ze is, en zij zal hem helpen een beetje opener te worden, want hij heeft ook geheimen en dingen waar hij mee om moet gaan. Elk personage heeft zoveel kanten, zonder dat het te veel wordt."

Blindspot: Sullivan Stapleton en Jaimie Alexander
Sullivan Stapleton en Jaimie Alexander

Maar als Jane Doe niet weet wie ze is, hoe weet Alexander dan hoe haar te spelen? "Ik ben gewoon op mijn gevoel afgegaan. Ik kan alles voelen: hoe het is om verdwaald te zijn, om een buitenstaander te zijn - dat ben ik zelf mijn hele leven een beetje geweest - en ik heb gewoon mijn gevoel daarin gebruikt. Dat is alles wat ik had om me op te baseren en dat is eigenlijk ook alles wat zij heeft." Volgens Gero is Jane in ieder geval 'crazy badass', mede omdat ze een soort van militaire training heeft gehad en wel tegen een stootje kan. Ze heeft zelfs de kans uit te groeien tot een sterk, zelfs iconisch vrouwelijk personage in de lijn van Sarah Connor, geeft Alexander desgevraagd toe. "Iconisch kan ze zeker worden. Er is een goede samenwerking achter de schermen om haar vorm te geven, met Martin Gero en Greg Berlanti en anderen, en er wordt wel geluisterd naar hoe ik erover denk. Ik wil er graag voor zorgen dat men haar niet als een superheld gaat zien, al denk ik wel dat mensen die van dat genre houden de show erg leuk gaan vinden. Maar ik wil haar heel realistisch laten zijn, want ik zou dit graag een platform laten zijn voor meer van dit soort rollen voor andere actrices. Als dit goed gaat, dan kan dat deuren openen. Dat is voor een groot deel mijn verantwoordelijkheid, maar ook die van de studio."

Voordat Jane echter kan uitgroeien tot een iconisch personage moet eerst de show een goed verhaal weten te vertellen, en daar heeft Martin Gero voldoende vertrouwen in. "De tatoeages zijn de schatkaart, en die leidt ergens naartoe, en de eerste focus zal zijn op de vraag 'wie heeft dit gedaan, en waarom?' Dat is de drijfveer van het eerste seizoen." Gero is ook erg ambitieus in het visuele aspect van Blindspot, zoals de locaties waar hij scènes wil plaatsen. Neem bijvoorbeeld de opening op Times Square, dat in een ingewikkelde nachtopname daadwerkelijk door de filmploeg, met hulp van de politie, is leeggeruimd om de juiste sfeer te kunnen overbrengen. Maar uiteindelijk heeft de serie een persoonlijk karakter. "De show gaat heel erg over jezelf vinden. Dat is een reis die we allemaal constant maken. Niemand denkt ooit 'nou, ik ben klaar, dat is het, ik ken mezelf nu perfect.' En dat is interessant om te onderzoeken, want we hebben allemaal wel eens een tragedie meegemaakt, maar wat Jane doormaakt is heel bevrijdend, want zij heeft niet de bagage die wij allemaal hebben. Maar dat betekent ook dat ze geen ondersteuningssysteem heeft; ze kent niemand, geen familie, geen vrienden, dus de emotionele banden die ze opbouwt met de mensen die haar zaak onderzoeken zijn redelijk sterk. Dus het gaat over identiteit, de families die we opbouwen buiten onze eigen familie, en daar zit veel universeels in."

"Zowel Jane als Kurt hebben een blinde vlek in hun leven," vervolgt Alexander in een toelichting op de titel van de show. "Er is een deel van hun verleden dat mist. Dat zul je uiteindelijk over Weller ook leren. Maar vooral voor Jane geldt dat er een grote plek in haar leven is die ze niet kan zien. Ze geeft geen idee wie ze was en ze probeert om dit obstakel, die geheugenverlies, heen te kijken."

Blindspot is deze week van start gegaan op het Amerikaanse NBC. Er is nog geen Nederlandse omroep bekend die van plan is de serie aan te gaan bieden. Een review van de pilot verscheen in augustus op FOK!.