Cities: Skylines - De beste grafische mods

Danny

Toen Maxis in 2012 een nieuwe SimCity aankondigde was de gaming community in rep en roer. Eindelijk een opvolger voor SimCity 4, of - nog beter - SimCity 3000. Ruim een jaar en vele teasers later kwam de beta, waarin je een uur mocht spelen met een beperkte set content en nog steeds waren de meeste mensen enthousiast. Honderdduizenden mensen pre-orderden zodat ze bij de launch direct konden spelen.

We weten allemaal wat daarna gebeurde. Servers die dagenlang onbereikbaar waren, leugens van EA en Maxis over het onmogelijk zijn van een offline-feature - die er uiteindelijk als laatste 'fuck jullie dan ook' update kwam, een sterk falende AI op het gebied van verkeer en nog een shitlading andere tekortkomingen die bij lange na niet werden gecompenseerd door de goede punten, die SimCity wel degelijk had.

De community was teleurgesteld. Op Amazon gaven tienduizenden mensen de game een slechte recensie, de verkoop kakte in en uiteindelijk sloot EA recentelijk de complete Maxis afdeling die aan SimCity 2013 werkte. De franchise die citybuilders op de kaart had gezet was vakkundig om zeep geholpen door een halfbakken versie met draconische DRM die vooral gemaakt leek om de klanten jarenlang uit te melken met dure DLC.  En dat was dat.

Games als Cities XL/XXL probeerden het gat te dichten, maar kwamen qua gameplay en performance niet in de buurt van een goede CityBuilder. Tot er nieuws kwam van het front van het Finse Collossal Order, die onder meer verantwoordelijk waren voor Cities in Motion, een van de beste traffic managers op de markt. Zij werkten aan Cities: Skylines en deden één ding vanaf het begin aan goed. De community betrekken bij het ontwikkelproces.

Vele developmentblogs en video's die duidelijk het enthousiasme van het bescheiden team - het hele spel is gebouwd door een team van negen mensen(!), wat het resultaat des te indrukwekkender maakt. Regelmatige Q&A's peilden de interesse en wensen van gamers en de hype begon toe te nemen. En na de launch werden de hooggespannen verwachtingen meer dan waar gemaakt. Dit was dé beste CityBuilder, en dat voor de prijs van een budgettitel. Géén DRM, géén beperkingen op mod-gebied. Wat een klein team mensen die daadwerkelijk houden van wat ze maken al niet kan doen vergeleken met een grote studio onder de vlag van miljardenbedrijf EA die het alleen om de poen te doen is.

In deze special nemen we je mee langs diverse grafische mods die je spel nét even wat realistischer, gepersonaliseerder, fraaier of interessanter maken. Allemaal eenvoudig en gratis via de Steam Workshop aan je spel toe te voegen. Heb je het spel nog niet dan kunnen we je alleen maar aanraden het zo snel mogelijk aan te schaffen. Mensen die met deze mate van liefde voor hun product en klant, en met beperkte middelen, een game van deze kwaliteit neerzetten voor deze lage prijs verdienen het daarvoor beloond te worden.

Maar genoeg geluld. Maak je klaar voor Cities: Skylines - De Grafische Mods.

Cities: Skylines
Cities: Skylines