Interview: Richard Carrillo over Homefront

wc-eend

HF

In Weesp was vorige week een multiplayer-evenement van THQ en Kaos Studios, uitgever en ontwikkelaar van Homefront. Op een afgelegen industrieterrein mochten zestien mensen van de pers een goed middagje knallen. Homefront draait over het Koreaanse leger dat Amerika binnenvalt. Amerika wordt onderdrukt en jij gaat als verzetsstrijder aan de slag om dat laatste beetje vrijheid te bewaren.

Tijdens het event waren er gelijktijdig events in Engeland, Frankrijk en Spanje. Bij ons event was ook Richard Carrillo aanwezig, de Senior Multiplayer Designer van Kaos Studios. Carrillo werkte eerder aan de multiplayer van Dead Space 2 als Lead Designer en aan Dead Space als User Interface Designer en Producer.

FOK!games heeft tijdens het evenement een aantal vragen gesteld aan Carrillo die je hieronder kan lezen. Benieuwd naar de multiplayer van het spel? Lees dan hier onze preview erover.

Hoeveel multiplayer-kaarten en -modi zullen er zijn? Wordt dit later uitgebreid met DLC?
Momenteel zijn er acht kaarten en vier verschillende modi beschikbaar in de multiplayer. De kaarten hebben een grootse opzet vanwege het gebruik van voertuigen en dit in combinatie met de vier verschillende modi is er voorlopig nog voldoende afwisseling. Er is nog niet bekend wat de DLC zal gaan inhouden maar er kan met zekerheid gezegd worden dat er DLC zal gaan komen.

First Person Shooters zijn de afgelopen tijd erg populair en de komende tijd staan er nog meer releases klaar. Wat gaat ervoor zorgen dat Homefront hier bovenuit blijft steken?
De evolutie van een online wedstrijd zal een grote rol gaan spelen. Aan het begin van een wedstrijd zie je voornamelijk alleen maar soldaten maar naar mate de wedstrijd langer duurt zul je ook meer voertuigen zien verschijnen. Momenteel zijn de meeste online shooters heel rechtlijnig. Je spawnt, rent het gevecht in, wordt gedood en begint opnieuw. In Homefront ga je tactischer nadenken; koop je ik een helikopter? Een jeep? Spaar ik mijn punten en koop ik een tank? Of blijf ik te voet lopen en verschuil ik mij tussen de gebouwen? Je wordt aan het denken gezet en ook beloond door tactisch te spelen.

John Milius heeft het verhaal voor het spel geschreven. Hoe was het om met hem te werken en had invloed op meer dingen?
Milius heeft het verhaal en de omgeving verzonnen maar het level-design is door de ontwikkelaars gemaakt naar die setting. Door de grimmige setting van Milius hebben wij als ontwikkelaars goede kaarten kunnen maken. Aan de oppervlakte heb je het gevoel je in een gewoon oorlogsgebied te bevinden maar ga je beter op je omgeving letten dan zie je meer terug uit het verhaal.

De PC-versie wordt door een andere ontwikkelaar gedaan. Wat was hier de reden voor en welke console is de hoofd ontwikkelings-console?
De PC en consoles verschillen erg van elkaar. Om te zorgen dat dit goed ging is een ander bedrijf bezig met de PC-versie. De content zal hetzelfde zijn alleen krijgt de PC-versie een aantal extra mogelijkheden. Zo zal de PC-versie een cockpit-camera bevatten bij voertuigen waar de console-gamers over de schouder meekijken. Daarnaast zijn er ook betere graphics mogelijk in de PC-versie. De Xbox 360 was in het begin de hoofdontwikkelings-console, dit is een jaar geleden gelijk getrokken met de PlayStation 3 waardoor beide consoles evenveel liefde krijgen. Elke console heeft zo ook zijn eigen problemen die opgelost moeten worden maar daar hebben we teams voor.

De PC-versie van het spel zal dedicated servers krijgen. In hoeverre zijn deze naar eigen wens aan te passen?
In het begin kan je alleen denken aan simpele instellingen zoals kaartroulatie, spelers en dergelijke. Ik weet het niet zeker maar de PC-ontwikkelaar is erg gericht op de gemeenschap dus ik vermoed dat er ook wel meer tools gaan komen.

Afgelopen week kregen we bericht dat Homefront 2 al in ontwikkeling zou zijn. Waarom voor de release al beginnen aan het tweede deel en niet eerst afwachten of het eerste deel het goed gaat doen?
Ik kan en mag niks vertellen over Homefront 2 maar de ontwikkeling is nog niet echt begonnen. Nadat de ontwikkeling van een spel klaar is ga je als team ideeën verzamelen en kijken wat eventuele mogelijkheden zijn. In die fase zitten we nu nog. Eerst afwachten wat Homefront gaat doen, dan kijken we verder.

Homefront ligt nu in de winkels voor de PC, PS3, Xbox 360 en de OnLive-service.