'Bad Boys For Life is een hommage aan de jaren 90'

Na zeventien jaar wachten kunnen fans van de Bad Boys-films, met Martin Lawrence en Will Smith in de hoofdrollen, vanaf deze week aanschuiven voor het derde deel. Smith en Lawrence, als het 'badass' rechercheursduo Mike en Marcus, maken de straten van Miami weer veilig van drugs en andere illegale zaken.

Voor de derde film in wat wellicht niet lang een trilogie zal blijven - deel 4 is al aangekondigd - heeft producer Jerry Bruckheimer gezocht naar nieuw talent achter de camera. En dus is regisseur Michael Bay, die met de eerste Bad Boys zijn regiedebuut maakte en later vooral bekend werd van 'bayhem'-films als die in de Transformers-serie, voor het derde deel vervangen door het Belgische regisseursduo Adil El Arbi en Bilall Fallah. Zij maakten onder andere de films Black, over jeugdbendes in Brussel, en Patser, over wannabe drugslords in Antwerpen, en waren oorspronkelijk benaderd om de vierde Beverly Hills Cop, met Eddie Murphy, te regisseren. En dat zou alsnog kunnen gebeuren, zeker nu Bad Boys For Life afgelopen weekend flink scoorde in de Amerikaanse bioscopen. El Arbi en Fallah bezochten afgelopen maandag Amsterdam, waar de film de Nederlandse première beleefde, en maakten een praatje met de verzamelde pers.

Adil El Arbi en Bilall Fallah (Foto: Bart van der Putten / Universal Pictures International Netherlands)
Adil El Arbi en Bilall Fallah (Foto: Bart van der Putten / Universal Pictures International Netherlands)

Het duo, dat zichzelf profileert als 'Adil & Bilall' ("dat is ons merk" legde Bilall deze week uit en inderdaad, dat is hoe hun regisseurscredit in beeld ook getoond wordt), maakten ineens de stap van betrekkelijk kleine Belgische films met onbekend talent naar een enorme Hollywoodproductie met A-list sterren in de cast. En Hollywood, dat is toch wel een "veel grotere machine," aldus Adil.

"Het is veel logger. Je kunt niet zomaar een kleine beslissing nemen. Aan de andere kant zijn er veel meer dingen mogelijk; je kunt een grote actiescène doen, je kunt gigantische sets bouwen..."

Billal: "je kunt helicopters laten crashen..."

Adil: "dat is allemaal wel mogelijk en zo, maar de keuzes die je maakt hebben veel grotere consequenties, zowel de goede keuzes als de foute keuzes. Dat is toch een beetje anders beslissen. En tegelijkertijd; je moet ook twintig mensen overtuigen van een creatief idee. Als onze cameraman, of wie dan ook, die onze Belgische films hebben gemaakt, of onze studentenfilms, iets aan ons vroegen dan konden we in België gewoon zeggen 'Ja! Dat gaan we doen!', maar hier niet. Hier is het van 'ja we gaan het even checken met de rest van het team en als we er iets van vinden, dan komen we bij je terug'."

En dan zijn er natuurlijk de castleden. Mede, maar niet uitsluitend, omdat de Bad Boys-films al sinds de jaren 90 bestaan zijn de hoofdrollen in handen van ervaren steracteurs, in plaats van beginnend talent dat bij niemand bekend is. Ook dat is voor het duo toch wel even anders.

Bilall: "In het geval van Will en Martin; dat is een iconisch duo, dus dat is gewoon 'sit back, relax and enjoy'. Die chemie, die magie die ze hebben, die is onverklaarbaar en dat komt van hunzelf. En je krijgt meer opties als regisseur, zodat je in de montage allerlei mogelijkheden hebt, terwijl wanneer je met 'onprofessionele' acteurs werkt, zoals we bij Black en Patser hadden, dan moet je die een beetje aansturen en professionaliseren. Maar aan de andere kant heb je ook weer die rauwheid bij mensen die nog niet echt geacteerd hebben, en dat is ook weer heel interessant."

Adil: "In dit geval hadden ze zoveel ervaring dat op het moment dat je die bij elkaar zet, die chemie er gewoon is en je hen niet te veel moet uitleggen wat ze moeten doen, want ze kunnen het. Het is alsof je twee getalenteerde, ervaren filmmakers aan je kant hebt, als deel van je team."

Bad Boys For Life is ook niet bepaald een auteursproject voor het duo; de filmserie bestaat natuurlijk al een tijdje in de handen van andere makers, waaronder producers en schrijvers, en het werk voor zo'n derde deel wordt al gestart, lang voordat er wordt bedacht wie er in de regisseursstoel plaats zou moeten nemen. En dus ligt er al een scenario klaar als Adil en Bilall zich bij het project aansluiten. Konden ze desondanks wel wat van zichzelf in het verhaal stoppen?

Adil: "In België hebben we het ook nooit 100% zelf geschreven. Het was ofwel we begonnen met het scenario en dan was er een scenarist, of er was een scenarist en wij schreven dan naar het einde toe. In dit geval stonden ze wel open voor suggesties. Het scenario is eigenlijk niet geschreven door één persoon [er zijn drie schrijvers met een officiële credit voor het scenario, red] maar is zo'n beetje geschreven in een collectief van personen. Je hebt zo één hoofdscenarist, maar dat is bijna zoals bij een writer's room, waarbij we samenkomen met wij twee, en Will en Martin en de producers en Jerry [Bruckheimer, red] en samen brainstormen we allemaal. En wij zeggen bijvoorbeeld wat voor scènes we er graag in willen hebben, of we komen met bepaalde dialogen, of zinnen, en dat wordt dan allemaal besproken en dat wordt dan in het scenario verwerkt."

Bilall: "We waren ook allemaal heel gepassioneerd en die creatieve discussies hebben ook altijd geleid tot wat het beste idee is voor de scène."

Adil: "Er was wel de structuur, dat blijft, maar binnen de scènes die er al waren konden we wel relatief veel manoeuvreren. En als we iets niet graag hadden, dan konden we wel - "

Bilall: "dan zeiden wij: vind iets anders."

Adil: "Ja, we konden niet altijd zeggen wat we wilden, maar we konden wel zeggen wat we níet wilden, haha."

Met zeventien jaar wachttijd was er voor dat scenario ook een flinke uitdaging: hoe krijg je een film die zowel 'echt Bad Boys' als een moderne 2020-film is? Hoe moeilijk is het om een draad met zulke verwachtingen op te pakken?

Adil: "De druk was natuurlijk wel hoog, want je hebt een fanbase en er is al zo lang geen film meer geweest, en wij hadden nog nooit zo'n film gemaakt - wij waren ook fans toen die twee films uitkwamen - en ineens maakten we een sequel op een Michael Bay-film met Martin Lawrence en Will Smith en Jerry Bruckheimer. Daar krijg je wel stress van, maar je hebt wel al die gasten bij je, een hele crew die vaker aan die films hebben gewerkt die er zijn om je te ondersteunen.

"Het interessante was dat, in het scenario al, het ging wat dieper in op de personages. Er was meer drama, soms meer hardere momenten, het ging meer over de evolutie van de personages, die waren ouder, en de één accepteert zijn leeftijd wel en de ander niet, en dat conflict. Dat was wel anders, het was geen kopie van de andere twee films. Tegelijkertijd is deze film voor ons een hommage aan de jaren 90, van Michael Bay, Bruckheimer, maar ook Tony Scott, de buddy cop movies zoals Lethal Weapon, Die Hard. En die ironie is dat dat juist is wat er nieuw en fris aan is. Want Bad Boys en Bad Boys II waren producten van hun tijd terwijl er met deze nog wel die nostalgie van de jaren 90 is. Dat is ook een beetje een trend, zoals met bijvoorbeeld IT, dat een hommage is aan de films van de jaren 80. Dat is nu wel een beetje in de mode."

De film is ook een hommage aan Michael Bay en zijn fans. Adil en Bilall zijn zich ervan bewust dat fans van de eerdere films misschien niet zo zitten te wachten op een film die te veel afwijkt.

Adil: "Het publiek heeft wel een verwachting, natuurlijk. Iedereen gaat naar die film kijken en denkt dat het [weer] van Michael Bay is, en als ze dan op internet zien dat dat niet zo is, denken ze wellicht 'wat een kutfilm'."

Bilall: "Wie zijn die twee gasten?"

Adil: "Ja, je wilt wel iets geven aan het publiek, en een soort van verlengde zijn van die twee andere films die al echt typisch Michael Bay zijn. Maar aan de andere kant, we wilden ook wel iets van onze stijl erin terugzien. Het is dus een beetje hybride."

Maar toch onderscheidt Bad Boys For Life zich van de eerdere films, vindt het duo, op basis van de inhoud.

Bilall: "De Bad Boys zijn ouder geworden, dus je praat over hun vriendschap en waar staan ze in het leven nu. Die evolutie van hun vriendschap en het emotionele zie je niet echt in de vorige twee films, dus we hebben echt in die vriendschap verder uitgediept wat dat betekent. Marcus wil settelen met zijn familie en Mike wil gewoon een Bad Boy voor het leven zijn en dat conflict, en die emotie en drama, is wat een derde dimensie geeft."

Adil: "Het feit dat de bad guys ook meer gelinkt zijn aan het verhaal en de personages enzovoorts, veel meer dan in de andere films waarbij de bad guys meer op afstand waren. Daar was het gewoon een missie en ze gingen die missie vervullen en hier is dat veel persoonlijker."

Bad Boys For Life is vanaf vandaag te zien op de grootste bioscoopschermen die je kunt vinden. Adil en Bilall vertelden niet te weten of zij ook bij een vierde deel betrokken zullen worden, maar het is niet uitgesloten.