Wat de volgende Mario Kart kan leren van Mario Kart Tour

Er is veel geschreven en gesproken over Mario Kart Tour. Vooral de microtransacties staan, zoals de meeste mobiele titels, in een negatief licht en de gehele gacha-formule is voor veel spelers een irritatiepunt of erger nog, reden om überhaupt niet te spelen. Laat staan het, op het moment van schrijven, ontbreken van multiplayer in de game. Iedereen heeft het goed recht daarover te vinden wat ze willen, maar wat jammer is, is dat veel mensen afhaakten na enkele minuten of races vanwege de controls. Na een korte wenperiode zijn deze namelijk meer dan prima, maar veel spelers missen hierdoor de essentie: Mario Kart Tour doet best wel wat dingen goed. Sterker nog: Mario Kart 9 mag gerust enkele elementen overnemen van de mobiele titel.

Mario Kart Tour Banner

Het is misschien een beetje vloeken in de kerk, zeggen dat een serie iets mee kan nemen van een mobiele versie, maar toch is het zo. Zelf speel ik Mario Kart Tour sinds launch en er is genoeg om fan van te zijn. Neem de tours van de game. Elke twee weken is er een nieuwe Tour te vinden in de game met een bepaald thema. We begonnen met de New York Tour en hebben sindsdien ook een Halloween Tour en Paris Tour gehad. Deze tours hebben, in het geval van New York en Paris, ook een track gekregen die in die locatie ligt. In zo'n tour vinden twee Cups plaats, waarin spelers tegen elkaar strijden voor de hoogste score. Hoe hoger je score, des te hoger je reward voor die tour. Bijna elke tour komt met (nieuwe) retro tracks om op te racen en personages, karts en gliders om te gebruiken. Een dergelijke opzet kan zeker online een nieuwe invalshoek geven.

Wat dat betreft kun je je afvragen, waarom punten? Mario Kart is racen, dus doe maar lekker racen. Toch voelt het racen voor punten erg goed aan. De nadruk wordt meer gelegd op lange combo's door het aan elkaar koppelen van diverse acties. Elke mini boost, elke jumpboost, vliegen, items en het neerhalen van obstakels tellen allemaal mee aan je combo. Hoe hoger je combo, des te meer punten je krijgt voor elke individuele actie. Het zorgt ervoor dat je Mario Kart anders benadert: het gaat niet meer om de ideale lijn en zo snel mogelijk racen, maar juist om alles te gebruiken wat je tegenkomt. Ik durf te zeggen dat je van elke track meer gebruikt en onderzoekt met de opbouw van Mario Kart Tour dan voorheen, wat mij betreft een positieve ontwikkeling.

 Mario Kart Tour Yoshi

Natuurlijk moet het ouderwetse racen niet verdwijnen, maar een serie die zo lang meegaat als Mario Kart kan wat nieuwe manieren van spelen gebruiken. Mario Kart Tour herintroduceert dan ook solo missions. Ze stellen, eerlijk toegegeven, niet veel voor en zijn over het algemeen retesimpel, maar het is wel een manier van spelen die vooral Mario Kart DS zo'n toffe game maakte. In Tour variëren de missies van het verslaan van een baas tot het halen van een bepaalde combo tot het vernietigen van een aantal item boxes. Een uitgebreide variant zou in de toekomst Mario Kart weer tot een completer pakket maken.

Wat me brengt bij het volgende punt. Mario Kart 8 Deluxe is een compleet pakket, maar na bijna drie jaar is er geen enkele DLC voor uitgebracht. Geen nieuwe racers, geen nieuwe courses. Niks, noppes, nada. Na de excellente DLC die de game kreeg op Wii U is het een enorm gemis. Mario Kart Tour heeft elke twee weken nieuwe content. Daar zitten simpele reskins tussen en de hoeveelheid nieuwe courses is wat laag gezien de legacy content die er is, maar er is wel regelmatig iets nieuws om naar uit te kijken. Mario Kart 9 hoeft echt geen 'Games as a Service-'titel te worden, maar een semi-regelmatige stroom van nieuwe content, in welke vorm dan ook, is alleen maar positief te noemen.

De laatste, en misschien wel beste, feature van Mario Kart Tour waar ik het over wil hebben is de varianten van racetracks. Je hebt de gewone tracks, maar uniek voor deze titel zijn tracks in reverse (R) en trick (T). In R-tracks rij je een track in de tegengestelde richting, waarbij rekening is gehouden met onmogelijke elementen (zoals een afdaling zonder weg omhoog). In T-tracks is het level volgestopt met extra obstakels, jumps en meer, om de mogelijkheid tot een grote score te verhogen. Deze twee worden soms ook gecombineerd tot R/T-tracks. Ineens heeft elke track in de game drie, soms wel vier varianten en dat heeft ook weer voordelen: elke variant heeft een andere ideale lijn, een andere aanpak en biedt de ruimte tot een andere rijstijl. Het kost ongetwijfeld meer werk van het ontwikkelteam, maar track-varianten op deze manier zijn echt goud.

Racen voor punten, varianten van tracks, singleplayer-missies en regelmatige Cups om in te strijden. Mario Kart Tour laat ons proeven van wat de toekomst van Mario Kart kan bieden. De game is zeker niet perfect, maar toont dat de Mario Kart-formule niet alleen nog jaren door kan gaan, maar na 28 jaar nog steeds geïnnoveerd kan worden. Als deze features, tezamen met content updates, de weg weten te vinden naar Mario Kart 9, dan heb ik geen twijfel dat we gaan racen naar de beste Mario Kart tot nu toe. Het is aan Nintendo.