Globale uitleg van CSGO

Met DreamHack Rotterdam voor de deur leek het ons verstandig om wat algemene basiskennis over Counter-Strike: Global Offensive (CSGO) te geven. Dit maakt het makkelijker en leuker om de wedstrijden te kunnen volgen. Natuurlijk leer je CSGO het snelste door het gewoon te spelen. Ontwikkelaar Valve biedt de game gratis aan, dat maakt het enorm laagdrempelig. Houd wel rekening met de leeftijdsgrens van 16 jaar.

DreamHack Rotterdam CSGO

Doel van het spel
In de esportvariant van CSGO spelen er twee teams van vijf spelers tegen elkaar. Het ene team speelt als terroristen en het is hun taak om een bom te plaatsen op een van de twee ‘bomb sites’. Het andere team zijn de counter-terroristen en zij proberen de bom onschadelijk te maken en de terroristen uit te schakelen. Tijdens iedere ronde hebben de teams maximaal 1 minuut en 55 seconden om bij hun doel te komen. Als een bom wordt geplaatst, dan komt er 40 seconden speeltijd bij, om de counter-terroristen de kans te geven de bom te ontmantelen.  Een ronde eindigt:

  • Als alle leden van een team zijn uitgeschakeld.
  • Als de terroristen de bom kunnen laten ontploffen.
  • Als de counter-terroristen de terroristen kunnen weerhouden van het plaatsen van een bom voordat de tijd op is.
  • Als de counter-terroristen de bom onschadelijk maken.

Een wedstrijd bestaat uit 30 rondes. Na de eerste 15 rondes wisselen de teams van rol. De counter-terroristen worden dan de terroristen en omgekeerd. Het team dat als eerste 16 rondes heeft gewonnen, wint.

Terminologie
CSGO maakt gebruik van bepaalde begrippen met een eigen specifieke betekenis. Hieronder staat, voor beginners, een korte en onvolledige uiteenzetting van enkele bekende termen en de bedoeling van het spel.

  • Map = Het level waar wordt gespeeld. Bekende maps zijn Overpass, Train, Dust II en Mirage.
  • Strat = strategie.
  • IGL = In game leader. De aanvoerder van het team. Hij stelt meestal een bepaalde strategie voor en neemt de (lastige) beslissingen.
  • Flash bang = Stungranaat. Deze granaat produceert een felle flits die iedereen verblindt. Tel daar de oorverdovende knal bij op en een ieder in de buurt heeft het heel even moeilijk om te kunnen richten. Ideaal om als dekking te gebruiken of te doen alsof je het als dekking gebruikt.
  • AWP(wapen) = Arctic Warfare Police sniper rifle. Een scherpschuttersgeweer, waarmee je op grote afstand een vijand kan raken. Een extreem dodelijk (en duur) wapen, maar het herladen kost je veel tijd. Ook krijg je met een AWP minder geld voor het uitschakelen van een vijand.
  • AWP (rol) = De scherpschutter van het team. Een AWP is duur, dus het team verwacht veel terug van deze investering. De AWP-er heeft een groot bereik en kan dus een groot gebied controleren, zolang er geen flash bang of rookgranaat wordt gegooid.

1 AWP-schot, 2 vijanden uitgeschakeld

  • Lurker (rol)  = Een creatieve speler die in z’n eentje door een map zwerft op zoek naar verdwaalde tegenstanders. Een lurker kent veel verschillende strategieën die de tegenstander zou kunnen gebruiken. Door spelers te onderscheppen kan hij hun plannen dwarsbomen. Dit is een moeilijke taak die doorslaggevend kan zijn voor de winst of het verlies van een ronde.
  • Entry fragger (rol)  = Een vooruitgeschoven speler die gedekt door teamleden de omgeving verkent. Hij maakt doorgaans als eerste contact met de vijand. Optimisten gaan ervan uit dat ze deze confrontatie winnen en daarom noemen zij zichzelf entry fragger. Een frag is namelijk gamers jargon voor het uitschakelen van een tegenstander. 
  • Rifler (rol)  = Een speler die heel vertrouwd is met de aanvalsgeweren, zoals een AK-47 of een M4. Iedere speler kan er mee schieten, maar de rifler is een klasse apart.  

qikert van AVANGAR laat zien wat een goede entry fragger en rifler kan doen.

  • Support (rol)  = Deze speler ondersteunt het team voornamelijk met goedgeplaatste (rook)granaten, flash bangs en Molotov's. Om dit te kunnen, moet je de map goed kennen en weten waar je wanneer welke granaat het beste kunt gooien. Vaak is de support ook degene die de bom bij zich draagt. De support is dus van cruciaal belang bij het uitvoeren van de complexere strategieën. Het nadeel van het spelen als support is, dat je relatief weinig tegenstanders neerschiet. Daarom bungelt de score van een goede support doorgaans onderaan.
  • Upset = Wanneer het team dat op papier hoort te winnen, verliest van een zwakker team. 

Economie
Eén aspect moeten we wat extra aandacht geven en dat is de economie. De term ‘economie’ geeft aan dat het over geld gaat, maar in CSGO heeft het een heel eigen betekenis. In CSGO zit een ingenieus uitgewerkt geldsysteem. Ieder team krijgt $800,- aan het begin van een wedstrijd. Aan het begin van iedere ronde heb je even de tijd om wapens, pantser en gadgets te kopen.  

Teambonussen
Je kan teambonussen verdienen door het winnen van een map. Hoe je wint, bepaalt de hoogte van de bonus. Een team krijgt bijvoorbeeld $3250,- als alle tegenstanders binnen de tijd zijn uitgeschakeld. Mocht je als terrorist bijvoorbeeld erin slagen de bom te laten ontploffen, dan krijgt je team €3500,-. Voor het verliezen van een ronde krijg je ook geld, maar aanmerkelijk minder. Iedere keer dat je een ronde verliest, dan wordt de verliesbonus ook hoger. Als een team vijf rondes op rij heeft verloren, dan krijgt het toch een leuke $3400,-. Dat is een fijne pleister op de wond.

Individuele bonus
Naast de teambonussen kunnen de spelers persoonlijke geldbonussen verdienen. Je verdient als terrorist bijvoorbeeld $300,- voor het plaatsen van een bom. Op zijn beurt krijgt een counter-terrorist $300,- voor het onschadelijk maken van een bom. De standaardbonus die je krijgt voor het elimineren van een vijand is $300,-. Sommige wapens geven een bonus daar bovenop en andere juist een boete. Slaag je erin een vijand te doden met een mes, dan krijg je een bonus van $1200. Dat betekent $300,- + $1200 = $1500,-! Iemand neerschieten met een AWP heeft een boete van $200,-. Je krijgt dus $300,- – $200,- = $100,-.

Boete op Blunders
Het is mogelijk om in CSGO je eigten teamleden te raken. Niet erg handig, natuurlijk. Als je per ongeluk een teamlid uitschakelt, dan krijg je een boete van maar liefst $3300,-! Dat is een duur foutje.


Petra "Petra" Stoker is op dreef tijdens DreamHack Showdown Valencia

Samen boodschappen doen
Iedere speler heeft zijn eigen bankrekening en kan dus zelf aan het begin van een ronde boodschappen doen. Omdat iedere speler een andere rol in het team heeft, zijn er spelers die amper de kans krijgen een individuele bonus te verdienen. Dit terwijl hun teammaat zwemt in het geld. Een goed team werkt dan ook samen met hun geld en beheert al het geld samen. Dat noemt men ‘de economie van een team’. Een ‘rijke speler’ koopt dus vaak een wapen of pantser voor een ‘arme speler’. Het aankoopbeleid van een team bepaalt in grote mate of de strategie slaagt of niet. Als je daarnaast kan gokken hoeveel geld het andere team heeft, dan kun je ook een inschatting maken wat zij gaan kopen.

Wie beslist?
CSGO is een strategische game. Daarom moet je iedere ronde iets anders doen om onvoorspelbaar te blijven. Anders kan de tegenstander makkelijk inschatten wat je plannen zijn. Het is dus wel belangrijk dat iedereen in het team weet wat de bedoeling is. Degene die doorgaans in een team beslist over de strategieën (ook wel strats genoemd) is de in-game leader (IGL). Hij is dus ook degene die zegt of het team deze ronde heel zuinig gaat doen: een zogenaamde ‘eco-ronde’.

Wapen verliezen
Als een speler wordt neergeschoten, dan laat hij zijn primaire wapen vallen. Een tegenstander kan zijn wapen dan oppakken. Dit is een belangrijk punt, omdat je met een goedkope Glock van $200,- een AWP-er neer kunt schieten en zijn wapen kunt pakken. Een AWP kost $4750,- dus dat is een zeer pijnlijk verlies voor de tegenstander.


HAVU Gaming steelt een ronde van Valiance (CR4ZY)

Snelheid
Wanneer je een wedstrijd CSGO ziet, dan valt het je vast en zeker op dat iedereen rent met een mes in zijn handen. Ieder wapen heeft invloed op hoe snel je je kunt voortbewegen. Een mes geeft je een bewegingssnelheid van 250, omdat het lekker licht is. Rennen met een zware AWP gaat maar met een bewegingssnelheid van 200. Je kan dus beter met een mes in je handen rennen naar een goeie schuilplek en daar pas je geweer pakken.

Beginnersfouten
Veel wedstrijden op amateurniveau worden beslist door onverstandige aankopen aan het begin van een ronde. Als je als counter-terrorist aanvallend wilt spelen, is investeren in een helm vaak verstandiger dan geld uitgeven aan een vetter wapen. Soms is het ook slimmer om juist zo min mogelijk uit te geven en zo te sparen voor iets leuks in een latere ronde. Je verliest een zogenaamde 'eco-ronde' (een ronde waar je zo min mogelijk geld uitgeeft) waarschijnlijk, maar zoals gezegd: ook het verliezen van een ronde levert geld op. Je hoeft in CSGO namelijk niet elke ronde te winnen. Weten wanneer je zuinig doet en wanneer je de winkel leegkoopt is de sleutel tot het winnen van de wedstrijd.

Voor de lol
Mocht je geïnteresseerd zijn geraakt in een diepere uitleg over de economie in CSGO, dan raad ik de onderstaande video aan. Bedenk dat je niet meteen de beste hoeft te zijn. Beginners kunnen in CSGO ook offline tegen bots spelen. Zo kun je op je eigen tempo het spel leren kennen. Als je uiteindelijk online gaat om met andere mensen te spelen, bedenk dan wel dat het mensen zijn zoals jij. Scheldkanonnades komen online vaak voor en CSGO is niet anders. Iedereen maakt weleens een foutje, zelfs in CSGO. Het is belangrijk om daar overheen te kunnen kijken, ook bij jezelf, en gewoon plezier te hebben in de game.

Hopelijk helpt deze korte gids bij het kijken naar de DreamHack Rotterdam-wedstrijden. Geef gerust aanvullingen als je denkt dat er iets cruciaals is vergeten.