E3 2019: Top en Flop

De gameconferentie E3 is nu een week voorbij en wij als redactie hebben natuurlijk een mening over de verschillende games en events die tijdens deze beurs zijn getoond. Tijd voor een nabeschouwing, waarin we onze top 3 en flop 3 aangeven. En natuurlijk zijn we ook benieuwd naar jouw lijstje, wat waren jouw hoogte- en dieptepunten van deze beurs?

Kensuke

Top 3

Astral Chain
De games van Platinum begonnen allemaal wel erg op elkaar te lijken. Telkens grofweg hetzelfde vechtsysteem met een nadruk op ontwijken. Ik begon er moe van te worden en na de komst van Devil May Cry 5 begon ik me af te vragen wat Platinum nog kon doen. Het antwoord lijkt er al snel te zijn: Astral Chain. De cyberpunk setting en originele vechtsysteem waar je met een levend wapen een ketting te werk gaat zijn hartstikke fris. Platinum lijkt nog heel wat in zijn mars te hebben.

Astral Chain (Foto: Nintendo)

Luigi's Mansion 3
Voor mijn gevoel heeft Luigi's Mansion altijd veel potentie gehad. Luigi is een veel leuker personage dan Mario en de geestenjacht mechanieken van zijn games zijn origineel en leuk om mee te spelen. De eerste twee games waren goed, maar misten net dat kleine beetje extra. Met Luigi's Mansion 3 lijkt voor het eerst wel echt een voltreffer te zijn. Geen levels, maar een gigantisch hotel, een focus op geesten met persoonlijkheid en toffe baasgevechten. Het belooft veel goeds.

Tales of Arise
Eindelijk! Tales of heeft weer een budget! Je zou het na al die jaren bijna zijn vergeten, maar er was een tijd dat Tales of een relatief grote JRPG-serie was met een goed budget. De serie is sinds Tales of Xillia hard achteruit gegaan. Beperkte en lelijke omgevingen en extreem veel hergebruikte asset waren het devies. Met Tales of Arise is de ambitie terug. De game dumpt de oude eigen engine en gebruikt Unreal Engine 4 bijvoorbeeld. Arise heeft de potentie om Tales of eindelijk weer relevant te maken.


Flop 3

Final Fantasy VII Remake
Begrijp me niet verkeerd, de gameplay die tijdens de E3 werd getoond oogde uitstekend. Het vechtsysteem lijkt in ieder geval beter doordacht dan wat we in Final Fantasy XV voorgeschoteld hebben gekregen. Het probleem met deze Remake is dat het zich volledig afspeelt in Midgar. Dit onderdeel was misschien 1/5 van de originele game. Mijn vrees is dat ze de content in Midgar ongelofelijk gaan uitstrekken. Bovendien heeft producent Kitase daarna nog gezegd dat er niet eens een solide plan ligt van hoeveel delen er gaan komen. Nee, dit is niet hoe ik een van mijn favoriete games als een remake wil zien.

Pokémon Sword & Shield
Geen national dex, een beperkte 'open gebied', een generieke artstyle; dit is niet de console Pokémon-game waar ik en vele andere fans op hadden gehoopt. Ontwikkelaar Game Freak lijkt deze game te maken met een klein team met beperkte ervaring in HD-games. Het resultaat is in ieder geval bijzonder flets. Doodzonde voor een van de grootste en bestverkopende franchises in gaming.

Battletoads
De nieuwe art style van Battletoads bevalt met niet. Het is niet gek dat ze voor die stijl hebben gekozen, dat is namelijk hoe huidige zaterdagochtend cartoons eruit zien, maar voor mij is Battletoads een 90's franchise en de stijl die daar bij hoort is uniek en de moeite waard om terug te laten keren.

Battletoads 2019 (Foto: Microsoft)

Noppie2000

Top 3

The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2
The Legend of Zelda: Breath of the Wild is één van mijn favoriete games ooit. Sinds vrij kort na release had ik dan ook maar één wens: geef me een 'Majora's Mask', wat wil zeggen: een relatief snelle sequel met dezelfde engine met een nieuw verhaal. En vrij uit het niets was het daar dan ook daadwerkelijk: een duisterdere sequel. De sequel werd aangekondigd met korte teaser in plaats van enkel een logo, wat me hoop geeft dat dit een 2020-titel is. Alsjeblieft?
 
Luigi's Mansion 3
De aankondigingstrailer van Luigi's Mansion 3 was een aangename verrassing, maar leek wel erg op de stijl van deel 2. Niet per se slecht, maar ik hoopte op iets meer als Luigi's Mansion 1: iets meer vrijheid bij het verkennen, portrait ghosts. Dat soort dingen. De demo van Luigi's Mansion 3 tijdens E3 was dan ook fantastisch: heerlijk charmant, grafisch top tot in de kleinste details en bevestiging dat er geluisterd is naar fanfeedback. Ik kan niet wachten.

Luigi's Mansion 3 (Foto: Nintendo)

Astral Chain
Hier kunnen meerdere dingen staan, maar wat hier zeker hoort is Astral Chain. De game zag er tijdens de eerste showing al interessant uit, maar na de nieuwe trailer en gameplay ziet de game er daadwerkelijk veelbelovend uit. De actie, de stijl, de personages. Ik kan er nog steeds niet bij dat deze game al in augustus uitkomt. Platinum, here we come again baby.

Andere games die me tof lijken zijn onderandere Cyberpunk 2077, Elden Ring, Marvel Ultimate Alliance 3, Tales of Arise, Blair Witch Project en natuurlijk Animal Crossing. Veel titels met potentie, wat dat betreft een geslaagde E3.

Flop 3

Trailers
CGI is leuk en aardig, maar uiteindelijk moet ik wel zien hoe een game speelt. Veel bedrijven kunnen wat leren van Nintendo: trailer, vaak ook al met gameplay, en vervolgens drie dagen aan gameplay van een grote variatie titels in de Treehouse. Een cgi-trailer is leuk, maar niet zonder gameplay en voor mijn gevoel was er teveel cgi zonder. Jammer.

Marvel's Avengers
Na Marvel Ultimate Alliance 3 was ik erg benieuwd naar de Avengers van Square Enix. Een veelbelovend concept met enorm veel potentie en een groot budget, geef het me. Of beter, ik hoef het misschien niet meer. Ik weet niet wat Square dacht bij sommige van deze designs, breek me de bek niet open over de voice acting, maar het is niet waar ik op had gehoopt. Het ziet er niet uit.

Marvel's Avengers (Foto: Square Enix)

Contra Rogue Corps
Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor Contra Rogue Corps, maar diegene heeft wel dromen kapotgemaakt. Wat ziet dit er ontzettend lelijk, ongeïnspireerd en niet-Contra uit. Bah, bah, bah. Gelukkig is de Contra Anniversary Collection er, dan kunnen we onszelf tenminste troosten met de goede oude tijd toen Contra nog iets voorstelde.