One Piece Treasure Cruise, drie jaar later

Mobile games zijn vaak even leuk, maar dan komt er bij mij een moeheid en ben ik er klaar mee. Een simpel voorbeeldje: vorig jaar was ik nog druk met het jagen op Pokemon, maar na een tijdje gaat het vervelen en ga je de deur niet meer uit omdat er een Pidgey in je tuin zou zitten die na tien ballen alsnog het hazenpad kiest. Er is wel een uitzondering op de regel bij mij: One  Piece  Treasure  Cruise. Dat speel ik al vanaf het begin, dat wil zeggen drie jaar. Het heeft op mij een aatrekkingskracht omdat het One Piece is, fantastisch artwork en een puzzelelement om de juiste teams met de juiste vaardigheden voor lastige tegenstanders te bedenken, te verzamelen en te upgraden.

Voor mensen die de serie niet kennen, een poging tot uitleg in een hele kleine notendop. One Piece is begonnen als een manga en ondertussen is er ook een anime. In de serie zijn piraat Luffy en zijn ondertussen verzamelde bemanning op zoek naar de One Piece die de voormalig piratenkoning Gol D. Roger verborgen heeft. Luffy heeft de droom de volgende piratenkoning te worden. Er zijn verschillende Devil Fruit in deze wereld die de eter ervan speciale krachten geeft. Luffy is bijvoorbeeld compleet van rubber, zodat hij zichzelf kan uitrekken of opblazen als een ballon. Zo zijn er ook mensen die vuur controleren of bijvoorbeeld mensen in speelgoed kunnen veranderen. In zijn avontuur komt hij dan ook de meest waanzinnige Devil Fruit gebruikers tegen. De een is hem goed gezind, maar de meeste zijn piraten of mariniers die hem met hun speciale krachten willen verslaan. De serie loopt al heel lang, en nog steeds weten we niet wat de piraat Gol D. Roger nou verborgen heeft. En waarschijnlijk gaat dat ook nog even duren voordat we daar belanden.

One Piece Treasure Cruise - Mihawk (Foto: Bandai Namco)

In One Piece Treasure Cruise volg je ook dat verhaal, en speel je ondertussen allerlei gevechten door op de juiste momenten te tappen op je scherm. Heel veel is erbij verzonnen als opvulling zodat je tegen wat voetvolk moet vechten, maar de grote lijnen en bossfights kloppen. Net zoals in de serie verzamel je personages die elk weer een speciale vaardigheid heeft. Zo heeft Usop die je in de verhaalmodus kunt krijgen de mogelijkheid tegenstanders te vertragen. Stel de vijand zal je over twee beurten aanvallen. Met Usops speciale kracht gaat dat nog vijf beurten duren, zodat je langer de tijd hebt acties te ondernemen. Nu zijn er weer vijanden die er immuun tegen zijn, of als je ze onder de 20% aan levensmeter krijgt dat ze je toch gaan aanvallen met meestal fatale gevolgen. Ondertussen hebben de makers ons 'blij' gemaakt met tegenstanders die bescherming hebben tot je ze met of een bepaalde kleur of een bepaald aantal keer hebt geraakt in één beurt. Er zijn ook allerlei tijdelijke raids, colosseum-gevechten en speciale missies om betere personages te kunnen krijgen. Wil je alles hebben dan kost het je tijd, veel tijd. Dus je moet keuzes maken. Wie past er in een team bij je, of wie wil je heel graag hebben omdat het een van je favoriete personages uit de serie is? En dan nog upgraden, je kunt de vaardigheden na minder beurten al gebruiken, je kunt buffs krijgen, en sinds kort Limit Break, waardoor geselecteerde personages nog net wat meer vaardigheden, levensmeter en kracht krijgen. Er is zoveel te doen dat keuzes maken geen keuze meer is.

One Piece Treasure Cruise - Treasure Map (Foto: Bandai Namco) One Piece Treasure Cruise - Limit Break (Foto: Bandai Namco)

De westerse versie van One  Piece  Treasure  Cruise bestaat deze maand drie jaar en dat werd ingame uitbundig gevierd. Want niet alleen via de verhaalmodus kun je personages winnen, er zijn door het jaar heen ook trekkingen waarbij er zogenaamde legendes te winnen zijn, of andere zeldzame en nuttige personages die niet via de verhaalmodus of speciale zijmissies te krijgen zijn. Typisch een gacha-game dus: ben je gevoelig voor het compleet krijgen van verzamelingen dan kun je hier erg gefrustreerd van raken. Deze speciale trekking was heel bijzonder, want er waren drie trekkingen met allerlei legendes en omstandigheden waardoor je bijna op zeker wel een legende op zelfs een specifieke legende zou krijgen. Ondertussen waren er ook allemaal eenmalige tijdelijke missies die weer stamina kosten. Stamina krijg je door weer te wachten, denk aan uren, of door een gem op te offeren. Ook een trekking kost een paar gems, maar wil je echt kans maken op goede personages dan moet je denken aan zogenaamde multipulls waarbij je in een keer 50 gems op offert. En dat een paar keer achter elkaar. Gems verdien je ingame, maar dat gaat heel traag. Ik ben nu een maand verder en heb er zo'n 125 weer bij elkaar gesprokkeld. Natuurlijk kun je ze ook kopen met euro's en daar zit 'm het verdienmodel. Nu was het ook een speciale loterij waar je echt enorm goede personages kon trekken, dus er zijn heel wat gems door heen gejaagd door de community.

Nu net na de verjaardag is er een nieuwe modus, Treasure Maps. Hierin speel je een bordspel om resources en een vrij sterk personage te verdienen. De enige kansfactor is het upgraden van die persoon, en of je geduld hebt om je staminabar door middel van tijd te vullen. Voor de rest moeten je teams van een redelijk niveau zijn, maar het is lang niet zo erg als sommige raids of colosseum-gevechten die Bandai Namco al naar ons geworpen heeft. Ik heb net het personage verdiend, compleet opgewaardeerd en dat zonder een gem op te offeren, dus het is met geduld prima in de gestelde tijd te doen, ik heb nog drie van de vijf dagen over. Ik probeer zo min mogelijk met euro's te kopen, al hebben ze soms een actie waar je bijvoorbeeld uit een pool van tien legendes een trekking mag doen als je gems koopt. Dus een gegarandeerde legend. Tja, dan kan ik het ook niet laten.

Met zoveel toevoegingen en een verjaardag was ik wat nieuwsgierig geworden naar enkele zaken in het spel en heb via de Nederlandse PR aan Bandai Namco, de uitgever van het spel, gevraagd of de ontwikkelaars open stonden voor een interview. Niet geschoten altijd mis moet ook de Europese tak van Bandai Namco hebben gedacht, dus ze hebben mijn vragen opgestuurd. Een paar weken later kreeg ik tot mijn verbazing nog antwoord ook. De antwoorden zijn gegeven door Manami Norimine, lid van het ontwikkelteam achter het spel. Er zijn genoeg vragen gesteld die werden beantwoord met "geen commentaar". Dan moet je denken aan vragen als hoe zit het met de kansformule-verschillen tussen Japan en ons in die trekkingen, en allerlei statistieken over de aantallen spelers van het spel. Het blijft een beursgenoteerd bedrijf natuurlijk, dus dat soort informatie geven ze niet graag vrij. Op de volgende pagina lees je het interview. Mocht je de game eens uit willen proberen: het is gratis en je kunt heel veel informatie vinden op de subreddit van de game. Er zijn guides van huidige en aankomende events, analysis van personages en de gebruikers zijn nooit te beroerd om mee te denken om een battleplan en -team bij elkaar te rapen. En voor beginners is er zelfs een gids op je op weg te helpen en waar je het beste op kan focussen. Ik vaar nog wel even mee met deze game, het blijft leuk.