Iron Harvest 1920+: Een post-WW1 dieselpunk RTS


"After the Great War farmers found a plethora of unexploded ordnance, barbed wire, weapons, schrapnel and bullets while ploughing their fields. They called it the Iron Harvest."

Iron Harvest

Iron Harvest is een project gemaakt door RTS-liefhebbers. Nadat ontwikkelaar King Art Games wereldwijd gamers gepeild had voor wat zij het liefst zouden zien in een moderne real-time strategygame begon de ontwikkeling in 2014, sterk beïnvloed door de voortreffelijke RTS-franchise Comany of Heroes met als peilers het verkiezen van slimme tactieken boven non-stop actie, spelervrijheid boven gescripte gebeurtenissen, en sterke singleplayer campaigns boven langetermijn DLC-uitmelk-taferelen.

Dit werd vervolgens gecombineerd met de unieke setting van 1920+ zoals hiervoor beschreven. Inmiddels is de game officieel verschenen op Kickstarter. De eerdergenoemde boardgame Scythe verscheen in 2015 eveneens op Kickstart en wist daar uiteindelijk 1.8 miljoen dollar op te strijken. Het bordspel werd uiteindelijk meermaals genomineerd voor beste bordspel van 2016.

De plannen van King Art Games zijn ambitieus. Afhankelijk van de resultaten van de Kickstarter-campagne wil de Duitse ontwikkelpartij de volgende zaken realiseren in hun RTS:

  • Drie speelbare facties met meer dan veertig type eenheden en negen unieke 'heroes'
  • Drie singleplayer campaigns met een overkoepelende verhaallijn (21 missies)
  • Singleplayer en co-op skirmish matches
  • Singleplayer en co-op 'challenge' maps
  • Competitieve multiplayer (ranked matches, seizoensgebaseerde content)
  • Gratis DLC en updates
  • Verwoestbare omgevingen

Het cover-systeem lijkt veel weg te hebben van dat in games als Company of Heroes, Soldiers: Heroes of WW2, Faces of War en Men of War. Verder is een belangrijke feature de verwoestbaarheid van de omgeving. King Art geeft aan dat de meeste dekking die je kunt vinden niet permanent is: wanneer de tegenstander over geschut beschikt met voldoende kaliber ben je nergens echt veilig.

In iedere campaign volg je het verhaal van één van de drie hoodpersonages, die op zichzelf weer worden bijgestaan door twee andere heroes. Deze heroes zijn geen onsterfelijke supereenheden maar beschikken wel over unieke vaardigheden die je aanvullende mogelijkheden geven in de strijd. je kunt met de in totaal negen heroes ook in de multiplayer en de skirmish aan de slag.

De hoofdpersonen zijn Anna, een 'Polania girl' die zich ontpopt tot zeer vaardige scherpschutter en symbool staat voor het verzet, Gunter, een ervaren krijger en legendarisch bevelhebber, en Olga, een Rusviet-spion die vanuit de schaduwen opereert en nauwe banden onderhoud met de Tsaar.

Sommige van deze heroes hebben de beschikking over unieke huisdieren. Zo heeft hero Anna een 'pet bear'genaamd Wojtek, kan Gunter de hulp inschakelen van zijn reuzenwolven 'Tag und Nacht' en kan Olga haar troeteltijger Changa optrommelen om haar bij te staan.

Een andere opmerkelijke ambitie van de ontwikkelaar is om de game ook uit te brengen op consoles. RTS-games zijn bij uitstek geschikt voor bediening met een muis dus het is opvallend dat ze eigenlijk al vanaf het begin hebben gekozen voor een release op PlayStation 4 en Xbox One. Op dit moment wordt er qua tijdslijn gemikt op een eerste alpha-versie voor de zomer van dit jaar, een tweede alpha tegen het einde van het jaar, een bèta in Q2 van 2019 en een definitieve release in Q4 van dat jaar.

Voor meer informatie en een roadmap voor de Kickstarter-plannen kun je vinden op de officiële website van ontwikkelaar King Art Games of de pagina van Kickstarter. Qua financiering lijkt het wel goed te komen, van het beoogde bedrag van 365.000 euro is nu al meer dan 100.000 euro opgehaald terwijl de Kickstarter vandaag is begonnen en nog loopt tot en met 14 april.

De huidige stand op Kickstarter: