MotoGP-sterren van de toekomst: wie zijn de rookies van 2018?

6. Xavier Siméon

Het Spaanse Reale Avintia Racing heeft Xavier Siméon voor 2018 en 2019 weten te strikken. De Belg zal naast Tito Rabat uitkomen voor het motormerk. Het is een verrassende keuze want Siméon heeft al twee jaar geen enkel podium weten te behalen. Mogelijk speelt er een ander motief mee: naar verluidt kan de 28-jarige coureur de nodige financiële steun uit België meenemen. Het is voor het eerst sinds 2000 dat er weer een Belg meedoet in de koningsklasse.

Superstockwinst
De internationale motorsportcarrière van Siméon begon in 2005 met een deelname aan de Superstock 600. Hierin vertrok hij in zijn debuutseizoen eenmaal van polepositie en verzekerde hij zich eenmaal van een podiumplek. In het algemeen klassement behaalde de Etterbeekse coureur de vijfde plaats. Op zijn Suzuki werd hij in 2006 met gemak kampioen in de klasse. Dat jaar startte Siméon maar liefst vier keer vanaf pole en stond hij elk van de tien races op het podium; vijfmaal als winnaar, viermaal als tweede en één keer als derde. Niet meer dan logisch maakte hij voor het jaar daarop de overstap naar de Superstock 1000. In zowel zijn debuutseizoen als 2008 eindigde de Franstalige racer als vierde. Na 2008 wist hij voor het volgend seizoen fabrieksondersteuning te krijgen in de vorm van het juniorteam van Ducati. Zoals gehoopt leverde dit direct resultaat op; in 2009 schreef Siméon de wereldtitel op zijn naam met 225 punten voorsprong op Claudio Corti. 

Overstap naar Moto2
Als plaatsvervangend rijder voor het HolidayGym team kwam de jonge racer voor het eerst kijken in de Moto2-klasse. Hij verzamelde in zijn stand-in ritjes zo'n 10 punten en dit leverde hem in 2011 een contract op bij Yamaha Tech3. In de twee seizoenen die Siméon voor de fabriek reed eindigde de Belg als respectievelijk 26e en 21e in de eindlijsten. Zijn eerste polepositie behaalde hij in de Duitse Grand Prix van 2013 en als hoogtepunt pakte de Kalex-coureur later in Frankrijk ook zijn eerste podium. In 2014 wist hij in de derde race van het seizoen een tweede plaats te behalen - iets dat hij het jaar daarop in de openingsrace in Qatar ook flikte. Zijn eerste overwinning kwam na vijf jaar in de tussenklasse; de Duitse GP van 2015 werd gewonnen door de Belg. Het is tot nu de laatste keer dat we Siméon een podiumplek zagen veroveren. 

De eerste MotoGP-testen
Afgelopen november maakte Xavier Siméon in Valencia zijn eerste rondje op de Ducati. Het was even wennen voor de voormalig Moto2-rijder, waardoor hij als een-na-laatste onderaan de tijdlijst terechtkwam, op ruim tweeënhalf seconden van leider Marc Márquez (1'30,033). In Sepang zat de coureur 2,334 seconden onder de door Maverick Viñales gereden snelste tijd van het weekend. Het Thaise circuit is dit jaar nieuw voor iedere MotoGP-coureur en gedurende het testweekend verbeterde de 28-jarige Belg zich met een kleine halve seconde (0,453). Helaas was het niet genoeg om in het testklassement naar boven te klimmen: de Avintia-rijder bezette de laatste positie met een snelste tijd van 1'32,267. In Qatar ging het gelukkig beter en 'Xavi' wist van zijn eerste tijd maar liefst 1,170 seconden af te snoepen. Simèon kwam in 1'55,943 seconden over de streep. Johann Zarco stond bovenaan de tijdlijst na uitgebreid testen op het Arabische circuit (1'54,874).

Over zijn ervaring in Buriram liet de nieuwbakken MotoGP-coureur het volgende weten: "Het was een rare dag. We begonnen goed in de ochtend en in de exit was ik sneller dan gister en aangezien de rondetijden makkelijk behaald werden, waren de verwachtingen hoog." Van een leien dakje ging het echter niet volgens de rookie: "Iets later had ik een kleine crash inkomend van de laatste bocht. Ik verloor m'n zelfvertrouwen niet, want ik ging langzaam. (...) Soms sla je de verkeerde richting in met de motor maar ik weet zeker dat het me helpt met het leren over de MotoGP. Ik zei gisteren dat het circuit gemakkelijk leek maar niets is minder waar, zo blijkt vandaag maar weer", aldus de debutant.