FOK!toen: The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love

Vandaag gaan we in FOK!toen alweer een halve eeuw terug in de tijd. Het was namelijk op 1 december 1967 dat Axis: Bold As Love, het tweede album van de legendarische band The Jimi Hendrix Experience, in de platenwinkels verscheen. Een goed moment om eens terug te blikken op de totstandkoming van deze epische plaat.

The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love
The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love

De voorgaande tijd
The Jimi Hendrix Experience was een band die in september 1966 werd opgericht door zanger en gitarist Jimi Hendrix, bassist Noel Redding en drummer Mitch Mitchell (ex-Georgie Fame and the Blue Flames). Amper twee weken later gaf de band zijn eerste optreden in Frankrijk, gevolgd door een priveconcert in de Londense nachtclub The Scotch of St. James. De band had inmiddels een manager in de persoon van Chas Chandler, de voormalige bassist van The Animals, die naarstig op zoek ging naar een platencontract. Nadat de groep was afgewezen door Decca Records, een platenlabel waar wel vaker historische blunders werden begaan (The Beatles), tekende The Jimi Hendrix Experience in oktober 1966 een platencontract bij Track Records, een nieuw label van Kit Lambert en Chris Stamp, de managers van The Who.

Met het platencontract van Track Records had The Jimi Hendrix Experience de verplichting om twee albums uit te brengen in 1967. Toen in mei 1967 het zeer indrukwekkende debuutalbum Are You Experienced? in de platenwinkels verscheen, waarover we hier een FOK!toen schreven, was The Jimi Hendrix Experience al geen onbekende naam meer in Nederland. De band trad op 14 maart van het jaar op in het in die tijd zeer populaire muziekprogramma Fanclub van de VARA, waar ze de nummers 'Hey Joe' en 'Stone Free' speelden.

The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love 2

De opnamesessies voor de nieuwe plaat
Al vanaf 4 mei waren de mannen in de Olympic Studios in Londen te vinden, waar ze hard werkten aan de opvolger van Are You Experienced? Chas Chandler was wederom de producer, de techniek was in handen van niemand minder dan Eddie Kramer en zijn assistent George Chkiantz. Het eerste nummer dat voor de nieuwe plaat zou worden opgenomen was een liedje over de toenmalige hippiebeweging dat geschreven was door bassist Noel Redding. Uiteindelijk zou de 23e take van 'She's So Fine' op de plaat belanden.

Het volgende nummer waarvan de basis op 4 mei zou worden opgenomen was een track die uit een tweetal segmenten bestond die in eerste instantie luisterden naar de titels 'Section A' en 'Section B'. Ook werd het nummer 'Taking Care of No Business' opgenomen, een track die Hendrix in 1965 ook al eens had opgenomen met Curtis Knight. Een dag later werkten Hendrix en Mitchell aan 'Section B' dat inmiddels de titel 'Symphony Of Experience' had gekregen. Met de hulp van Kramer werden overdubs opgenomen van de zang van Hendrix, achtergrondzang en een percussie effect waarbij Chandler, Hendrix en hun studiogasten Graham Nash en Gary Leeds op een drumplatform stampten. Ook was Hendrix in het liedje, dat inmiddels de titel 'If 6 Was 9' had gekregen, voor het eerst te horen op een blokfluit!

Rond dezelfde tijd werd ook het experimentele nummer 'EXP' opgenomen dat uiteindelijk de openingstrack zou gaan worden van de tweede elpee van The Jimi Hendrix Experience. In de daaropvolgende twee dagen zou de basis opgenomen worden voor een zevental tracks waarvan uiteindelijk maar drie de plaat ook werkelijk zouden halen. Nadat Hendrix in de studio een harpsichord had zien staan was hij op 9 mei begonnen aan het schrijven van een nieuwe track getiteld 'The Burning Of The Midnight Lamp'. Het zou de vierde single worden voor de groep.

The Jimi Hendrix Experience
The Jimi Hendrix Experience

De eerste toernee door Europa
Op 4 mei is The Jimi Hendrix Experience in de studio van de BBC waar ze het nummer 'Purple Haze' spelen. Op 10 mei is de band alweer te gast bij de BBC, waarbij ze ditmaal te zien en te horen zijn in het programma Top Of The Pops met hun laatstverschenen single 'The Wind Cries Mary'. In het kader van de First European Tour 1967, die was begonnen op 4 januari 1967 en die zou duren tot 4 juni van dat jaar, gaf de band een maand lang optredens in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Denemarken en Finland.

Op 5 juni keerde het trio terug naar de Olympic Studio's om te werken aan een nummer getiteld 'Cat Talking To Me'. Van het nummer werden in totaal 17 takes opgenomen. Uiteindelijk zou de tweede take worden afgemixt zodat er een extra laag gitaar en percussie aan kon worden toegevoegd. Alhoewel de track geheel afgerond werd zou het nummer uiteindelijk niet worden uitgebracht. Gelukkig circuleren er wel verschillende takes van 'Cat Talking To Me' in het bootlegcircuit, onder meer op het album Studio ’67 Highlights.

Op 18 juni geeft The Jimi Hendrix Experience hun eerste Amerikaanse optreden op het roemruchte Monterey Pop Festival. De vingervlugge snarenplukker gaf een voor Amerikaanse begrippen ongekend erotische show weg met als knallende finale een onverwacht scheurende uitvoering van het nummer 'Wild Thing' waarbij Hendrix zijn gitaar bereed als een hitsige vrouw om deze daarna met aanstekerbenzine in de fik te steken en in een zevental welgemikte klappen aan gruzelementen te slaan waarna de restanten in het publiek werden gesmeten.

Terwijl de band in Californië was huurde Chandler drie dagen de Houston Studios in Los Angeles af om daar opnames te maken. Het zou een grote teleurstelling worden. Chandler: "Ik had de studio drie dagen geboekt omdat ik had gehoord dat dit een topstudio zou zijn. Het was een puinzooi. Vergeleken met de Olympic Studio's in Londen was die studio niet meer dan een veredelde oefenruimte. Los Angeles liep op het gebied van opnametechniek ver achter in de tijd". Nadat de band nog een week lang optredens heeft gedaan in Los Angeles en New York gaat het drietal naar de Mayfair Recording Studio in New York, waar ze aan de slag gaan met 'Burning Of The Midnight Lamp'.

Jimi Hendrix
Jimi Hendrix

De laatste loodjes
Het had maar weinig gescheeld of de plaat Axis: Bold Of Love was niet op tijd verschenen. Hendrix had het namelijk gepresteerd om de mastertape met de volledige eerste kant van plaat achter te laten op de achterbank van een taxi in Londen. Met een hijgende deadline in hun nek moesten Hendrix, Chandler en Kramer een nacht lang keihard aan de slag om een nieuwe mastertape af te mixen. De mannen kregen het echter niet voorelkaar om het nummer 'If 6 Was 9' te laten klinken zoals hij op de vorige mastertape had gestaan. Gelukkig had bassist Noel Redding een kopie van dit nummer op een tape staan die wel even onder een strijkijzer moest vanwege de nodige kreukels.

Uiteindelijk zou er nog tot en met oktober worden gewerkt aan de totstandkoming van de tracks voor Axis: Bold Of Love. Jimi Hendrix was een perfectionist en dat zorgde voor de nodige spanningen tussen hem en de andere bandleden en manager Chandler. Ook vonden zowel hendrix als Redding dat ze meer creatieve beslissingen mochten maken. In de tijd van Are You Experienced werden deze besluiten namelijk nog door manager Chandler gemaakt. Mitchell: "Bij de opnames voor Axis: Bold Of Love merkte ik voor het eerst dat Hendrix zich ook prima wist te redden achter een enorm mengpaneel, een verdomd eigenzinnige en getalenteerde gitarist was die ook nog eens verdomd goed wist hoe hij bepaalde nummers wou laten klinken".

Noel Redding
Noel Redding

Complexe structuren
Bij de opnames van Axis: Bold Of Love werd uitgebreid gebruik gemaakt van allerlei revolutionaire en complexe nieuwe opnametechnieken. Met uitzondering van de nummers 'Spanish Castle Magic' en 'Little Wing' zouden de tracks van Axis: Bold Of Love dan ook maar zelden live worden uitgevoerd. De tekst van 'Spanish Castle Magic' was gebaseerd op The Spanish Castle, een club in de omgeving van Seattle waar Hendrix gedurende zijn highschooljaren wel had gejamd en opgetreden. Bij 'Little Wing' speelde Hendrix gitaar via een Lesliebox, een versterker met een ronddraaiende speaker die voor het flangende effect zorgde.

Axis: Bold Of Love opende met het experimentele nummer 'EXP', een track die begint als een radiouitzending over buitenaards leven maar al snel uitloopt in een kakofonie van feedback en stereoeffecten. Hendrix was sowieso al een liefhebber van klassieke science fiction en ook het buitenaardse sprak de muzikant zeer aan. Dat is ook goed terug te horen in het daaropvolgende 'Up from the Skies'. 'Wait Until Tomorrow' was daartegen meer een popliedje met een snufje rhythm 'n blues. Dat Hendrix ook prima complexe structuren kwijt kon in een relatief kort rocknummer bleek wel met 'Ain't No Telling'. Het daarna volgende 'Little Wing' was volgens Hendrix gebaseerd op de indruk die hij had van het optreden op het Monterey Pop Festival. Kant A van de plaat wordt daarna afgesloten met het uiterst psychedelische 'If 6 Was 9'.

Kant B van de plaat opent met het eveneens trippy rocknummer 'You Got Me Floatin'', waarin we een gitaarpartij van Hendrix achterstevoren voorbij horen komen en we Roy Wood en Trevor Burton van The Move op achtergrondzang kunnen horen. Ook in het daaropvolgende 'Spanish Castle Magic' wordt er flink op los gefreakt met achtervoren afgespeelde gitaarstukken. Dan is het tijd voor Noel Redding om de zang te verzorgen in het nummer 'She's So Fine', een liedje dat duidelijk is geinspireerd op het werk van The Who.

Het daar weer op volgende 'One Rainy Wish' begint als een ouderwetse wals maar loopt al snel uit in een stevig stuk rockmuziek. In de track 'Little Miss Lover' wordt vervolgens lustig gebruik gemaakt van een wah wah pedaal. Met het abrupt beginnende 'Bold As Love' zijn we daarna alweer toegekomen aan het laatste nummer van de plaat. Bij deze eveneens psychedelische track is Hendrix onder meer te horen op een Mellotron. Ook de opnames van de titeltrack gingen niet zonder slag of stoot. Zo werden er in totaal 27 takes opgenomen van 'Bold As Love' voordat Hendrix te spreken was over het resultaat.

Mitch Mitchell
Mitch Mitchell

De plaat

The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love A

Kant A:
01. EXP
02. Up from the Skies
03. Spanish Castle Magic
04. Wait Until Tomorrow
05. Ain't No Telling
06. Little Wing
07. If 6 Was 9

 The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love B

Kant B:
01. You Got Me Floatin'
02. Castles Made of Sand
03. She's So Fine (Noel Redding)
04. One Rainy Wish
05. Little Miss Lover
06. Bold as Love

The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love 3

De ontvangst
Op 1 december 1967 verscheen Axis: Bold As Love in de Britse platenwinkels. De plaat stond 16 weken in de Britse albumcharts en zou daarbij de 5e plaats weten te bereiken. In Amerika zou de plaat pas in februari 1968 worden uitgebracht omdat Are You Experienced eind 1967 nog steeds als warme broodjes over de toonbank ging. De plaat zou de derde plaats halen in de Billboard Album Top 200. In het toonaangevende muziekblad Rolling Stone werd Axis: Bold As Love zelfs omschreven als het beste voodoo-album dat ooit door een rockband was gemaakt.