FOK!toen: Meat Loaf - Bat Out Of Hell

Vandaag keren we in FOK!toen terug naar vrijdag 21 oktober 1977. Het was namelijk op die dag dat Bat Out Of Hell, het tweede studioalbum van de Amerikaanse zanger Meat Loaf in de betere platenwinkels verscheen. Het album zorgde voor de doorbraak van Meat Loaf en zou uitgroeien tot één van de bestverkopende platen aller tijden. Een mooi moment om eens terug te gaan kijken naar de opkomst van Meat Loaf en de totstandkoming van het album Bat Out Of Hell.

Meat Loaf - Bat Out Of Hell

De jonge jaren
Marvin Lee Aday wordt op 27 september 1947 geboren in Dallas (Texas ) als enige zoon van lerares Wilma Artie en politieagent Orvis Wesley Aday. Vader was een alcoholist die soms dagenlang van huis was om zichzelf een stuk in de kraag te zuipen. De kleine Marvin was dan vaak woonachtig bij zijn oma Charlsee Norrod.

Nadat hij in 1965 zijn opleiding had afgerond aan de Thomas Jefferson High School had de jonge Aday interesse gekregen voor het acteervak. Zo had hij op school al meegewerkt aan musicals als Where's Charly? en The Music Man. Nadat zijn moeder datzelfde overlijdt huurt Marvin een appartement in Dallas en sluit zich zo'n dikke drie maanden af van de rest van de wereld. Nadat hij een goed gesprek heeft gehad met een vriend vertrekt Marvin naar het vliegveld en vertrekt met het eerstvolgende vliegtuig naar Los Angeles.

In Los Angeles richt Aday de band Meat Loaf Soul op, vernoemd naar de bijnaam die de niet al te magere Aday eens had gekregen van een sportdocent op school. Daarnaast verdiende Aday de kost als portier bij een nachtclub in Los Angeles. Bij de eerste opnamesessie van de groep wist Aday een zo hoge noot te zingen dat er spontaan een zekering van het opnameapparaat doorsloeg. Meat Loaf Soul kreeg meteen een platencontract aangeboden door een drietal platenmaatschappijen maar wees deze allemaal af.

Meat Loaf 2

Broadway
Vanaf 1967 trad Aday op met bands als Floating Circus en Popcorn Blizard. Nadat laatstgenoemde band uiteen was gevallen moest Aday de kost zijn te verdienen met de meest uiteenlopende baantjes. Als hij als parkeerwacht werkt bij een hotel ontmoet hij zekere dag een man die hem vraagt wat hij doet als hij niet aan het werk is voor het hotel. Nadat Aday hem had laten weten dat hij zanger was gaf de man hem de tip om auditie te doen bij een nieuwe musical, getiteld Hair. De auditie was een groot succes en Aday zou een half jaar met de musical te zien zijn in Detroit.

De musical Hair zou zorgen voor de aftrap van de muzikale loopbaan van Aday. Danzij alle publiciteit rondom de musical kreeg de zanger het aanbod om een album op te nemen met zangeres Stoney voor het befaamde platenlabel Motown. Eind 1971 zou het album Stoney & Meatloaf worden uitgebracht. Ter promotie van de plaat zou er worden getourd met Jake Wade and the Soul Searchers, maar Aday ontdekte dat de platenmaatschappij hun stemmen uit de single 'Who Is The Leader Of People' had gemixt en deze had vervangen met de zang van Edwin Starr en wou niks meer met de platenmaatschappij te maken hebben.

Niet lang daarna voegde Aday zich weer bij de cast van Hair, die inmiddels Broadway had bereikt. Als Aday op zekere dag auditie doet voor het stuk More Than You Deserve heeft hij zijn allereerste ontmoeting met producer Jim Steinman. Eind 1973 kreeg Aday een telefoontje met de vraag of hij zin had om mee te doen aan een musical getiteld The Rocky Horror Show en was in de show te zien zijn als de personages Eddie en Dr Scott. De musical was een grote hit en zou in 1975 verfilmd worden met Aday, die inmiddels werkte onder de artiestennaam Meat Loaf, in de rol van Eddie.

Meat Loaf 3

Bat Out Of Hell
In 1974 was Jim Steinman begonnen aan de productie van een futuristische rockmusical getiteld Neverland, gebaseerd op het klassieke verhaal van Peter Pan. Steinman en Meat Loaf, die op dat moment tourden met de National Lampoon Show, wilden drie nummers uit die musical gebruiken voor hun volgende album, waarop in totaal een zevental tracks moesten komen te staan. Deze liedjes waren 'Bat Out Of Hell', 'Heaven Can Wait' en 'The Formation Of The Pack'. Laatstgenoemde nummer zou op de plaat komen onder de titel 'All Revved Up with No Place to Go'.

Het vinden van een geschikte platenmaatschappij die het album van Meat Loaf wou uitbrengen was een behoorlijke klus. Al vanaf het moment dat Meat Loaf en Steinman aan het project waren begonnen en er al een aantal tracks waren opgenomen kregen ze constant nee te horen van de platenbazen. De enige die wel interesse toonde voor het project was muzikant en producer Todd Rundgren, die Bat Out Of Hell bekeek als een parodie van de in die tijd razend populaire Bruce Springsteen.

Eind 1975 dook Meat Loaf de Bearsville Studios in Woodstock (New York) om aldaar samen met Roy Bittan en Max Weinberg (Bruce Springsteen's E Street Band), Kasim Sulton, Roger Powell en John 'Willie' Wilcox (Todd Rundgren's Utopia) en zangeres Ellen Foley de nummers voor de elpee op te nemen. Rundgren speelde de solo in het nummer 'Bat Out Of Hell' en Edgar Winter speelde saxofoon in het nummer 'All Revved Up with No Place to Go'. Het producersduo Steinman en Rundgren lieten zich hierbij stevig inspireren door het beroemde Wall Of Sound-geluid van Phil Spector. Met de hulp van Steve Van Zandt (eveneens uit Bruce Springsteen's E Street Band) kwam Meat Loaf in contact met Steve Popovich van Cleveland International Records. Nadat deze het gesproken intro van 'You Took the Words Right Out of My Mouth (Hot Summer Night)' had gehoord had Meat Loaf een platencontract te pakken.

Meat Loaf - Bat Out Of Hell 1

Het concept
Op Bat Out Of Hell horen we het verhaal van een jonge man die bij een ongeluk met een auto om het leven komt. De plaat opent met het titelnummer 'Bat Out Of Hell' waarin we een naamloze man als een maniak horen rijden tot de onvermijdelijke crash plaatsvind. Terwijl de man lligt te sterven denkt hij terug aan het moment waarop hij zijn vriendin voor het eerst tegenkwam ('You Took the Words Right Out of My Mouth'). Het door Jim Steinman en Marcia McClain ingesproken intro was eerder ook gebruikt voor de musical Neverland. Terwijl hij dood ligt te gaan laat de man weten dat hij zijn grote liefde graag nog eenmaal zou willen zien voor hij een enkele reis richting hemel gaat maken ('Heaven Can Wait'). Ook denkt de man terug aan het moment waarop hij een relatie begon en de eerste keer dat hij seks met haar had ('All Revved Up with No Place to Go').

Kant 2 van de plaat opent op het moment waarop de stervende man terugdenkt aan het verbreken van diezelfde relatie ('Two Out of Three Ain't Bad'). Ook memoreert hij aan het moment waarop hij als tiener voor het eerst seks had op de achterbank van een auto terwijl er op de radio een uitzending te horen is van een honkbalwedstrijd ('Paradise by the Dashboard Light'). Pas daarna dringt het tot de man door dat hij werkelijk aan het sterven is en dat hij in de hel zal belanden door zijn gedrag ('For Crying Out Loud').

Meat Loaf 1

De ontvangst
Op 21 oktober 1977 verscheen de elpee Bat Out Of Hell op Cleveland International Records, een dochtermaatschappij van het grote platenlabel Epic Records. Epic Records had maar weinig vertrouwen in de plaat en zodoende kreeg Bat Out Of Hell bij het verschijnen maar amper promotie. Dankzij de videoclip bij 'Paradise by the Dashboard Light' had men in Australië en het Verenigd Koninkrijk wel interesse gekregen in Meat Loaf. Nadat een clip voor de dik 9 minuten durende titeltrack te zien was geweest in het toonaangevende programma The Old Grey Whistle Test werden Meat Loaf en zijn band uitgenodigd om op te treden op de Britse televisie.

Bat Out Of Hell was een plaat die in gestaag tempo één van de bestverkochte platen ter wereld zou gaan worden. Zo gaat de plaat tot de dag van vandaag nog zo'n 200.000 keer per jaar over de toonbank en werden er wereldwijd meer dan 43 miljoen exemplaren van verkocht. In het Verenigd Koninkrijk zou Bat Out Of Hell 485 weken onafgebroken in de albumcharts staan. In Australië zouden 1,7 miljoen exemplaren van Bat Out Of Hell verkocht worden waarmee het daar de op één na best verkochte plaat uit de moderne muziekgeschiedenis zou worden.

Ook in Nederland was de plaat van Meat Loaf een enorme hit. Bat Out Of Hell zou in totaal 57 weken in de Album Top 100 staan, waarvan 12 weken op de allerhoogste positie. 'Paradise by the Dashboard Light' zou op 25 november 1978 op single worden uitgebracht, stond in totaal 37 weken in de Top 40 en haalde daarbij de eerste plaats. De tweede single 'You Took The Words Right Out Of My Mouth (Hot Summer Night)' zou in februari 1979 verschijnen en haalde de vierde plaats in de Nederlandse Top 40.

De plaat

 Meat Loaf - Bat Out Of Hell A

Kant A:
01 Bat Out Of Hell
02 You Took The Words Right Out Of My Mouth (Hot Summer Night)
03 Heaven Can Wait
04 All Revved Up With No Place To Go

Meat Loaf - Bat Out Of Hell B

Kant B:
01 Two Out Of Three Ain't Bad
02 Paradise By The Dash Board Light
- Paradise
- Let Me Sleep On It
- Praying For The End Of Time
03 For Crying Out Loud