Virtual Reality in Nederland

Er is aardig wat innovatie in Nederland te vinden, ook op virtual reality gebied. FOK! was op bezoek bij Virtual 4, een bijeenkomst in de Effenaar van een aantal Brabantse pioniers op dit vlak. We kregen demonstraties te zien van wat er allemaal mogelijk is.

Unit040
De bedrijven die meededen waren Unit040, Manus VR, VRee en Pillow’s Willow. Unit040 maakt (bedrijfs)omgevingen na in VR, inclusief beweging. Je kan dus een machine testen in VR, maar ook een straat laten nabouwen. Handig om te testen hoe iets in de praktijk eruit komt te zien en hoe je ermee interacteert.

Manus VR
Manus VR heeft handschoenen ontwikkeld, waarmee je jouw vingers afzonderlijk in VR kunt bewegen. Dit wordt nu gesimuleerd met de Oculus Rift controllers, maar met deze handschoenen is het dus een één op één vertaalslag. Er is reeds serieuze interesse vanuit NASA, wat meteen aangeeft dat het een kwaliteitsproduct betreft.

VRee – combi
VRee (spreek uit als het Engelse woord ‘free’) heeft een methode ontwikkeld, waardoor je met je hele lichaam in VR kunt rondlopen. Niet alleen, maar met meerdere personen die allemaal andere hardware gebruiken vanaf verschillende locaties. In de demonstratie was er iemand zogenaamd in San Francisco met een Oculus Rift, terwijl zijn collega in Kuala Lumpur was met een Samsung Gear en de sensoren om compleet in VR te zijn. De derde persoon kon zien wat zij beide zagen op een tablet. Geen van drieën hoefde dus bij de anderen in dezelfde ruimte of stad te zijn. In de demonstratie kwamen dus de expertises van alle partijen samen: de omgeving waar ze stonden was gemaakt door Unit040, de handschoenen waren van Manus VR en de techniek om alles aan elkaar te knopen was van VRee. Erg indrukwekkend met heel veel verschillende toepassingen.

Cross play
De twee testers konden samen werken aan dezelfde machine. De instructeur kon voordoen wat de trainee moest doen en deze ook corrigeren als hij een fout maakte. Omdat je samen in VR zit, kan de één de machine starten, zonder dat de ander het weet. Ook kun je per ongeluk iets laten vallen als je niet oplet. Ik had het gevoel dat ik bij de eerste televisiebeelden zat te kijken, want je hebt meteen het gevoel dat hier iets bijzonders aan de hand is: helemaal draadloos volledig in VR met verschillende platformen tegelijk. Over vijf jaar is dit waarschijnlijk gemeengoed, maar op dit moment zit ik nog met een Oculus Rift thuis, vast aan draden waar ik soms mee verstrikt raak en geen mogelijkheid om dit te koppelen aan een ander systeem. Dit vraagt om een andere benadering van het beleven van VR. In de onderstaande foto zie je links het beeld wat de linkertester in de rode ellips ziet. Hij kijkt naar de trainee in de gele ellips die we rechts dezelfde beweging zien maken, als zijn avatar in de gele ellips op het linkerscherm. De posities die zij in de werkelijke wereld innemen zijn compleet verschillend aan hoe zij ten opzichte van elkaar in VR staan.

Virtual 4 - VRee

VRee-gaming
Op de MSI Fandag heb ik VRee reeds kunnen ervaren met een frisbee-spel. Helaas kon hier geen game uitgetest worden, maar ik kom daar graag voor terug. Het idee om met je hele lichaam in VR een spel te kunnen spelen met iemand die in een ander land zit, is betoverend. De lag (vertraging die zit tussen het doorgeven van een signaal en het verwerken ervan) is minimaal, zo wordt ons verzekerd. VRee heeft nu ook een systeem dat makkelijker is dan de latexpakken. Nu heb je de sensoren die je in één keer over je kleding kunt aantrekken. Voordeel: je bent veel sneller klaar. Nadeel: je kunt je geen superheld meer voelen in een nauwsluitend latexpakje.

Virtual 4 - VRee

Hololens
Na afloop was het mogelijk om de Microsoft Hololens te proberen in een ander omgeving die Unit040 had gemaakt. Hololens is geen virtual reality, maar augmented reality. Dat betekent dat er een beeld wordt geprojecteerd over de werkelijkheid heen, net zoals dat met Pokémon Go gebeurt. Dit viel mij een beetje tegen. Ik dacht dat Hololens mijn hele gezichtsveld zou beslaan, maar het bleek een klein venster te zijn. Je kijkt dus voor je gevoel door een raampje naar een andere werkelijkheid. Als Microsoft het raam een stuk groter kan maken, dan wordt het voor gamers een stuk interessanter. De promotievideo’s die Microsoft al een jaar laat zien, gaven je de indruk dat dit reeds zo was. De Hololens scant constant de ruimte om je heen en heeft geen extra sensoren nodig, zoals de Oculus Rift en de HTC Vive dat wel hebben.

Virtual 4 - Unit040

Interface
Door het raam heen zag je een machine. Met de stemcommando’s kon je de machine starten, stoppen en het hele beeld laten draaien. Met handgebaren kun je het menu oproepen om andere creaties naar voren te halen, of gewoon andere programma’s te starten. Er is een mini- controller bij de Hololens die Microsoft dan ook een clicker noemt. Je ziet namelijk in de menu’s altijd waar je naar kijkt, omdat dit wordt aangegeven door een rood puntje. Met de clicker bevestig je jouw keuze. Unit040 onderscheidt zich doordat zij op een hoog niveau omgevingen (met beweging erin verwerkt) kunnen maken voor mixed reality, AR en VR. Zij kunnen dus een vliegveld en het menselijk gedrag daar nabootsen. Als reactie op mijn glimmende ogen zei oprichter Guido van Gageldonk meteen dat het niet in eerste instantie voor gaming was bedoeld, maar om een machine te bouwen of een stad in te richten.

Pillow’s Willow
Toen was het tijd voor de vreemde eend in de bijt: de jonge gamestudio Pillow’s Willow. Hun spel Spark of Light komt binnenkort uit voor Samsung Gear VR en wordt een platform puzzel AAA-ervaring. De hele game is een grafisch genot en spreekt een breed publiek aan. Denk niet dat de mooie vormgeving er is om een laag instapniveau aan te geven. Sommige puzzels zijn erg pittig en ik heb de demo dan ook niet helemaal zonder hulp kunnen uitspelen. Binnenkort verschijnt er een volledige review van deze originele game die speelt met licht.