Star Wars Identities: interactief met een diepere boodschap

Laela French en Sophia Desbiens zijn beiden vanaf 2012 al betrokken bij dit project, toen beslist werd dat het een reizende tentoonstelling zou worden. Laek is manager van de exhibitions die worden uitgevoerd vanuit Lucasfilm en heeft zich daarnaast ook bezig gehouden met het behoud van en de opslag van de artwork en de kostuums die zijn gebruikt tijdens het maken van de prequels. Sophia werkt voor X3Productions, een bedrijf dat zich bezig houdt met de marketing en het ontwerp van de exhibitions. Haar team is verantwoordelijk voor alle logo's en promotiewerk dat wordt gebruikt voor Star Wars: Identities. We gingen met ze zitten om te praten over (natuurlijk) de tentoonstelling, maar ook over de boodschap van Star Wars en hun eigen mening over de films.

Met deze tentoonstelling wilde Laela graag een boodschap overbrengen: "Er zitten in deze exhibit meerdere boodschappen. Maar de voornaamste is wat precies mensen uniek maakt en dat dat uiteindelijk bepaald wordt door de keuzes die je maakt. Daar komt ook de tagline vandaan, What Forces Shape You, en vanuit dat punt geef de tentoonstelling en de keuzes die je daarin maakt een antwoord op." Een verhaal is vaak binair, dus is er vaak een goede en een slechte kant, maar daar is op dat punt Laela het niet helemaal mee eens: "Tijdens de tentoonstelling volg je de verhaallijnen van Luke en Anakin en de reizen in het leven die ze allebei maken. Als je dan Anakin als voorbeeld neemt, is het daar dus niet dat binaire. Hij is niet vanaf het begin al slecht en blijft daarna ook slecht, er zit een evolutie in. Die kleine keuzes die zij maken, zorgen er ook voor dat ze haast een soort van gemeenschappelijke grens met elkaar maken. En daar zit ook weer de boodschap in dat elke keuze die je maakt, hoe groot of klein ook, die brengt je dichter bij de persoon die je uiteindelijk wordt." Daar heeft Sophia ook nog wat aan toe te voegen: "En je bent daar bij natuurlijk uniek. Je wordt geboren met een bepaalde bagage, zowel biologisch als mentaal. Je wordt op een bepaalde planeet geboren en dan krijg je uiteindelijk die invloeden die de bagage die je al hebt zullen 'voeden'. In alle situaties waarin dit gebeurt maak je die keuzes, dus het is niet alleen maar goed of slecht. Het is meer hoe je met die situaties omgaat. Elke keuze heeft bepaalde gevolgen."

En waarom Star Wars, na 40 jaar van succes, vandaag de dag nog succesvol en relevant is, hoef je Laela eigenlijk niet te vragen: "Ik denk dat dat zo is omdat George Lucas een mythologie heeft gecreëerd en niet science-fiction. Hij heeft zijn personages gebaseerd op de traditionele reis van een held en de archetypes die voorkomen in de verhalen van Joseph Campbell. Daardoor hebben ze tand des tijds weten te overleven en is er nog steeds de mogelijkheid om er vandaag de dag jezelf mee te associëren. Het weet je elke weer in het verhaal te trekken en dat is ook deel van een mythologie. Daardoor wordt het dus uiteindelijk ook een sprookje. Dat zie je ook aan het feit dat we vandaag de dag nog steeds Cinderella-verhalen hebben, in een tijd waar we daar eigenlijk ver vandaan zouden moeten zijn. Er is nog steeds een periode waarin zo'n verhaal belangrijk is voor kinderen, en wat George daar heeft gedaan is zo'n verhaal in het lexicon gestopt. Het gebeurt niet vaak en er speelden dan ook een hoop dingen mee toen hij daar mee bezig was. Hij had de juiste tijd te pakken, de juiste plaats om het te doen, en in 1977 was er simpelweg in de tijd van de Vietnam-oorlog een crisis in de cultuur van Amerika. Er waren geen helden, en daardoor werd George beïnvloedt door de tijd van de Vietnam-oorlog toen hij dit aan het schrijven was. Alle inspiraties leidden tot dit fantastische verhaal." Sophia ziet ook vandaag de dag iets: "Mensen identificeren zich nog steeds erg sterk met de personages die George heeft gecreëerd. Alle kinderen in de 70s waren overigens ook direct Luke Skywalkertje aan het spelen. Je liet je als kind direct opslokken door die personages waar je jezelf zo goed mee kon identificeren."

Je identificeren is natuurlijk uitermate makkelijk met een tentoonstelling genaamd Star Wars: Identities. Kaarten zijn nu hier te koop.