Interview RuneScape

Tijdens RuneFest was er nog een beetje tijd voor een interview met producer Mod Orion (Jamie Reid) en product manager Mod MIC (Matt Casey). Hieronder een korte lijst met termen, die op het eerste gezicht vreemd over kunnen komen.

  • RuneScape = RuneScape 3; de laatste versie.
  • Scapers = RuneScape spelers
  • Skill = Vaardigheid, zoals magie, koken, houthakken en vissen. RuneScape heeft er 27 en spelers doen hun best deze allemaal zo hoog mogelijk te krijgen. De meeste skills gaan tot level 99.
  • Clan = Gilde. Spelers die zich hebben verenigd in een groep. Een clan kan ook een eigen gebouw, genaamd een citadel, op hun stukje grond neerzetten. In en rond de citadel kunnen zij werken aan hun skills.

Old School RuneScape - Logo

Dus MIC, jij bent de product manager van RuneScape Mobiel?
MIC: Ik ben de product manager van RuneScape in het algemeen. We zien mobiel als een uitbreiding van ons platform en niet als een aparte game of product. Het is precies hetzelfde spel. Er is geen enkele functie afwezig in de mobiele variant.

Wij willen hetzelfde spel aanbieden, ongeacht of je speelt op een pc of mobiel. Er zijn dan ook geen extra kosten aan verbonden. Iedereen kan de app binnenkort gratis downloaden.

Er zijn meerdere ideeën die worden toegepast in Old School RuneScape die langzaam doorsijpelen naar RuneScape. De manier hoe de enquêtes worden gehouden …  
MIC: We hadden al enquêtes in RuneScape, maar op een iets andere manier. De ontwikkelaars van Old School RuneScape hebben zo’n goede relatie met de spelers, dat we het ook op die manier wilden doen. We gaan de manier van vragenstellen verbeteren, we krijgen dezelfde minimumeisen om een beslissing geldig te maken (minstens 75%).

Orion: In het begin stelden we steeds een paar algemene vragen die een grote impact hadden op de game. De details vulden we nog steeds zelf in. Old School RuneScape stelde juist veel vragen over de details. Dat gaan wij nu ook doen voor iedere update. Ook komen er aan het eind van de ‘developer blogs’ vragen die je kunt beantwoorden, zodat we weten welke ideeën het beste aanslaan.

Daarnaast hebben we ons Ninja Team, dat continue werkt aan een optimale spelervaring. Zij krijgen duizenden verzoeken via Twitter, Reddit en de forums van gamers. Maar dan weet je niet of zo’n verzoek alleen leuk is voor die individuele gamer of ook voor anderen. Daarom is het handig om dit dan weer voor te leggen aan de hele community om te weten in hoeverre die kwestie leeft. Door middel van enquêtes met gesloten vragen krijgen we dan informatie wat de meeste gamers graag zien in RuneScape.

Oké, maar we hebben de manier van enquêteren, Deadman Mode en de tegenhanger Dimension of the Damned. Kan je dan zeggen dat de ideeën worden uitgetest in Old School RuneScape en als het daar werkt, dat het dan ook wordt toegepast in RuneScape?
MIC: Het is geen bewuste strategie. We werken gewoon erg nauw samen en we beïnvloeden elkaar. Old School RuneScape heeft natuurlijk meteen bij de start in 2007 veel zaken overgenomen van RuneScape. Omdat dat toen geen nieuwe ideeën waren, zie je dat niet als het ‘kopiëren van een idee’. We hebben ook weer zaken van hen overgenomen. Deadman Mode loopt erg goed, maar PvP is niet populair in RuneScape, dus we maakten een PvE-variant in de vorm van Dimension of the Damned. Het is dus niet één op één gekopieerd.

Wat deed jullie besluiten om RuneScape voor mobiel uit te brengen? Was het een wens van de gamers of leek het Jagex gewoon leuk om te doen?
Orion: De gamers vragen al jaren om een mobiele versie, dat is niets nieuws. We moesten onze techniek aanpassen om de games op een smartphone draaiend te krijgen. Met de komst van RuneScape NXT was dit eindelijk mogelijk. Veel spelers hebben tegenwoordig niet zoveel tijd. We wilden RuneScape dan ook op een toegankelijker platform brengen, zodat ze ongeacht hun levensstijl  toch door kunnen spelen. Hopelijk kunnen we met RuneScape op mobiel ook gamers bereiken, die waren gestopt met spelen.

Old School RuneScape - Mobiel

Verwachten jullie ook meer nieuwe spelers aan te trekken met RuneScape op mobiel?                  
MIC: We zagen het meteen. Sinds de aankondiging dat RuneScape naar mobiel komt, is het aantal spelers meteen begonnen met stijgen. We verwachten dat die stijging zeker doorgaat tot na de lancering.

Komt er een extra bonus als je speelt op mobiel én op de pc?
Orion: We willen overal dezelfde ervaring bieden, ongeacht het platform dat je gebruikt. Veel Scapers gaan voor een zo efficiënt mogelijke aanpak bij het werken aan hun skills. We willen niet dat er een platform overkomt als net even iets efficiënter dan een ander platform. Dat is niet eerlijk voor andere spelers.

RuneScape - Clue Scroll kostuums (1)

Moet je voor Dimension of the Damned ook iets extra’s downloaden?
MIC: Het is een nieuwe modus is een speciale gamewereld. Je logt in op die wereld en je speelt daar met een versie van je personage met maximale skills. Zo is iedereen op en gelijk niveau en kan je makkelijk samenspelen. Je werkt samen om de zombies te slachten, maar het is nog steeds een competitie omdat iedereen zo lang mogelijk wil overleven.

Is er al een releasedatum voor de Combat pets?
Orion: Er is geen vaste datum, maar we hopen op november. De ontwerpen komen van de Scapers zelf en zijn de winnaars van de ontwerpwedstrijden. Er is een animator op dit moment bezig met alle animaties, om ze goed uit de verf te laten komen. De blinde draak kent bijvoorbeeld kung fu, maar al die bewegingen moeten wel geanimeerd worden.

MIC: Ja, die draak is zo cool, dat is mijn favoriet!

RuneScape - Combat Pet Sifu

Krijgen de combat pets ook een inventaris, zodat ze spullen kunnen dragen? Kunnen ze ook tijdens gevechten buffs geven?
Orion: Nee, ze zijn bedoeld om aan te geven dat je erg goed bent in een bepaalde vorm van combat. Er zijn wel andere soorten pets, die je verkrijgt met summoning die buffs kunnen geven aan de speler.

Kan ik pantser op mijn pets zetten?
Orion: Nee, maar het wel een leuk idee.

Over welke content die uitkomt in 2018 zijn jullie het meest enthousiast?
Orion: RuneScape op mobiel. Vandaag was de eerste keer dat we konden zien hoe de Scapers erop reageerden met het spel in hun handen. We kregen heel veel positieve feedback op deze eerste versie met de pc-interface. Dat zijn hele kleine knopjes en het is lastig spelen, maar ze hebben er gewoon eindbazen mee verslagen. Het feit dat ze zo enthousiast zijn maakt mij erg blij. Ik wil deze ervaring dan ook zo snel mogelijk naar gamers wereldwijd gaan brengen.  

MIC: Voor mij staan de verbeteringen aan ons clan-systeem en alle sociale interactie voorop. Dat vind ik als speler het belangrijkste. Mijn clan is een beetje mijn familie en dat sociale aspect kunnen we in RuneScape nog verder uitdiepen. We willen de gameplaymechanieken verbeteren rondom de clan, de citadel, hoe je buffs krijgt van je clan en we hebben nog meer ideeën op dit gebied. Hier willen we echt iets me doen. De vriendschappen die je opdoet in RuneScape zijn de relaties waar de hele game eigenlijk om draait.

RuneScape - Clan

Kun je je voorstellen dat de introductie van de mobiele variant ook zorgt voor veranderingen in de desktop-versie van RuneScape?
Orion: Dat is al gebeurd met bepaalde aspecten van de interface. De sneltoetsen die je hebt in je scherm en hoe je deze tegenwoordig kunt aanpassen, zijn gekomen doordat we aan het nadenken waren over de mobiele interface. We kijken ook naar de combat, waar ideeën zijn om de gameplay te verbeteren.

MIC: Het mobiele platform geeft ons ook nieuwe mogelijkheden om te communiceren met de Scapers. Denk dan bijvoorbeeld aan push notificaties, waarmee we nieuws door kunnen geven zonder dat zij de app hoeven op te starten. Dus als jij iets hebt verkocht in de Grand Exchange (ingame markt), je vooruitgang in een bepaalde missie, je oogst die rijp is, dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het geeft dus een extra functionaliteit die ons dichter bij de gamers brengt.

Ik ben snel afgeleid en ik start dus veel verschillende quests tegelijk. Komen er ook verbeteringen aan het quest-systeem, zodat ik makkelijker bij kan houden waar ik allemaal mee bezig ben?
Orion: De ontwikkelaars die werken aan mobiel, zijn dezelfde die ook verantwoordelijk zijn voor de verbeteringen aan het banksysteem. Zij zijn ook degenen die moeten zorgen voor een nieuw questsysteem. We weten dat er problemen zijn, maar we moeten allemaal nog een beetje geduld hebben.

MIC: Daarom hebben we ook het Ninja-team, die werken aan verbeteringen in de gameplay. We gaan er echt zo snel mogelijk mee aan de slag. Er zijn nog genoeg andere kwesties zoals deze, waar we aan willen werken om de spelers een fijnere spelervaring te geven.

RuneScape - Clue Scroll kostuums

Komt er een mogelijkheid om de kaart los te koppelen van de game als een apart scherm? Dan kan je de grote kaart namelijk op een ander scherm plaatsen, terwijl je aan het rondlopen bent. En kun je met de komst van mobiel de kaart op je mobiel laten zien, terwijl je aan het gamen bent op de pc?
Orion: Dat laatste is theoretisch mogelijk met een companion app en de app die we nu hebben is verouderd. Het is heel lastig om dat voor elkaar te krijgen. Spelers hebben nu vooral gevraagd om te kunnen handelen op de Grand Exchange (ingame markt) zonder ingelogd te zijn. Dat is al een uitdaging. Maar inderdaad, de mogelijkheid om de kaart, je quests, je chat-scherm, enzovoorts op een ander scherm te zetten is erg handig.

MIC: Het is wel erg moeilijk om voor elkaar te krijgen. Deze game is 17 jaar geleden gebouwd en het is technisch erg bewerkelijk om veranderingen aan te brengen die heel simpel lijken.

Welke veranderingen zijn dan makkelijk om voor elkaar te krijgen?
MIC: Volgens mij is niets makkelijk.

Orion: Onze updates die we wekelijks uitbrengen, zoals meer slayer mobs, zijn relatief makkelijk. De moeilijkheidsgraad komt pas kijken bij het ontwerpen van iets, want het moet wel passen bij de rest van de game. Kort gezegd, iets doen wat we al eerder hebben gedaan is makkelijk. Nieuwe dingen inpassen is lastig.

Is er iets dat je zelf graag wilt zien in RuneScape? Dus geen idee van de spelers of van Jagex, maar iets wat een persoonlijke wens is.
MIC: Ik wil RuneScape kunnen spelen op ieder platform, of dat nou een tablet, een gameconsole, een 3D hologramprojector of virtual reality is. RuneScape moet overal speelbaar zijn.

Orion: Mijn idee klinkt nu meteen een stuk minder ambitieus. Ik heb altijd een skill gewild, waarmee je kan zeilen. Toen we de Arc invoerden (Eastern Lands), waar je jouw eigen eiland kan ontdekken en claimen, hoopte ik reeds op de zeil-skill. Vandaag ging het over ‘deep see fishing’ en ik hoopte wederom op de zeil-skill. Er wordt al zo lang over gesproken dat het een meme geworden is.

RuneScape - Zeilen

Nu je het toch over de eilanden hebt, ga ik meteen een cultureel beladen vraag stellen. Nederlanders hebben molens en dijken. Hiermee pompen we water uit een gebied en zetten er een dijk omheen. Zo kunnen we ons grondgebied vergroten. Kunnen jullie niet zoiets invoeren in de Eastern Lands?
MIC: Ik ben bang om te zeggen dat zoiets kan, zonder eerst met de ontwikkelaars te hebben gepraat.

Orion: Dat is het mooie van RuneFest, om al deze ideeën te horen. Het is iets dat we kunnen overwegen inderdaad. Zeg nooit nooit.

Is er nog iets dat jullie met ons willen delen?
Orion: We hebben een beetje momentum nu. Vorige week tijdens het dubbel xp weekend hebben we de skill invention uitgebreid, nu is RuneFest, maandag komt het grote eiland Lost Grove uit met de nieuwe slayer mobs … Er is echt veel te doen. We hebben trouwens in Lost Grove nog een paar secrets verstopt.

MIC: Het wordt echt een mooi jaar voor RuneScape. Er komen leuke dingen aan, er komen steeds meer Scapers bij, dus ik heb er echt zin in.