FOK! op San Diego Comic-Con, deel 2

Met alle gekkigheden die in San Diego tijdens Comic-Con plaatsvinden lijkt het eigenlijk net een festival: er is overal wat te beleven, er lopen kleurrijke figuren rond op straat en iedereen is in dezelfde, feestelijke state of mind.

En, bijvoorbeeld, het eten is prima; niet in het Convention Center zelf, maar in het ernaast gelegen Gaslamp Quarter, het historische hart van de stad, stikt het van de typisch Amerikaanse maar oh zo gezellige bars en restaurants, die aan het einde van de dag vollopen met bepakte en bezakte con-gangers. Snel eten, dan spullen dumpen en hup, terug naar de rij voor Hall H, want die rij voor de zo populaire panels begint 's avonds voor de volgende dag. En nee, van deze praktijk kijkt allang niemand meer op. 

Comic-Con is, meer dan we gewend zijn van de nogal statische beurzen in de Amsterdamse RAI of de Utrechtse Jaarbeurs, een belevenis. Loop het Convention Center uit en je kunt niet alleen de lokale ondernemers verblijden met je aanwezigheid, maar ook alsnog die tv- en filmstudio's tegenkomen en als je die je aandacht gunt, krijg je er een leuke ervaring bij, vaak met wat goodies op de koop toe. Zo noemden we gisteren Amazon Prime Video's The Tick, maar ook hun grote concurrent laat van zich horen.

Gisteren noemden we al even Netflix, die dit jaar voor het eerst Comic-Con omarmd heeft (Nederlandse con-gangers zullen al gezien hebben dat Comic Con Amsterdam vorig jaar al een Netflix-stand had), en ze pakken flink uit. Naast panels voor hun series en films en een stand op de beursvloer was er donderdagavond de première van de film Death Note en het hele weekend kunnen bezoekers zich onderdompelen in de Netflix experience. Een 'offsite' waar de kostuums van de Defenders van dichtbij te zien zijn (vergelijkbaar met de Justice League-outfits op de beursvloer) en waar Stranger Things-fans een route kunnen volgen door een aantal ruimtes die ingericht zijn als scènes uit de serie, eindigend met een VR-ervaring waarin je je in het Byers-huis waant.

Ook voor Bright, een in december op Netflix te verschijnen film van David Ayer met Will Smith en Joel Edgerton, is een gebied (eigenlijk onderdeel van één van de lokale Hilton hotels) ingericht zodat de bezoeker een beeld kan krijgen van de wereld waarin de film zich afspeelt en met een souvenir (zoals een t-shirt of een tijdelijke tattoo) de zaal kan verlaten.

En natuurlijk lopen er weer veel cosplayers rond. Een kleine selectie.

Later dit weekend zullen we meer onderzoeken wat nu precies ervoor zorgt dat een eenvoudige beurs als Comic-Con International zo enorm op een festival lijkt. Is er meer dan alleen een beetje troep kopen en panels bijwonen? Jazeker. Stay tuned!

Foto's door Yuen Li en Peter Breuls.