Kingdom Hearts terugblik deel #1: het begin van de serie

2. Re:Chain of Memories

Re:Chain of Memories en 358/2 Days zijn spinoffs die vooral dienen als opzet naar Kingdom Hearts II. Het is alleen verrassend hoe belangrijk ze daarin zijn. Je kunt alsnog beide overslaan, maar dan mis je belangrijke ontwikkelingen rondom belangrijke personages zoals Riku, Naminé, Roxas en Axel. Het verhaal van Kingdom Hearts mag dan over het algemeen niet heel sterk zijn, de personages die erin spelen en hun relaties zijn vaak wel de moeite waard.

Eerst dien je Re:Chain of Memories te spelen. Deze game kwam oorspronkelijk in 2004 uit als een GBA-game. Dat is niet de versie die je in de nieuwe collecties speelt. Wij spelen namelijk een HD-versie van de PS2-remake dat in 2007 uitkwam. Het voordeel van de PS2-versie is dat het tot een echte 3D-game is gemaakt en je veel meer bewegingsvrijheid hebt, iets dat de combat ten goede komt. Het nadeel is dat het assets van Kingdom Hearts I compleet hergebruikt, waardoor de werelden tussen de twee games een beetje hetzelfde ogen.



Re: Chain of Memories speelt zich onmiddellijk na het einde van Kingdom Hearts 1 af. Sora, die samen met Donal en Goofy op zoek is naar Riku en Mickey, wordt naar een mysterieus kasteel gelokt. In deze 'Castle Oblivion' legt een figuur gekleed in zwart aan Sora uit dat deze plaats heeft wat hij zoekt, maar dat hij in ruil voor die informatie iets dierbaars moet verliezen. Dat blijken Sora's herinneringen te zijn. In werkelijkheid blijkt dit alles een val van Organization XIII te zijn, een groep die Sora onder hun controle wil krijgen en in de komende delen een hoofdrol speelt.

Belangrijker om te weten is wat dit deel met de gameplay doet. In plaats van traditionele actie-RPG knokpartijen wordt hier alles bepaald door kaarten. Dat klinkt suf, maar ik stond verteld van hoe goed dit werkt. Voor alle acties die je kunt uitvoeren - aanvallen, magie, healen, summons - heb je een specifieke kaart. Daarnaast hebben alle kaarten een numerieke waarde (van 0 tot en met 9). Tijdens gevechten ben jij niet de enige die kaarten gebruikt, je tegenstanders doen dan ook. De kernregel die je moet weten is dat de numerieke waarde van je kaart hoger moet zijn dan die van je tegenstander, anders voer je die actie niet uit.

Het kaart-systeem heeft bijzonder veel diepgang. Het spel draait uiteraard niet alleen maar om het spelen van de hoge kaarten. Je kunt kaarten opstappelen om unieke combo's te creëren en er zijn nog een aantal andere factoren die langzaam worden toegevoegd. Het systeem was in ieder geval goed genoeg om mij vaak te laten peinzen over de compositie van mijn deck. Vooral baasgevechten dwingen je om goed na te denken over welke combinaties zouden kunnen werken. Dit toch wel innovatieve systeem is de grootste triomf van Chain of Memories. Bepaalde mechanieken uit dit deel zouden later (deels) toegepast worden in Birth by Sleep



Sora herbeleeft in het kasteel de herinneringen van zijn reizen door de verschillende werelden van Kingdom Hearts I. De hergebruikte omgevingen van die werelden zijn niet het enige wat een gevoel déjà vu geeft, de verhalen in die werelden zijn ook grotendeels hetzelfde liedje. Dit is het grootste minpunt van dit deel. Het feit dat je deze game ook eigenlijk twee keer moet spelen helpt daar niet bij. Als je het spel met Sora uitspeelt kun je namelijk aan de slag met Riku.

Riku zit op hetzelfde moment als Sora in het kasteel, maar dan in een ander deel waardoor ze elkaar niet treffen. Hoewel je wederom door diezelfde werelden heen moet kun je dit stuk van het verhaal niet missen. Riku's rol in Chain of Memories is namelijk veel interessanter. Hij vecht door het spel heen niet alleen tegen zijn schuldgevoel, maar ook letterlijk tegen een versie van Ansem (de slechterik uit deel 1) dat in hem schuilt. Wat hij uiteindelijk hier meemaakt is bepalend voor zijn acties in zowel 358/2 Days als in Kingdom Hearts II. Gelukkig maakt Chain of Memories Riku's deel ook leuk om te spelen. De manier waarop hij kaarten gebruikt is anders en hij vecht ook tegen een aantal unieke bazen.

Wat er met Sora gebeurt in Chain of Memories lijkt uiteindelijk niet erg belangrijk voor het verhaal. Het wordt immers aan het begin van Kingdom Hearts II 'opgelost'. De gebeurtenissen hebben wel een groot effect op een aantal andere personages. Het is vooral belangrijk voor Riku's ontwikkeling, het is een introductie op Organization XIII en het bepaalt uiteindelijk ook wat er met Roxas gebeurt in 358/2 Days.

Re:Chain of Memories is toch iets moeilijker om aan te raden. Het ligt niet aan de combat of het verhaal, want eerstgenoemde is leuk en origineel en laatstgenoemde verhelpt samen met 358/2 Days een aantal zwakke aspecten van Kingdom Hearts II. Het enige echt grote minpunt is dat je dus weer diezelfde werelden moet doorlopen. Als je dat kunt behappen is Re:Chain of Memories niet gewoon een spinoff, maar gewoon een hele goede game.