Wat is er nieuw in de MotoGP-paddock in 2017?

3. De MotoGP-satellietteams in 2017

Tijd voor de satellietteams. Sommige fabrieken gaan door met hetzelfde team, terwijl anderen jong talent uit de Moto2 een kans geven. En zegt 'Reale Esponsorama Racing' je iets? Misschien niet, maar toch is de fabriek niet zo nieuw als je in eerste instantie zou denken. Het komt allemaal voorbij maar we beginnen met onze favoriete Brit. 

LCR Honda
Lone wolf Cal Crutchlow gaat net als vorig seizoen zonder teamgenoot door het leven. Crutchlow kende een goed 2016 en haalde zijn eerste GP-zege binnen, maar wist die prestatie ruim een maand later ook nog eens te herhalen. Zijn twee overwinningen zorgden voor het eerste Britse succes sinds 1981.

Estrella Galicia 0,0 Marc VDS
Geen spectaculaire switches binnen het Marc-VDS-team. Zowel Jack Miller als 2014 Moto2-wereldkampioen Tito Rabat blijven bij de Belgische fabriek. Nu de eerste triomf in de hoogste klasse voor Miller een feit is, gaan we dit seizoen meemaken of ook Rabat de bovenste trede van het podium mag beklimmen.

Monster Yamaha Tech3
Het was natuurlijk nooit de vraag óf, maar slechts wanneer, Fransman Johann Zarco de stap naar de MotoGP zou gaan maken. Met twee opeenvolgende Moto2-wereldtitels op zak (2015; 2016) maakt hij in 2017 eindelijk zijn debuut bij het satellietteam van Yamaha. De Duitse Jonas Folger behoort vanaf dit jaar ook bij de grote jongens en heeft al laten weten dat hij hoopt op een 'top-10 notering' bij de eerste race in Qatar.

Reale Esponsorama Racing
Hoewel de naam van deze fabriek je wellicht niet bekend voorkomt, is het geen onbekende in de paddock. Avintia Racing heeft een naamswijziging ondergaan, maar qua veranderingen blijft het daarbij. Teamgenoten Héctor Barberá en Loris Baz wisten vorig jaar enkele keren binnen de top-5 te finishen en zullen dat dit seizoen ongetwijfeld willen herhalen én verbeteren. Barberá gaat dit proberen met zijn Ducati GP16, terwijl Baz over de baan scheurt met de GP15-variant.

Octo Pramac Racing
De in 1990 geboren Italiaan Danilo Petrucci mistte vorig seizoen de eerste vier races wegens een handblessure, maar gelukkig verschijnt de 26-jarige coureur dit jaar wél aan de start op het Losail International Circuit in Qatar. Voor de 24-jarige Scott Redding wordt dit het tweede jaar bij het Pramac-team. Ondanks de podium finish van de Brit in Assen afgelopen jaar wist zijn Italiaanse teamgenoot over het hele seizoen meer punten bij elkaar te racen. Daarom rijdt Petrucci in 2017 op een GP17 Ducati en Redding op een GP16.

Pull&Bear Aspar Team
Na tien jaar in de Grand Prix (125cc; 250cc; Moto2; MotoGP) vertrok Karel Abraham eind 2015 naar de World Superbikes. De Tsjech verwachtte daar wel een paar seizoenen rond te rijden, maar verloor zijn zitje voor 2017 direct na zijn debuutjaar. Lang heeft de 27-jarige racer niet hoeven treuren want het Aspar-team kon de coureur wel goed gebruiken en dus zien we Abraham in 2017 terug in de GP-paddock. Teamgenoot Álvaro Bautista wist tijdens de testdagen in Sepang hoog in de tijdlijsten te eindigen en zal zeker voor het podium gaan.