Wat is er nieuw in de MotoGP-paddock in 2017?

2. De MotoGP-fabrieksteams in 2017

We beginnen met het spreekwoordelijke neusje van de zalm: de fabrieksteams. Door de komst van een newbie verschijnen er maar liefst zes aan de start dit jaar.

Repsol Honda Team
Het oranje team kent weinig veranderingen: regerend wereldkampioen Marc Márquez zal zijn titel gaan verdedigen onder de vlag van de Spaanse fabriek, terwijl teamgenoot Dani Pedrosa zal proberen eindelijk een keer die felbegeerde kampioenstitel binnen te slepen. Tijdens silly season, de periode dat de transfermarkt open ligt, waren er geruchten dat Pedrosa de overstap zou maken naar Yamaha. Deze roddels bleken pertinent onwaar, en nu nummer 26 hersteld is van de zoveelste sleutelbeenbreuk, die hij opliep na een crash in Motegi vorig jaar, zal hij meer dan ooit willen laten zien waar hij toe in staat is.

Movistar Yamaha MotoGP
Ongetwijfeld dé grootste twist in de koningsklasse 2017: drievoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo verruilt na negen jaar het blauw van Yamaha voor het rood van Ducati. Deze shock move bracht een ware stoelendans van MotoGP-zitjes teweeg. Legende Valentino Rossi leek niet rouwig om het verlies van zijn (voormalig) teamgenoot, maar kreeg wel weer een nieuwe Spanjaard naast zich. Het Yamaha-team bracht de 22-jarige Maverick Viñales binnen. We mogen heel wat van deze jonge racer verwachten aangezien de voormalig Moto3-wereldkampioen constant bovenaan de tijdlijsten prijkt tijdens pre-season testdagen.

Ducati Team
Ducati heeft na enkele rampzalige jaren het roer compleet weten om te gooien. Er mistte echter nog één ingrediënt: een bewezen topcoureur. En die hebben ze gevonden in de Spaanse Jorge Lorenzo. De 29-jarige racer had na onder andere de afhandeling van het beruchte 'Sepang incident' genoeg van Yamaha en vertrok naar Ducati, waar hij een van de grootste miljoenendeals uit de paddock tekende. Toen Andrea Iannone moest plaatsmaken voor de vijfvoudig wereldkampioen werd Andrea Dovizioso definitief de nieuwe teamgenoot van Lorenzo.

Team Suzuki Ecstar
Iannone kon vrijwel direct terecht bij het team van Suzuki Ecstar. De Japanse fabriek maakte zijn rentree in de hoogste klasse in 2015 met Viñales en Aleix Espargaró. Viñales wist hen afgelopen seizoen meerdere podia én een eenmalige zege te bezorgen, en sluit zijn tijd bij het team hiermee positief af. Iannone neemt zijn plek in en op basis van de pre-season testweekenden lijkt The Maniac al aardig overweg te kunnen met zijn nieuwe machine. Met de komst van de Italiaan gooide Suzuki alles om en ruilde Espargaró in voor Moto2-coureur Álex Rins. In 2015 werd Rins rookie of the year in de Moto2-klasse en eindigde als tweede in het kampioenschap. De Spanjaard deed het vorig jaar opnieuw goed in de strijd om de titel en wist derde te worden.

Aprilia Racing Team Gresini
Ook Aprilia ging voor een geheel nieuwe line-up: Álvaro Bautista en Stefan Bradl moesten plaatsmaken voor twee andere coureurs. Sam Lowes tekende eerder al een driejarig contract met Gresini, waarvan vorig jaar in Moto2 het eerste jaar was. Nu gaat de 26-jarige Brit rechtstreeks uit de middelste GP-klasse voor twee jaar naar het MotoGP-team van Aprilia. Voormalig Suzuki-racer Aleix Espargaró wordt zijn teamgenoot. Overigens vertrok Bradl na het verlies van zijn plaatsje naar de World Superbikes voor het nieuwe seizoen.

Red Bull KTM Factory Racing
In 2017 verwelkomen we KTM in de koningsklasse. We kennen de Oostenrijkse fabriek natuurlijk al uit de andere twee klassen, maar nu waagt KTM zich ook als fabrieksteam in de MotoGP. De jongere van de twee Espargaró-broertjes, Pol, vormt samen met Bradley Smith het eerste team van de debuterende fabriek. De twee coureurs kennen elkaar goed, aangezien het tweetal de afgelopen drie jaar teamgenoten waren in het satellietteam van Yamaha, Yamaha Tech3.