Final Fantasy XIV Fanfest in Frankfurt

Afgelopen weekend stond Final Fantasy XIV in de schijnwerpers in Frankfurt. Het laatste fanfest van 2016/2017-tour kwam in Europa om het allerlaatste nieuws over de aankomende uitbreiding Stormblood. Als doorgewinterde speler moest ik daar natuurlijk naar toe om de keynote en andere presentaties bij te wonen en mee te doen aan allerlei community-activiteiten. Of mijn eerste poging tot het tekenen van een Chocobo gelukt is kun je verderop bekijken!

FFXIV Fanfest is een evenement voor de spelers van de MMORPG. Er worden allerlei panels en workshops georganiseerd. Kun je alleen stil zitten met een scherm voor je neus dan zijn er allerlei in-game activiteiten voor de aanwezigen. Er zijn twee eerdere fanfests geweest. De eerste was in Las Vegas, waar de uitbreiding Stormblood werd aangekondigd. De tweede, in Tokio, bracht informatie over de eerste nieuwe klasse, de Red Mage. Nu is het zo dat de director van de game, Naoki Yoshida, bij de twee events een specifiek T-shirt aan had. Dat in Vegas was de Scarlet Witch uit het Marvel-universum dat een verwijzing naar de Red Mage was. Bij die onthulling in Tokio had hij een Spider-Man T-shirt aan. Verschillende theorieën vlogen over het internet over wat we in Frankfurt te horen zouden krijgen: de puppeteer en de samoerai waren wel de meest genoemde in de community.

Vooral de samoerai was ver gezocht: de regisseur van de film Spider-Man 3 heet Sam Raimi. Als je dat in het Japans zou opschrijven lijkt dat verdomd veel op samoerai. Of had hij om te trollen zo maar een T-shirt aan en is het een blue mage? Die trailer wordt bij elk fanfest iets uitgebreider om zo langzaam alles te onthullen. Dus toen de keynote begon met de trailer zagen we eerst de twee bekende gedeeltes van Stormblood en de Red Mage zelf, om daarna onder luid gejuich van het publiek een samoerai in actie te zien. Yoshida kwam na de trailer op in een enorm gedetailleerd samoerai-pak en ging los met de informatie die ik apart in een preview zet. En ja, hij heeft ons nog kunnen verrassen met letterlijk en figuurlijk groot nieuws dat niemand heeft zien aankomen.

Final Fantasy XIV Fanfest 2017 - Frankfurt - Keynote (Foto: Pheno)

De keynote was nog niet afgelopen of iedereen haastte zich naar de merchandise. Knuffels, pins met de symbolen van de klassen uit de game, figurines, artbooks: ze gingen als warme broodjes over de toonbank. Als rasechte pauper (of oerzuinige Nederlander) ben ik mee gaan doen met allerlei games in plaats van mijn creditcardlimiet te bereiken. Activiteiten genoeg namelijk. Nu hebben ze daar ook een wedstrijdelement aan gehangen: bij elke mini-game die je doet krijg je een stempel. Doe je mee aan in-game uitdagingen, dan krijg je er twee voor de moeite en vijf als je de uitdaging ook haalt. Met de verzamelde stempels waren er weer goodies te verdienen. Dus mijn sleutels hangen nu aan een Chocobo-keyring en mijn koffer is volgeplakt met Final Fantasy XIV-stickers. Helaas, er vielen geen prijzen op de loten die ik verdiend heb, het is net de Staatsloterij.

Final Fantasy XIV Fanfest 2017 - Frankfurt - Overview (Foto: Pheno)

Bij minigames moet je denken aan ringwerpen, een rodeo doen op een mechanische Bahamut of een kamelenrace, maar dan met Chocobo ‘s in plaats van kamelen. Niet heel moeilijk, maar wel grappig als je niet al te veel moeite wil doen voor de eerste paar stempels. Wat dat betreft zijn de in-game activiteiten leuker. Zo is er een speedrun-uitdaging waar je een bekende dungeon met een groep binnen een bepaalde tijd moet schoonvegen. Een probleem: de sprintknop is uitgeschakeld, dus je tijdswinst moet je uit het snel verslaan van de vijanden en bazen halen. De Trial Roulette in Final Fantasy XIV krijgt op het fanfest nog een extra uitdaging. Een van de spelers moet aan een rad draaien om te bepalen welke trial uit de game gedaan gaat worden, om daarna aan een tweede rad voor een beperking er bij te draaien. Dat kan een laag itemlevel zijn of een groep die alleen uit tanks mag bestaan. Gelukkig waren er geen 'Extreme trials' uit de game te draaien, maar de 'Hard'-varianten waren af en toe al uitdagend genoeg met een beperking. Ik hoop echt dat ze dit eens in de game implementeren om zo custom Trails te maken.

Final Fantasy XIV Fanfest 2017 - Frankfurt - Bahamut Riding (Foto: Pheno)

De Fanfest exclusieve Battle Challenge was een nieuwe Ultima-bossfight. Deze komt in de aankomende patch voor Final Fantasy XIV er ook bij zodat iedereen er op los kan gaan. Met iedereen bedoel ik een groep van 24 spelers om hem te temmen. Heel lastig is hij niet zo blijkt, maar zoals bij elke baas is het weten hoe de specifieke mechanics werken. Als healer zag ik de eerste poging al misgaan, omdat aanvallers (dps) plots verschijnende pilaren niet op tijd aanvielen. Ultima telt ondertussen af tot hij zijn super-aanval doet, maar als die pilaren niet neergaan dan kun je hem niet meer beschadigen. Dus boem, dood, uithuilen en dps-spelers erop wijzen dat die pilaren echt neer moeten. De tweede poging was dan ook een overwinning. Nu is het op zeker dat de uiteindelijke versie wat meer moeite gaat kosten. De patch zou eind deze maand moeten uitkomen, dan kan ik het zelf ondervinden of dat zo is.