Hearthstone: The Year of the Mammoth

2. Noppie2000

Welke kaarten gaan we het meest missen?

Ik houd van kaarten die op zichzelf iets nieuws mogelijk maken, kaarten die geen decks sterker maken, maar compleet nieuwe archetypes mogelijk maken. Ik ga dan ook vooral de expansion League of Explorers missen. Hoewel Reno Jackson de laatste tijd erg veel speeltijd heeft gezien (hij was de enige mogelijkheid om nog te winnen van aggro), is het een kaart die in zijn eentje Highlander-decks mogelijk maakte. 

League of Explorers Hearthstone

Ook andere kaarten uit League of Explorers worden een gemis. Wat dacht je van Elise Starseeker, die van control-battles een waar schaakspel maakte. Bij de onthulling deed iedereen er lacherig over, maar de kaart heeft zichzelf lange tijd bewezen in Control Warrior en Control Priest. Ook Brann Bronzebeard en Sir Finley Mrrgglton worden een waar gemis. League of Explorers is voor mij een uitbreiding die qua balans perfect in elkaar stak en iets nieuws bracht, een speerpunt voor toekomstige uitbreidingen.

Welke decks zijn niet meer speelbaar?

Met het verdwijnen van Reno Jackson, gaan highlander-decks lastig worden. Kazakus is op zichzelf natuurlijk een sterke kaart (net als Raza), maar zonder de grote heals van Reno Jackson zullen Highlander decks verdwijnen of veel sneller van natuur worden. Combo decks en Dragon decks worden met het verdwijnen van Blackrock Mountain ook erg lastig om nog effectief uit te voeren. Zonder Emporer Thaurissan zijn sommige combo's bij voorbaat al onmogelijk uit te voeren als je als eerste speelt (zoals de Leeroy-Faceless combo) en zonder kaarten als Blackwing Corruptor verliezen Dragon-decks een aantal staples die het deck in de eerste instantie sterk maakten.

Of wat dacht je van Tempo Mage? Zonder Flamewaker is het hele idee achter het deck verdwenen. Nee, we zullen voornamelijk nieuwe decks gaan zien, omdat er gewoon erg veel staples verdwijnen.

Welke decks houden stand na de update?

Dit is een erg lastige vraag. Ik heb natuurlijk de kaarten bekeken die roteren naar Wild en eigenlijk elke klasse verliest staples (of kwamen sowieso al niet voor in de meta en hebben meer nodig). Mages verliezen Reno en Flamewaker, Warlocks hun enige relevante deck, Warriors verliezen Varian Wrynn en Bash, Shamans verliezen hun opener met Tunnel Trogg en Totem Golem, Druids verliezen Aviana en Beast-synnergy en ga zo maar door.

Jade Golem Hearthstone

De decks die voornamelijk een kans krijgen, zijn dan ook waarschijnlijk de decks die gebaseerd zijn op Mean Streets of Gadgetzan. Denk aan Jade Shaman / Druid. Als de meta vertraagt (waar Blizzard wel op mikt, so here's hoping) kunnen de hand-buff kaarten (van de Grimy Goons, oftwel Warrior, Paladin en Hunter) wellicht een comeback maken. Er gaat in ieder geval veel veranderen, want veel archetypes verliezen teveel (essentiële) kaarten. 

Is Blizzard goed bezig met de huidige plannen?

Vind ik wel. Naast het feit dat ze de focus leggen op een constant veranderende meta, stoppen ze ook veel meer energie in communicatie met de community. Regelmatige blogposts, discussies op Reddit en live Q&A's op Twitch. Blizzard laat zien te luisteren en actief aan oplossingen te werken aan de problematiek die de community ervaart binnen Hearthstone. We kunnen alleen maar hopen dat Blizzard hiermee doorgaat, want het is een verademing ten opzichte van 2016. Nu al.

Dan hebben we natuurlijk het spel zelf. Zoals gezegd mikt Blizzard dit jaar op drie grote expansions van ongeveer 130 kaarten, wat een grotere impact op de meta moet hebben dan kleinere adventures van 40 kaarten. Het blijft een kaartspel, dus een meta zullen we altijd hebben, maar de hoop is er dat met de rotatie meer ruimte wordt voor meerdere decks per klasse. De voorboden zijn goed vanuit Team 5, maar het is nu aan hen om ook daadwerkelijk te voldoen aan de hooggespannen verwachtingen.

Wat verwachten we van de komende expansions?

Als de geruchten kloppen, is de volgende expansion gebaseerd op Un'Goro Crater uit World of Warcraft, wat natuurlijk een hoop Dinosauriërs gaat betekenen. Wellicht zelfs als nieuwe tribe. Hunters en Dinosauriërs klinken als een logische combo, dus hopelijk zien we die klasse terugkeren in de meta. Ik verwacht weinig sterke low-mana drops en meer focus op de midrange, om geen te snelle meta neer te zetten. 

Hearthstone: Lost Secrets of Un'Goro leaked

Verder laat ik me graag verrassen, al zou ik graag Icecrown Citadel als expansion zien. De combinatie tussen een grote uitbreiding en singleplayer-missies zouden de perfecte combinatie zijn om de geliefde Raid uit World of Warcraft naar Hearthstone te brengen.