FOK!toen: The Rolling Stones - Between the Buttons

Vandaag gaan we in FOK!toen een halve eeuw terug in de tijd. Het was namelijk op 20 januari 1967 dat het album Between The Buttons van The Rolling Stones verscheen. Between The Buttons was het elfde studioalbum van The Rolling Stones en was eveneens het eerste album waarop we de Engelse band konden horen flirten met psychedelica. Een mooi moment dus om eens terug te kijken op de totstandkoming van dit ondergewaardeerde pareltje.

Between The Buttons

De voorgaande tijd
Nadat The Rolling Stones ter promotie van hun album Aftermath in juni en juli 1966 stevig hadden getourd door Noord-Amerika ging de band begin augustus van dat jaar aan de slag met de opvolger van die plaat. Vanaf 3 tot 11 augustus zijn de mannen in de RCA Studios in Hollywood om daar een aantal backingtracks op te nemen. Naast een zestal tracks voor de plaat Between The Buttons neemt de groep ook een aantal instrumentale tracks op getiteld 'Get Yourself Together', 'Godzi', 'Panama Powder Room' en 'Ya Bask Blues'. Geen van deze composities zouden de plaat halen.

Between The Buttons 1

Eind augustus zijn The Rolling Stones weer in Londen waar ze in de IBC Studio verder gaan met de opnames van hun volgende album. Samen met The Mike Leander Orchestra worden de tracks 'Have You Seen Your Mother, Baby, Standing In The Shadow?', 'It’s Been Quiet Here At Home', 'My Girl' en 'Who's Driving Your Plane?' op de gevoelige band vastgelegd. Laatstgenoemde track zou als B-kant van de single 'Have You Seen Your Mother, Baby, Standing In The Shadow?' verschijnen. De Smokey Robinson-cover 'My Girl' zou worden uitgebracht op het verzamelalbum Flowers.

Rolling Stones 1967 02

Op 5 september zijn Brian Jones, Bill Wyman en Charlie Watts opnieuw in de IBC Studio te vinden, om daar samen met Jimmy Page, Nicky Hopkins, Peter Gosling en The Mike Leander Orchestra opnames te maken voor de soundtrack van de film Mord und Totschlag. Mick Jagger en Keith Richards vliegen ondertussen naar Hollywood waar ze samen met producer Andrew Oldham de single 'Have You Seen Your Mother, Baby, Standing In The Shadow?' afmixen in de RCA Studios. Een paar dagen later volgen de andere bandleden om in New York een promofilm op te nemen voor de single met regisseur Peter Whitehead. Ook zijn The Rolling Stones op 11 september te gast in de Ed Sullivan Show, waar ze de hits 'Paint It Black', 'Lady Jane' en 'Have You Seen Your Mother, Baby, Standing In The Shadow?' spelen.

Between The Buttons 2

Let's Spend Some Time Together
23 september begonnen The Rolling Stones aan de zevende tour door het Verenigd Koninkrijk wat tevens de laatste tournee in hun thuisland zou zijn gedurende de jaren zestig. In 17 dagen gaf de band maar liefst 23 concerten. Ook worden er op 23 september in de Royal Albert Hall een tweetal nieuwe promofilms opgenomen voor 'Have You Seen Your Mother, Baby, Standing In The Shadow?' en een promofilm voor 'Lady Jane'. Op 8 november gingen de opnamesessies verder in de gloednieuw verbouwde Olympic Sound Studios, de plaats waar ze destijds ook hun eerste single 'Come On' opnamen. Tot 26 november werden er opnames gemaakt waarbij ook gebruik werd gemaakt van de Pye Studios voor het opnemen van overdubs.

Between The Buttons 3

Bij de sessies in de Olympic Sound Studios werden, naast de tracks die op de plaat zouden belanden, ook opnames gemaakt van composities zoals het instrumentale 'Godzi', 'Love Is The Same As Hate' en 'English Summer'. Laatstgenoemde track zou later weggegeven worden aan Marianne Faithfull. Op 13 december volgt dan de laatste sessie in de Olympic Sound Studios waar samen met pianist Nicky Hopkins de laatste overdubs worden opgenomen bij de tracks 'Cool, Calm, Collected' en 'Something Happened To Me Yesterday'. Ook horen we Brian Jones op die dag zijn trombonepartij inspelen voor het laatstgenoemde nummer.

1967 begon voor The Rolling Stones met het verschijnen van de single 'Let’s Spend The Night Together' op 13 januari. Twee dagen later is de band wederom te gast in de Ed Sullivan Show, waar ze de liedjes 'Ruby Tuesday' en 'Let’s Spend The Night Together' uitvoeren. Van het laatstgnoemde nummer wordt de titel overigens aangepast tot 'Let's Spend Some Time Together' omdat de originele titel te seksueel klonk voor de preutse Amerikanen. Bij de uiteindelijke uitzending zou de rebelse Jagger extra nadrukkelijk de originele tekst zingen. Andrew Oldham was ondertussen in de RCA Studios in Hollywood om daar de opnames af te mixen voor Between The Buttons.


Ed Sullivan Show 1967

 Een illegale Poolse uitgave van Between The Buttons
Een illegale Poolse uitgave van Between The Buttons

De hoes
In november 1966 gingen The Rolling Stones met de Rolls Royce van Andrew Oldham naar Primrose Hill in Noord-Londen om aldaar een fotosessie te doen met fotograaf Gered Mankowitz, die eerder ook al had meegewerkt aan de hoes van de plaat Out of Our Heads.  Bij Primrose Hill aangekomen werd de band opgewacht door de lokaal bekende stadsfiguur Maxie, het prototype van een hippie met een fluit. Mick liep op de man af en bood hem een vette joint aan waarop Maxie dankbaar reageerde met de woorden "Ah, ontbijt!"

Rolling Stones 1967 01

Mankowitz zou zich de fotosessie vooral herinneren door het obstinate gedrag van Brian Jones. Zo verschool de muzikant zich constant achter zijn kraag en had hij een krant gekocht waarachter hij zich verborg. De fotograaf wilde een wazige sfeer op de foto's zien en smeerde daarvoor onder meer zijn fotolens in met vaseline en maakte gebruik van ongebruikelijke kleurlenzen.

De titel
De plaat Between the Buttons kreeg zijn titel min of meer bij toeval. Oldham had drummer Charlie Watts gevraagd of deze een ontwerpje kon maken voor de achterkant van de hoes. Toen Watts hem vroeg wat de titel van de plaat zou gaan worden antwoordde deze met de opmerking dat de titel nog 'between the buttons' was, een uitdrukking die wordt gebruikt voor iets wat nog niet vastbesloten is. Watts verwerkte het vervolgens in zijn ontwerp en gaf zo de plaat zijn uiteindelijke titel.

 Italiaanse her-uitgave van Between The Buttons uit 2016
Italiaanse her-uitgave van Between The Buttons uit 2016

De ontvangst
Op 20 januari 1967 verscheen het album Between The Buttons in de Britse platenwinkels. Between The Buttons was het laatste album van The Rolling Stones waarbij de Britse en Amerikaanse uitgave van elkaar verschilden. Zo ontbraken op de Amerikaanse persing de liedjes 'Back Street Girl' en 'Please Go Home', die waren vervangen door 'Let’s Spend The Night Together' en 'Ruby Tuesday'. 'Back Street Girl' en 'Please Go Home' zouden later dat jaar op de verzamelelpee Flowers verschijnen.

Franse her-uitgave van Between The Buttons uit 1974
Franse her-uitgave van Between The Buttons uit 1974

In de Verenigde Staten, West-Duitsland en Noorwegen zou de plaat de 2e plaats in de albumcharts halen. In Groot Brittannië bleef het album op de 3e plaats steken. 'Let's Spend The Night Together'/'Ruby Tuesday' zou op 21 januari 1967 in Nederland op single worden uitgebracht en was de vijfde single van The Rolling Stones die de hoogste plaats in de Nederlandse Top 40 zou belanden.

Bij de schrijvende pers sloeg Between The Buttons ook in als een bom. Zo schreef Keith Altman in New Musical Express: "The Rolling Stones have done it again. Their latest album Between The Buttons is smack in the middle of Wonderland - a kind of beat Fantasia! Andrew Oldham has produced an album richer than ever before in terms of variation of pace, sound and excitement - the Stones send the mind reeling and limbs wheeling." Ook Jon Landau van het destijds toonaangevende blad Crawdaddy was goed te spreken over het album. Zo schrijft hij onder meer:"Not every group that has a hit record is worth listening to and a lot of groups that don't, are. Five years from now, what will remain? What will we still be able to listen to? I think we'll always be able to listen to the Stones and, most especially, Between The Buttons."