FOK! Game of the Year 2016 - Nummer 2

Voor het eerst sinds 17 jaar kwam Blizzard met een nieuwe IP. Geen Starcraft, Diablo of Warcraft, maar het uit de restanten van Titan opgestane Overwatch moest onze harten gaan veroveren en dat is gelukt. Overwatch was de grootste pc-hit van 2016 en bereikte in het eerste jaar over alle platformen meer dan twintig miljoen spelers. 

Overwatch_header

Op het oog is Overwatch geen gecompliceerde game. Je speelt de FPS met zes spelers tegen zes spelers (of tegenwoordig ook drie tegen drie of één tegen één) in een handjevol modi. Je hebt de equivalenten van King of the Hill, Payload, Capture Points en een combinatie van de laatste twee. Verder heeft de game iets weg van een MOBA: elk personage heeft unieke vaardigheden die gebruikt kunnen worden, waarna je een cooldown moet afwachten. Ook heeft elk personage een impactvolle ultimate tot zijn of haar beschikking. Verder springen personages even hoog, rennen personages even snel (op een enkele uitzondering na) en moet het verschil dus komen uit de abilities en skill. Het klinkt dus redelijk eenvoudig, maar Overwatch moet het dan ook niet alleen van de gameplay hebben.

Waar Overwatch in schittert is het uiterlijk, de details en natuurlijk de personages. De kleurrijke omgevingen brengen je naar fantasievolle, maar toch realistische plekken. Van het industrieachtige Volskaya Industries in Rusland ga je naar het stedelijke Briste King's Row om vervolgens te verdwalen in het prachtige Iraakse Oasis. De mappen zijn uniek, hebben hun eigen stijl maar passen toch bij elkaar. Van de vormgeving tot de kleine details in de voorwerpen die geplaatst worden: het plaatje klopt.

Overwatch Watchpoint Antartica (Foto: Blizzard)

Dan hebben we het nog niet eens over de personages gehad. Door de speelstijl van de game moet elk personage uniek aanvoelen, maar elke personage is ook daadwerkelijk een eigen persoon. Speels of juist rechtvaardig, wreed of erg timide, schattig of juist stoer. De personages zijn net als de mappen: levendig, gedetailleerd en uniek. Tegelijkertijd worden de relaties uitgewerkt via filmpjes, comics en dialogen in de game. Zo leer je meer over de achtergronden, de onderlinge relaties en wat hen motiveert om te strijden waarvoor ze strijden. 

Waar ook erg veel positiviteit uitstraalt is de aanpak van Blizzard. Niet iedereen zal fan zijn van de vele balanswijzigingen die worden doorgevoerd, maar Blizzard zorgt wel voor een open communicatie, constante updates en niet te vergeten gratis nieuwe content. De Arcade is toegevoegd (met de genoemde 3 v 3 en 1 v 1-modi), Ana en Sombra zijn toegevoegd als nieuwe heroes, Eichenwalde, Echo Point: Antarctica en Oasis zijn toegevoegd als nieuwe mappen en we hebben al drie gethematiseerde evenementen mogen spelen (Summer Games, Halloween en Kerst). Allemaal gratis en dat is nog maar slechts in het eerste jaar. Blizzard heeft al te gemeld te werken aan nieuwe mappen, heroes en gamemodi, dus qua support zit het helemaal goed.

Sombra_700_width

Blizzard weet een nieuw universum neer te zetten en doet dit met overtuiging. In-game events, nieuwe features, constante support voor de in-game balans en voortdurende opbouw van het universum door animated shorts, comics en meer. Overwatch is een IP die van hieruit alleen maar kan groeien en door de overwegend positieve feedback van gamers en media gaat dit ongetwijfeld gebeuren ook.