FOK! Game of the Year 2016 - Nummer 7

Civilization VI had een hoop verwachtingen waar te maken gezien de succesvolle geschiedenis die de franchise heeft, en misschien was de inzet nog wel hoger doordat Civilization V de hele serie naar nieuwe hoogtes bracht en de vorige spin-off, Beyond Earth, niet zo goed was als we hadden gehoopt. Met Civilization VI bewijst Firaxis echter dat de franchise nog steeds een van de onbetwiste koningen is van het 4X-genre, en daarom heeft de game zijn plekje in onze top 10-lijst meer dan verdiend.

CivilizationVI1

Om te beginnen: ik heb meer dan 150 uur in Civilization V zitten en toen ik mijn review begon te schrijven had ik niet de verwachtingen dat Civilization VI het wiel opnieuw uit zou vinden - dat is ook niet nodig bij een game waarbij de formule zo succesvol is. Maar Civilization VI weet wel met voldoende nieuwe features op te proppen te komen zodat de game zich toch onderscheid van zijn voorganger. Wellicht het grootste pluspunt zijn de city districts, waardoor je goed je steden moet plannen wanneer je ze sticht en uitbreidt, en door de districts is de tactiek van het wonderrushen ook verleden tijd (iets waar ik geen groot fan van was in Civilization V). Ook de culture tree was een goede toevoeging met policies die je wanneer je wilt kan veranderen.

Ook valt er veel goeds te zeggen over de algehele stijl waarin de game gepresenteerd wordt. Fog of war was in Civilization V nog een dichte mist, maar nu verschijnt de wereld om je heen als een antieke wereldkaart, met fraaie inkttekeningen van gebieden die je al ontdekt hebt maar niet meer in je gezichtsveld hebt. De nieuwe leiders zien er ook goed uit (vooral de animaties), alhoewel de stijl daarvan niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Het kleurenpalet van Civilization VI is ook bonter dan zijn voorganger, dat de game alleen maar ten goede komt.

Ook is Civilization VI in vergelijking met Civilization V verassend completer als zijn voorganger. Waar je bij Civilization V je pas na de uitbreidingen Gods and Kings en Brave New World het idee had dat de game eindelijk 'af' was, had ik dat met Civilization VI al vanaf het begin. Dat kan er aan liggen doordat Civilization VI ook veel features behoudt die zeer populair waren in Civilization V, zoals trade routes, religie en spionage. Er zijn natuurlijk wel een aantal dingen die toegevoegd kunnen worden met een volgende uitbreiding (corporations van Civilaztion IV,iemand)? Maar tot nu toe vind ik dat Civilization VI voldoende biedt om de overstap van Civilization V te overwegen.

CivilizationVI2

Ook mag er een groot compliment gemaakt worden voor de muziek. De muziek is opnieuw geschreven door Christopher Tin, die eerder al de soundtrack Baba Yetu maakte voor Civilization IV, en ook met Sogno di Volare heeft Tin een geweldige soundtrack gemaakt. Ook de achtergrondmuziek is een goede aanvulling op de civilization waar je op dat moment mee speelt. die steeds complexer wordt wanneer je verder schrijdt in de tijd.

Al dit alles zorgt ervoor dat Civilization VI een fantastische game is die veel fans van het 4X-genre eigenlijk niet kunnen overslaan. De game zal geen potten breken wanneer het aankomt op innovatie, maar de artstijl is een lust voor het oog en een aantal nieuwe features zoals city districts en de culture tree zijn een welkome toevoeging voor de game. Het is wel aan te raden om met een partij vol vrienden te spelen - het zorgt voor veel meer complexiteit dan de AI je ooit kan bieden - maar zelfs zonder een vriendengroep kun je flink wat lol beleven aan Civilization VI. Maar zelfs wanneer je het met de AI moet doen is Civilization VI een genot om te spelen, en het oude gevoel van 'nog een beurt...' voordat je er vervolgens achterkomt dat het vier uur in de nacht is is weer helemaal terug.

Civilization VI is exclusief verkrijgbaar voor de pc.