FOK! Game of the Year 2016 - Nummer 9

We hebben een fantastisch jaar vol goede games gehad in 2016 en Planet Coaster kwam pas laat om de hoek kijken toen we dachten dat de kaarten voor de top 10-lijstjes al geschud waren, dus het feit dat de game in ons lijstje voorkomt zegt wat over de kwaliteit ervan. Ik zal niet ontkennen dat deze game prominent op mijn radar was toen hij uitkwam - al was het maar omdat we al meer dan een decennium geen pretpark-game hadden gehad. Maar man, wat heeft Frontier een juweeltje uitgebracht met Planet Coaster.

Planetcoaster1

Het verhaal van Planet Coaster is als een sprookje vol zoete karma: toen bleek dat de tijd rijp was om weer een poging te wagen met het pretparksimulatie-genre passeerde gigant Atari voor het nieuwste deel van RollerCoaster Tycoon het Britse Frontier, wat toch een heel degelijke titel had afgeleverd met voorganger RollerCoaster Tycoon 3. Frontier liet zich echter niet weerhouden en kondigde op de AMD PC Gamer Show Planet Coaster aan die moest gaan concurreren met de gevestigde orde. De strijd was eigenlijk al lang voor de uitgave gestreden: RollerCoaster Tycoon World switchte meerdere malen van ontwikkelaar, lanceerde toen een bétaweekend (de game was shit), beloofde toen aan de game te gaan werken, lanceerde toen in Early Access (de game was nog steeds shit) en lanceerde uiteindelijk na jaren vertraging (en de game was nog steeds shit).

Frontier daarentegen kwam met een duidelijk plan van aanpak: 3 alphafases, 1 bétafase en daarna een release. De eerste alpha, waarin slechts twee themasets zaten en nog niet eens achtbanen bevatten, werd met veel enthousiaste reacties ontvangen en ook de andere alphas plus de bétafase werden gelauwerd door publiek en critici alom. Het zegt veel over de kwaliteit van Planet Coaster dat de game tijdens een toch lange periode van ontwikkeling en toevoegingen  de aandacht van het publiek zo goed wist vast te houden, want in een markt waarin games in overvloed zijn kan de aandacht makkelijk naar een nieuw product verschuiven. Die aandacht voor de game zien we ook terug in de verkoopcijfers: Planet Coaster staat in de top 100 van best verkochte games op Steam van 2016.

Een van de redenen waarom Planet Coaster zo goed is is omdat het een terugkeer is naar een genre wat we al heel lang niet meer hebben gezien. Veel gamers hebben goede herinneringen aan de eerste twee games van RollerCoaster Tycoon waarin we gasten verdronken en achtbanen uit de bocht lieten vliegen, maar de laatste game uit de serie stamde alweer uit 2004 en liefhebbers van het genre hebben dus twaalf jaar lang droog gestaan. Frontier had dus makkelijk kunnen scoren door slechts de graphics een beetje op te poetsen, wat nieuwe attracties toe voegen en vervolgens te lanceren, maar  Planet Coaster doet veel meer dan dat.

PlanetCoaster2

Te beginnen met het bouwen zelf: wat wellicht het sterkste punt uit Planet Coaster is is dat de enige limiet je fantasie is. Het is verbluffend hoe makkelijk verschillende stukken uit bouwsets zich met elkaar laten combineren en hoe je met een erg simpele interface toch een redelijk gebouw kan neerzetten. Voor de mensen die echt hardcore willen gaan met hun bouwwerken kun je nog veel verder gaan met de tools: zo kun je met advanced move precies de locatie van een stuk bepalen en kun je aparte gebouwen in elkaar laten overlopen.

Daarnaast kunnen we er niet om heen hoe fantastisch Planet Coaster eruit ziet op grafisch gebied. Alleen in sommige dingen zoals de vormgeving van de peeps herken je nog dat Planet Coaster op dezelfde engine gemaakt is als RollerCoaster Tycoon 3 - Cobra - en het is duidelijk dat Frontier niet heeft stilgezeten met het upgraden van hun eigen engine. Dat komt ook terug in de props die je kan neerzetten in je park die allemaal fantastisch gedetailleerd zijn, maar die ook een cartooneske artstijl hebben - precies wat nodig is voor een game waarbij het belangrijkste doel is is dat zoveel mogelijk mensen de tijd van hun leven hebben.

Bovendien ziet het ernaar uit dat Frontier nog lang niet klaar is met het ontwikkelen van content voor Planet Coaster. We hebben de gratis winter update al gehad - die meerdere attracties, kraampjes en een kerst-themaset  toevoegde - en als we een vergelijkbare aanpak krijgen zoals bij Elite: Dangerous (de space-adventure sim die ook komt uit de stal van Frontier) dan zul je mij niet horen klagen. Planet Coaster heeft een nieuwe standaard voor eventuele opvolgers neergezet met fantastische graphics, simpele tools en eindeloze mogelijkheden, en nu is het hopen dat de game ook nog genoeg liefde en aandacht krijgt nu de release achter de rug is - maar als we meer updates krijgen zoals met kerst dan moet dat zeker lukken.  

 Planet Coaster is exclusief verkrijgbaar voor de pc.